اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

منطقه ویژه اقتصادی تسهیل‌گر تجارت واقعی است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: راه‌اندازی مناطق ویژه اقتصادی و آزاد به معنای واقعی تسهیل‌گر امر تجارت و مبانی اقتصادی است.

منطقه ویژه اقتصادی تسهیل‌گر تجارت واقعی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، امیر باشکوه صبح امروز در جلسه بررسی مشکلات منطقه ویژه اقتصادی اردبیل اظهار داشت: در سیر تاریخی زندگی بشر شاهد آن هستیم انسان‌ها دنبال امر تجارت و مبادله کالا به شکل تسهیل‌گونه هستند، به طوری که در رم باستان وجود بندر لکهرن و بندر هامبورگ در آلمان نمونه و تشابهی از منطقه ویژه اقتصادی و بندر تجاری است.

وی افزود: مناطق ویژه اقتصادی مرکز پردازش صنعتی و کالاهای تولیدی با اولویت صادرات است به طوری که تمام کشورها دنبال آن هستند تا با ابزارهای کارآمد بتوانند مبادله و تجارت را تسهیل کنند.

مدرس دانشگاه‌های اردبیل یکی از ابزارهای مناسب مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری را سهولت در مبادلات و امر تجارت توصیف کرد و گفت: کشورهای مختلف در گام اول در بخش تجارت آزاد کالا زوم کرده و سرمایه‌گذاری واقعی را در واحدهای صنعتی و صادرات محصولات و پردازش کالا و خدمات انجام می‌دهند.

وی افزود: متاسفانه در کشورهای در حال توسعه تضاد و دوگانگی به گونه‌ای است که از یک طرف استراتژی توسعه اقتصادی بر مبنای توسعه صادرات مطرح است که باید از تولید داخلی حمایت شود که این خود بستر ساز تعهدات سنگین عوارض و تعرفه‌های گمرکی است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در عرصه رقابت‌ با کشورهای دیگر و تقویت تولید داخلی و جبهه ارز‌آوری باید دولت اهداف توسعه مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری را مد نظر قرار دهد تا در یک راه آسان و میانبر بتوانیم بحث تجارت آزاد را شاهد باشیم.

وی بیان داشت: در این راستا منطقه ویژه اقتصادی و آزاد تجاری در کشورمان فعالیت خود را از سال 82 آغاز کرد به طوری که در حال حاضر 17 منطقه ویژه اقتصادی فعال و شش منطقه آزاد تجاری داریم.

این استاد دانشگاه به چهار هدف اصلی ایجاد و راه‌اندازی مناطق ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در گام اول راه‌اندازی این مناطق به ایجاد اشتغال و کارآفرینی بیشتر کمک می‌کند و ظرفیت کار و تلاش مضاعف بهتر و بیشتر فراهم می‌آید.

وی به معضل بیکاری فصلی در اردبیل اشاره کرد و ابراز داشت: برای از بین بردن این معضل و مشکل آنچه ضروری به نظر می‌رسد تقویت واحدهای تولیدی و صنعتی به همراه توسعه منطقه ویژه اقتصادی در جذب کارآفرینان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

باشکوه نزدیکی دروازه ورود کالا به قفقاز و آسیای میانه را از دیگر مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی توصیف کرد و گفت: ما باید از ابزارها و شاخص‌های اقتصادی در توسعه این بخش استفاده کنیم.

انتهای پیام/خ۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول