اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 5 ماه نخست امسال

2.4 میلیارد دلار کالا به کشور عراق صادر شد

خبرگزاری فارس: مسئول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: در 5 ماه نخست سال جاری 2 میلیارد و 400 میلیون دلار کالا به کشور عراق صادر شد.

2.4 میلیارد دلار کالا به کشور عراق صادر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم مجید قربانی‌فراز ظهر امروز در همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری کشور عراق که در سالن همایش‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار کرد: بازار عراق در ایران سه متولی دارد که نخستین متولی آن سازمان توسعه تجارت است که تمام امور بازار عراق را تنظیم می‌کند.

مسئول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: دیگر دستگاه متولی در امور تجاری اقتصادی عراق ستاد ویژه این کشور در وزارت امور خارجه است که در سطح روابط ایران و عراق به صورت فرامرزی اقدام می‌کند.

قربانی‌فراز با اشاره به وسعت کشور عراق اظهار داشت: کشور عراق با مرکزیت شهر بغداد دارای 438 کیلومتر وسعت سرزمینی و 30 میلیون نفر جمعیت است.

وی با بیان اینکه کشور عراق سال‌ها در جنگ به سر برده است تصریح کرد: با وجود اینکه مدتی است که آتش جنگ در این کشور خاموش شده اما هنوز بی‌ثباتی در برخی نقاط این کشور دیده می‌شود.

مسئول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت به تعداد استان‌های کشور عراق اشاره کرد و گفت: این کشور 18 استان دارد که چهار استان آن در بخش اقلیم و بقیه استان‌ها در بخش عربی این کشور قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه یک تاجر قبل از آغاز تجارت باید مطالعاتی در رابطه با بازار هدف، تعداد جمعیت و نوع زندگی آنان داشته باشد، افزود: در بخش اقلیم حدود هفت میلیون نفر جمعیت زندگی می‌کنند و تجارت در این بخش شرایطی ویژه را برای تاجر می‌طلبد.

قربانی‌فراز به رونق خوب صادرات کالاهای فنی و مهندسی در عراق اشاره کرد و ادامه داد: حجم بالایی از صادرات استان قم به کشور عراق را مصالح ساختمانی تشکیل می‌دهد.

مسئول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: هر نوع کالایی که بخواهد به کشور عراق صادر شود باید با استانداردهای این کشور منطبق شود.

وی با بیان اینکه 70 درصد کالاهای صادراتی در دنیا با کشتی حمل‌ و نقل می‌شود، تصریح کرد: ما به دلیل مرز وسیع زمینی که با کشور عراق داریم از راه زمین کالاهای خود را به این کشور صادر می‌کنیم.

قربانی‌فراز با تاکید بر اینکه تجار باید همه مسائل درشت و ریز حاشیه‌ای را در کشور هدف در نظر بگیرند گفت: تجار باید بدانند کسی که بخواهد در بخش اقلیم عراق سرمایه‌گذاری کرده و نسبت به ثبت شرکت اقدام کند نمی‌تواند از بخش عربی عراق نیز بهره‌مند شود و باید حتماً یک شرکت دیگر نیز در بخش عربی عراق به ثبت برساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به صادرات 5 میلیارد و 200 میلیون دلاری به کشور عراق در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در پنج ماه نخست سال جاری نیز 2 میلیارد و 400 میلیون دلار کالا به این کشور صادر شده است.

مسئول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: اگر کسی بخواهد برای نخستین بار به تجارت با کشور عراق بپردازد می‌تواند در نمایشگاه‌های ایران در این کشور شرکت کند.

وی ادامه داد: کشور عراق برنامه‌ای پنج ساله تدوین کرده و برای توسعه واردات 275 میلیارد دلار اختصاص داده است.

قربانی‌فراز با اشاره به این ظرفیت خاطر نشان کرد: تجار می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق سالی 55 میلیارد دلار ناشی از منفعت تجاری به خود اختصاص دهند.

انتهای پیام/ز10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول