اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

لحظاتی پیش صورت گرفت

اهتزاز چوبدستی کاشانی‌ها در آسمان اردهال

خبرگزاری فارس:‌ با به اهتزاز درآمدن چوبدستی‌ کاشانی‌ها در آسمان مشهد اردهال شور مراسم سنتی مذهبی قالیشویان به اوج خود رسید.

اهتزاز چوبدستی کاشانی‌ها در آسمان اردهال

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، همچنان که وجود خیل عظیمی از مشتاقان مکتب اهل بیت از نخستین ساعات صبح امروز در مشهد اردهال خبر از برگزاری باشکوه‌ترین مراسم قالیشویان در چند سال گذشته را می‌داد لحظاتی پیش با برافراشته شدن چوبدستی‌ها در آسمان اردهال، زیباترین صحنه‌های ارادت به ولایت در آئین قالیشویان در حال خلق شدن است به گونه‌ای که صورت‌ها از این حس حضور نمناک می‌شوند.

ترکیب شدن فریاد «لبیک یا محمد(ص)» و نوای «یا حسین» ملودی گوش‌نواز پدید می‌آورد و چون موسیقی متن بر این سکانس‌های عاشقی می‌نشیند و اثری در گونه ولایت‌مداری را به قاب چشمان هدیه می‌کند.

آری چوبدستی‌های کویر پس از مرخصی یک ساله بیرون می‌آیند و خود را برای شرکت در آئینی هزار ساله در آدینه‌‌ای پرهیاهو آماده می‌سازند تا آئینه‌ای باشند برای تصویر غیرت مردمان دیار کویر که چون هزار و چند سال پیش چشمه قلبشان و دریای وجودشان از آب ولایت سیراب نمی‌شود.

اکنون است که جوانان فینی در پناه انبوه مردان چوب به دست قالی را در حالی که گاهی بر روی دوش و گاهی بر روی دست دارند، از میان جمعیت می‌گذرانند و برای رسیدن سرچشمه پاکی‌ها بی‌تابی می‌کنند.

آری مراسم به پایان می‌رسد، اما گویی ولایتمداری مردم دیار کویر چه فینی باشند و چه خاوه‌ای و چه متعلق به هر جای دیگر سرزمین دارالمؤمنین باشند، تمام‌شدنی نیست.

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان هر سال در دومین جمعه از ماه مهر در مشهد اردهال برگزار می‌شود و هر ساله صدها هزار عاشق اهل بیت(ع) در آن شرکت می‌کنند.

البته این مراسم در میان مردم منطقه فین به «جمعه قالی» شهرت یافته‌ است که معمولاً هر سال با یکی از روزهای نهم تا 15 مهر ماه مقارن می‌شود.

این مراسم که تنها مراسم مذهبی است که تاریخ برگزاری آن به صورت شمسی محاسبه می‌شود، تکرار نمادین مراسم تشییع پیکر امامزاده سلطانعلی توسط مردم فین کاشان در یک‌هزار و 314 سال قبل است.

انتهای پیام/ن20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول