اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار سیستان‌وبلوچستان:

قابلیت‌های کشاورزی نیکشهر شناسایی شود

خبرگزاری فارس: استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: قابلیت‌ها و استعدادهای بخش کشاورزی نیکشهر بسیار مناسب بوده که باید به نحو مطلوبی از آن استفاده کرد.

قابلیت‌های کشاورزی نیکشهر شناسایی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی فرمانداری نیکشهر، حاتم نارویی در نشست مشترک شورای اداری، معتمدان و ریش‌سفیدان طوایف که در سرسرای ورزشی حجاب نیکشهر برگزار شده بود، اظهار داشت: مراحل انتصاب فرماندار شهرستان نیکشهر در حال اتمام است و تا چند روز دیگر معرفی می‌شود.

وی افزود: اداراتی که در این شهرستان فاقد رئیس و مدیر هستند باید هرچه زودتر از سوی مدیران کل منصوب و معرفی شوند، در غیر این صورت برخورد قانونی با آنان انجام خواهد شد و بهتر است ادارات تعطیل و درشان تخته شود.

استاندار سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: شهرستان نیکشهر دارای توانمندی زیادی در زمینه کشاورزی و صنایع دستی و صنعت و معدن است که باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود.

نارویی بیان کرد: برخی کارگاه‌های صنایع دستی و فرآوری محصولات کشاورزی که در گذشته در بعضی از روستاهای نیکشهر فعال بودند و به دلایلی تعطیل شده‌اند باید مجددا راه‌اندازی تا هم نقشی در تولید و هم اشتغال ایفاء کنند.

وی ادامه داد: کارگاه منگلیک‌سازی در روستای مخت از توابع بخش مرکزی در دهه 50 فعال بود باید هرچه سریع‌تر مسئولان مربوطه آن را فعال و راه‌اندازی کنند.

استاندار سیستان‌وبلوچستان بر تشکیل تعاونی‌های کشاورزی در منطقه تأکید کرد و بیان داشت: جوانان نیکشهر با تشکیل تعاونی‌های مختلف ضمن ایجاد اشتغال برای خود و دیگران، در زمینه تولید محصولات مختلف نیز همت کنند.

نارویی همچنین بر تأسیس مراکز آموزش عالی، توسعه بخش کشاورزی، مکانیزه‌کردن کشاورزی، ساخت و بازسازی راه‌های روستایی به ویژه راه چاهان به زرآباد، نیکشهر به بنت، نیکشهر به جکیگور و نیکشهر به مته سنگ تأکید کرد.

وی با اشاره به وفاداری قوم بلوچ به نظام جمهوری اسلامی گفت: قوم بلوچ یکی از اقوام وفادار به نظام و رهبری است و هیچگاه به دشمنان اجازه نفوذ به داخل کشور و ایجاد اختلاف و اخلال نداده است.

نماینده عالی دولت در سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: مردم این استان اعم از شیعه و سنی مهربان و مهمان‌نواز هستند و تاکنون این را به خوبی اثبات کرده‌اند.

نارویی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با وجودی که رهبر معظم انقلاب به عنوان فردی روحانی از سوی حکومت ستمشاهی به ایرانشهر تبعید شده بود اما بسیاری از مردم آن شهرستان با احترام و مهربانی با ایشان برخورد و مهمان‌نوازی شایسته‌ای از رهبر به عمل آوردند.

* راه‌اندازی دانشکده کشاورزی در نیکشهر ضروریست

سرپرست فرمانداری نیکشهر نیز در این نشست از اقدامات دولت در این منطقه تقدیر و تشکر کرد و خواستار اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شد و بر رسیدگی به وضعیت راه‌های روستایی، مدارس فرسوده و خشتی گلی و آبرسانی به روستاها تأکید کرد.

مهدی سرحدی گفت: شهرستان نیکشهر در خردادماه سال 1369 به شهرستان تبدیل شده است و دارای پنج بخش بنت، فنوج، لاشار، قصرقند و مرکزی، 15 دهستان و 23 هزار و 930 کیلومتر مربع وسعت و 215 هزار نفر جمعیت دارد که به تنهایی از 14 استان کشور بزرگ‌تر است.

وی ادامه داد: قابلیت‌های مهم این شهرستان در بحث کشاورزی و معدنی است که کشت دو بار برنج در 3 هزار هکتار اراضی و برداشت 20 چین یونجه در سال و وجود انواع مرکبات و صیفی‌جات این منطقه را به یکی از قطب‌های مهم کشاورزی جنوب استان تبدیل کرده است.

سرپرست فرمانداری نیکشهر بیان داشت: در بخش قصرقند به دلیل قابلیت‌های کشاورزی، راه‌اندازی دانشکده کشاورزی ضروری است و از استاندار خواسته می‌شود پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت پذیرد.

* اختصاص اعتبار برای ساخت راه‌های روستایی جنوب

نماینده چابهار کنارک و بخش‌های مرکزی و قصرقند در این جلسه گفت: در شهرستان نیکشهر در حدود 15 اداره با سرپرست اداره می‌شوند و تا هنوز رئیس یا مدیر ندارند که در رأس آنها فرمانداری هست که  15 ماه بدون فرماندار بوده و یکی از آرزوهای این مردم انتخاب فرماندار و پیگیری جدی مسائل و مشکلات می‌باشد و از استاندار خواسته می‌شود هرچه سریع‌تر به معرفی فرماندار نیکشهر اهتمام ورزد.

یعقوب جدگال افزود: ساخت راه‌های روستایی این شهرستان به دلیل کمبود اعتبار تعطیل شده‌اند و باید فکری برای اتمام آنان شود.

وی خواستار اتمام راه چاهان به زرآباد شد و بیان کرد: چند سال است که ساخت آن متوقف شده و اعتبار لازم را برای تکمیل ندارد.

نماینده مردم چابهار همچنین به راه مته سنگ به چانف اشاره کرد و افزود: با احداث این راه، بخش مرکزی به دهستان چانف متصل شده و مسیر تردد به شدت کم می‌شود.

جدگال اضافه کرد: راه نیکشهر به بخش بنت و فنوج و راه نیکشهر به قصرقند و جکیگور سال‌هاست که وضعیت بدی دارد و حتی روکش آسفالت نمی‌شود.

وی گفت: تعرفه برق نیکشهر سنگین است و باید تعرفه برق این منطقه همانند چابهار و کنارک محاسبه شود.

نماینده مردم چابهار و کنارک همچنین بر ارتقای بخش‌های قصرقند، بنت، فنوج و لاشار به شهرستان تأکید کرد و بیان داشت: چند سالی است که این بخش‌ها شرایط لازم برای ارتقاء را دارند ولی شهرستان‌شدن آنها اعلام نمی‌شود و تمامی این بخش‌ها شرایط و شاخص‌های شهرستان‌شدن را دارند.

امام جمعه اهل سنت نیکشهر هم در این جلسه از خدمات نظام تقدیر و تشکر کرد و گفت: آنچه حق این شهرستان هست باید انجام شود و مشکلات منطقه با جدیت رسیدگی شود و از محرومیت در آید.

مولوی عبدالله وحیدی‌فر به شرکت جوانان این شهر در جنگ اشاره کرد و افزود: دلاورمردی‌های مردم این شهرستان در دفاع مقدس بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی خواستار معرفی فرماندار و تعیین تکلیف اداراتی که با سرپرست اداره می‌شوند، شد و بیان کرد: کارها به خوبی انجام نمی‌شود و مسئولان این ادارات انگیزه‌ای برای خدمت ندارند چرا که وضعیت کاری و شغلی آنها مشخص نیست.

امام جمعه نیکشهر هم در این جلسه به ایراد سخن پرداخت و اقدام برخی کشورها برای انتشار فیلم موهن و توهین به پیامبر اسلام را محکوم کرد.

حجت‌الاسلام احمد لطفیان سرگزی خواستار رسیدگی به مسائل و مشکلات شهرستان نیکشهر شد و از خدمات انجام گرفته دولت طی سالیان گذشته تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول