اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نائب رئیس اتاق اکو ایران در گفت‌وگو با فارس:

بخش خصوصی از تسهیلات بانک توسعه تجارت اسلامی استفاده نکرد

خبرگزاری فارس: نائب رئیس اتاق اکو ایران با اعلام اینکه بانک توسعه تجارت اسلامی از طریق ایران و چند کشور مسلمان راه‌اندازی شد، گفت: بخش خصوصی هنوز نتوانسته از تسهیلات این بانک استفاده کند.

بخش خصوصی از تسهیلات بانک توسعه تجارت اسلامی استفاده نکرد

احمد اصغری نائب رئیس اتاق اکو ایران و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی مازندران در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در ساری فعالیت‌های سازمان همکاری‌های اقتصادی "اکو" را تشریح کرد.

وی درباره پیشینه تأسیس سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» ابراز داشت: سابقه تشکیل این نهاد به سال 1962 باز می‌گردد که سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان سازمان همکاری‌های منطقه‌ای برای توسعه (RCD) را تأسیس کردند که تا سال 1979 فعالیت می‌کرد.

اصغری با اشاره به اینکه در سال 1979 با وقوع انقلاب اسلامی ایران فعالیت‌های این سازمان متوقف شد، ابراز داشت: در سال 1985 با همکاری ایران، پاکستان و ترکیه سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) پایه‌گذاری و در سال 1992 با پیوستن کشورهای ازبکستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان و افغانستان تعداد کشورهای عضو به 10 عدد رسید.

نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی مازندران و نائب رئیس اتاق اکو با اشاره به اینکه به لحاظ وسعت و جمعیت این سازمان دومین سازمان همکاری منطقه‌ای در جهان منصوب می‌شود، گفت: اکنون این نهاد به یکی از نمادهای همگرایی منطقه‌ای تبدیل شده و در یکی از حساس‌ترین مناطق جهان تلاش می‌کند تا الگوی موفقی از همکاری‌های منطقه‌ای را به نمایش بگذارد.

اصغری با اعلام اینکه منطقه اکو با داشتن بیش از 7 میلیون کیلومتر مربع وسعت و جمعیتی بیش از 450 میلیون نفر (در سال2010) هفت درصد جمعیت جهان را تشکیل داده، یادآور شد: این سازمان با برخورداری از منابع غنی معدنی از ظرفیت‌های بالقوه برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای برخوردار بوده و توانایی تبدیل شدن به یک قطب مهم اقتصادی جهت ایفای نقش شایسته در اقتصاد و تجارت بین‌المللی را دارد.

* اتاق بازرگانی و صنعت اکو (ECOCCI)

این مسئول بیان داشت: اتاق بازرگانی و صنعت اکو به عنوان نماینده سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در بخش خصوصی بر اساس ماده 30 عهدنامه "ازمیر" ترکیه و به دنبال تفاهم‌نامه چهارم آوریل 1990 توسط رؤسای اتاق‌های بازرگانی ایران، ترکیه  و پاکستان تاسیس شد.

نائب رئیس اتاق اکوی ایران درباره مهم‌ترین فعالیت‌های اتاق بازرگانی و صنعت اکوی ایران گفت: کمک به برنامه‌های توسعه در زمینه‌های همکاری اقتصادی از جمله تجارت، صنعت، کشاورزی، گردشگری، خدمات فنی و مهندسی و بانکداری با برقراری ارتباطات نزدیک‌تر بین شرکت‌های بخش خصوصی برشمرد.

وی با اعلام اینکه جلب نظر و تشویق بالاترین مراجع تجاری و صنعتی کشورهای عضو به افزایش مبادلات تجاری، هماهنگی برای ملاقات‌ها میان دست‌اندرکاران امور اقتصادی و صنعتی، ارائه پیشنهادهای لازم برای توسعه روابط تجاری، صنعتی از سوی بخش‌های خصوصی به دولت‌ها نیز از جمله فعالیت‌های این سازمان است، تصریح کرد: همسان‌سازی رویه‌های تجاری برای بهبود وضعیت تجاری و و اقتصادی، کمک به حل و فصل اختلافات ناشی از معاملات تجاری بین اشخاص حقیقی و حقوقی برشمرد.

این مسئول اعلام کرد: جمع‌آوری و انتشار اطلاعات آماری کشورهای عضو در زمینه‌های اقتصادی - صنعتی، اعلام مناقصات، مزایده‌های و طرح‌های توسعه نیز از برنامه‌های اتاق بازرگانی اکوی ایران است.

اصغری برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، نشست‌ها و کنفرانس‌ها با هدف توسعه روابط تجاری، اقتصادی، انجام تحقیقات بازارسنجی برای کالاهای تولیدی و مصرفی کشورهای عضو و توسعه فعالیت‌های مشابه، حصول اطمینان از هماهنگی در استانداردهای کشورهای عضو و اتخاذ تدابیر مشترک با همکاری دولت‌های این کشورها را برای برقراری سامانه تجارت ترجیحی از اهداف این نهاد برشمرد.

* تأسیس بانک توسعه تجارت اسلامی

این مسئول گفت: بانک توسعه تجارت اسلامی از طریق ایران، ترکیه و پاکستان تأسیس و شعبه آن در ترکیه و نمایندگی آن در ایران و پاکستان راه‌اندازی شد.

وی تصریح کرد:  تاکنون بخش خصوصی نتوانسته از تسهیلات این بانک استفاده کند که تصمیم گرفته شد نسبت به فعال شدن آن اقدام کنند.

* تأسیس پست بانک

نائب رئیس اتاق اکوی ایران با ابراز خرسندی از تاسیس پست بانک اتاق اکوی ایران گفت: با راه‌اندازی پست بانک هر یک نفر از اعضا می‌توانند روزانه بین 1500 تا 2500 دلار از طریق این بانک به طرف‌های تجاری خود پول حواله کنند. این موضوع در اجلاس گذشته مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران، آذربایجان، ترکیه، پاکستان و افغانستان استارت این کار را زدند، تصریح کرد: در این اجلاس موافقت شده نرم‌افزار آن را که ترکیه در حال آماده‌سازی است، پیاده کند.

* دوره‌های تصدی دبیرخانه اتاق اکو توسط کشورها

اصغری با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی ایران برای مدت سه سال ( تا پایان سال 2013 میلادی) مسئولیت اتاق بازرگانی و صنعت اکو را بین کشورهای عضو به عهده دارد، اذعان داشت: در سال 2009  قطار باربری بین ترکیه، ایران  و پاکستان شروع به کار کرده از (مبدأ تا مقصد) یعنی از اسلام‌آباد تا استانبول این قطار باربری ظرف 10 روز و نصف  مسیر 6 هزار کیلومتر را طی می‌کند، در این طرح با هزینه بسیار کم که دستورالعملی که پیشتر فرستاده شد نرخ حمل بار مشخص شد.

دبیر اتاق اکو ایران متذکر شد: تا سال 2007 هر دو سال یک بار به صورت گردشی بین اتاق‌های عضو تصدی و مدیریت شده که گاهی مواقع در بعضی از کشورها بنا به دلایلی به طول انجامیده است. از سال 2007 با تغییرات اساسنامه مقرر شد دبیرخانه برای مدت 9 سال به صورت دوره‌ای توسط ترکیه، ایران و پاکستان مدیریت شده و سپس نسبت به تعیین دبیر خانه دائمی تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول