اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه آزاد منوجان تأکید کرد

ایجاد خانه نخبگان شهرستانی در راستای توسعه همه‌جانبه

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد منوجان گفت: ایجاد خانه نخبگان در فرمانداری‌ شهرستان‌های استان کرمان و شناسایی نخبگان در بخش‌های مختلف می‌تواند موجبات رشد و توسعه همه‌جانبه را فراهم سازد.

ایجاد خانه نخبگان شهرستانی در راستای توسعه همه‌جانبه

اصغر پوربهزادی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در منوجان اظهار داشت: ماشین توسعه یک کشور هنگامی آهنگ منظم و سریع به خود می‌گیرد که همه اعضا و قسمت‌های آن کار خود را به درستی انجام دهند.

وی با بیان اینکه در این ماشین توسعه بی‌گمان قشر برگزیده و فرهیخته نخبگان، نقشه راه توسعه در جنوب استان کرمان هستند، افزود: نخبگان موتور محرکه توسعه و پیشرفت در یک کشور هستند.

پوربهزادی تصریح کرد: بهره‌برداری دقیق و نظام‌یافته از نبوغ فکری این قشر به عنوان معدنی گرانبها از سرمایه انسانی قابل اعتماد می‌تواند، موجبات رشد و توسعه همه‌جانبه یک کشور را فراهم سازد.

وی با اشاره به اینکه در واقع سرنوشت حال و آینده یک ملت به دست نخبگان فکری و ابزاری آن است، ابراز داشت: تسریع شتاب چرخ توسعه یک کشور منوط به ایجاد بستر مناسب برای پا به عرصه نهادن این قشر در تمام حوزه‌ها است.

پوربهزادی با بیان اینکه این نخبگان هستند که به عنوان نقشه راه، مسیر صحیح توسعه را به یک ملت نشان می‌دهند، عنوان کرد: تعالی و توسعه هر ملتی به دست اقشار مختلف آن است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد منوجان گفت: در واقع استفاده از سرمایه‌های انسانی در هر کشور و شناسایی و بهره‌برداری دقیق از آنان کلید موفقیت آن جامعه است.

پوربهزادی بیان داشت: امروز نخبه‌گرایی به یکی از الگوهای رایج در جامعه‌شناسی سیاسی و همچنین از شاخص‌های تأثیرگذار در فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در سیاست‌های استراتژیک برشمرده می‌شود.

وی با اشاره به نقش نخبگان در تحولات اجتماعی، سیاسی و تاریخی اذعان داشت: در طول تاریخ نخبگان همواره صاحبان نقش‌های کلیدی در تحولات عظیم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی بوده‌اند.

پوربهزادی خاطرنشان کرد: با توجه به نقش و جایگاهی که نخبگان اجتماعی از آن برخوردار هستند، می‌توانند تاریخ‌ساز شوند و تغییر و دگرگونی در جامعه ایجاد کنند.

وی اظهار داشت: به همین دلیل برخی از متفکران تاریخ را میدان عمل یا صحنه بازی نخبگان قلمداد می‌کنند و در تحلیل خود از تحولات تاریخی، محور و کانون بحث و استدلال را به گروه نوابغ اختصاص داده‌اند.

پوربهزادی تصریح کرد: از این رو هر جا تحولی بزرگ در حوزه اجتماع، سیاست، فرهنگ و تاریخ به معنای عام اتفاق افتاده، می‌توان رد پای نخبگان را در آن تحول و تغییر مشاهده کرد.

وی افزود: برای ایجاد پلی مطمئن میان نخبگان فکری یا همان صاحبان اندیشه و نخبگان ابزاری یا صاحبان قدرت در جنوب استان کرمان راه‌کارهایی مناسب می‌تواند، کاملاً مؤثر باشد.

پوربهزادی عنوان کرد: ایجاد خانه نخبگان در فرمانداری‌های شهرستان‌های استان کرمان و شناسایی نخبگان دانش‌آموزی، دانشجویی، دانشگاهی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و مدیران اجرایی می‌تواند در این راستا تأثیرگذار باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد منوجان گفت: تدوین اساسنامه تشکل خانه نخبگان و بیان و شرح معیار نخبگی برای جذب و عضوگیری نخبگان در هر شهرستان از دیگر این راهکارها است.

پوربهزادی بیان داشت: باید جلسه‌های خانه نخبگان در شهرستان‌ها به صورت ماهانه تشکیل و پیشنهادها و طرح‌های عملیاتی برای رشد و توسعه همان منطقه پس از بررسی تحولات آن شهرستان در همان ماه ارائه شود.

وی اذعان داشت: سپس گزارش خانه نخبگان هر شهرستان به خانه نخبگان مرکزی مستقر در استانداری کرمان ارسال شود.

پوربهزادی خاطرنشان کرد: پیشنهادهای سازنده و عملیاتی نخبگان در خانه نخبگان مرکزی کرمان بررسی و تحلیل شده و به شورای عالی اداری استان برای تصمیم‌گیری در مورد رشد و توسعه استان ارائه شوند.            

وی ابراز داشت: طرح‌ها و پیشنهادهای برتر نیز به صورت ماهانه معرفی و نخبگان موفق تشویق مادی و معنوی شوند. 

پوربهزادی تصریح کرد: گزارش نهایی فعالیت نخبگان استان کرمان به بنیاد ملی نخبگان کشور ارسال شده و نخبگان استان در تمام حوزه‌ها پس از شناسنامه‌دار شدن به مراکز مرتبط معرفی شوند.

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول