اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با کنترل‌ دقیق جهاد کشاورزی در بازار

سموم کشاورزی غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد عرضه نمی‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس اداره حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با فعالیت تیم بازرس و کارشناس در این واحد این استان یکی از معدود استان‌ها در کشور است که حتی یک فروشگاه غیر مجاز سم در آن وجود ندارد.

سموم کشاورزی غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد عرضه نمی‌شود

منور صفایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با اشاره به تعداد کلینیک‌های گیاه پزشکی موجود در استان اظهار کرد: با توجه به ارجاع کلینیک‌های گیاه پزشکی به بخش خصوصی پذیرش این امر در ابتدا برای کشاورز بسیار سخت بود اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و مزیت‌های بالای این امر با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

وی تصریح کرد: در این کلینیک‌های گیاه پزشکی فروشندگان سم موظفند بدون نسخه گیاه پزشکی به مشتریان هیچ گونه سمی نفروشند.

رئیس اداره حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: تعداد کلینیک‌های گیاه پزشکی در یاسوج چهار، دنا دو، باشت یک و کهگیلویه و گچساران سه عدد است که همه این کلینیک‌ها پیشرفت‌ چشمگیری در بخش کشاورزی را به همراه داشته‌اند.

این مسئول استانی هدفمند کردن یارانه‌ها را گامی بزرگ در راستای پیشرفت جامعه برشمرد و ابراز کرد: در سال 76 یارانه تمامی سموم حذف شد که اعتبارات حاصله را در قالب توسعه مبارزه بیولوژیک و توسعه مبارزه شیمیایی به کار گرفتیم.

صفایی توسعه مبارزه غیر شیمیایی را حول سه محور بررسی کرد و گفت: خرید خدمات کارشناسی، خرید مواد عامل بیولوژیک و تسهیلات بخش خصوصی از مهم‌ترین اهداف حول محور هدفمند کردن یارانه‌ها در استفاده از سموم است.

رئیس اداره حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سال جاری اعتبارات خوبی در مبارزه بیولوژیک دریافت کردیم که حدود 105 ناظر متخصص گیاه پزشکی را برای ارتقای فعالیت‌ها در این بخش انتخاب کردیم.

این مسئول از فعالیت‌های صورت گرفته در راستای کنترل آفات و بیماری‌ها سخن به میان آورد و ابراز کرد: متأسفانه در کشور ما مرکز ردیابی کنترل آفات و بیماری‌ها وجود ندارد اما در عوض به شبکه مراقبت و قرنطینه گیاهی مجهز هستیم.

وی افزود: در قرنطینه گیاهی سعی شد مگس میوه مدیترانه‌ای، مینوز برگ گوجه فرنگی، بید زیتون، آتشک سیب و گلابی و ... مورد ارزیابی و نمونه‌برداری قرار گیرد.

صفایی به استقرار پست‌های قرنطینه‌ای در استان اشاره کرد و گفت: با استقرار پست‌های قرنطینه از 15 بهمن 90 تا 15 فروردین 91 در ورودی شهرستان‌های دنا، گچساران، بویراحمد، تنگ سرخ و پل برین ورود و خروج نهال‌ها با توجه به گواهی بهداشت سلامت نهال مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس اداره حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد به تعداد فروشگاه‌های عرضه سم در استان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با رایزنی‌های صورت گرفته و فعالیت بازرسان، استان کهگیلویه و بویراحمد از معدود استان‌هایی است که هیچ مورد فروش سموم غیر مجاز در آن مشاهده نشده است.

انتهای پیام/صا20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول