اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه:

قریب 9 هزار سالمند زیر پوشش بهزیستی هستند

خبرگزاری فارس: معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: 8800 سالمند زیر پوشش اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه هستند.

قریب 9 هزار سالمند زیر پوشش بهزیستی هستند

رسول اکبرزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: برخلاف فرهنگ غربی‌ها که وجود سالمندان را در خانواده‏ زائده‏اى مزاحم می‌‏پندارند و سعی دارند به نحوى آنان را از محیط خانه و روابط خانوادگى دور کنند و به «خانه سالمندان» بفرستند، اسلام به آنان ارج می‌نهد و برای آنان حرمت قائل است و به رعایت حقوق و احترام آنان سفارش کرده و به بهره‏‌گیرى از تجارب و افکار پخته آنان، تشویق می‌کند.

اکبرزاده افزود: از عمده‏‌ترین راه‌هاى انتقال یک فرهنگ به نسل‌هاى آینده، رفتار پدر و مادر و مربیان است. کودکان، آنچه را در رفتار بزرگترها ببینند، از آن الگو می‌گیرند. احترام به بزرگترها و رعایت ادب و تکریم نسبت به سالخوردگان، اگر در عمل و رفتار ما تجلى یابد، فرزندان ما نیز این فرهنگ را می‌‏آموزند و با همین آداب و سنن بار می‌آیند. کسى که انتظار ادب و معرفت و حق‏‌شناسى از فرزندانش دارد، باید همین حالت را نسبت به پدر و مادر و بزرگترها نشان دهد، تا کوچک‌ترها هم از او بیاموزند.

وی ادامه داد: حفظ سلامت روان سالمندان در دنیای مدرن امروزی یکی از امور مهم و اساسی است. دنیا در حال پیر شدن است و کشورهای پیشرفته با کنترل موالید و ارتقا سطح بهداشت جامعه خود، سال‌هاست که با این پدیده آشنایند.

اکبرزاده گفت: سالمندی بیماری نیست بلکه مرحله‌ای از چرخه زندگی است که مسائل رشدی خاص خود را دارد و در عین حال سالمندی با انباشت خردمندی همراه است و فرصتی است که فرد می‌تواند تجربیاتش را به نسل‌های بعد منتقل کند.

وی تاکید کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی،‌ فشار خون، اختلالات تغذیه‌ای، اختلالات بینایی و شنوایی، دیابت، اختلال خواب و افسردگی، بی‌اختیاری ادراری، پوکی استخوان، سقوط و عدم تعادل از بیماری‌های شایع در بین سالمندان است که در اجرای طرح مراقبت‌های ادغام یافته، ارزیابی می‌شوند.

وی تعداد سالمندان زیر پوشش بهزیستی در استان کرمانشاه را 8800 نفر اعلام کرد و بیان داشت: این عزیزان در 4 مرکز شبانه‌روزی و 4 مرکز روزانه از امکانات مختلف بهره می‌گیرند.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: تعداد سالمندان استان 126 هزار نفر است که با توجه به تعصبات قومی این منطقه تعداد کمی از این عزیزان در مراکز سالمندان نگهداری می‌شوند.

اکبر‌زاده تصریح کرد: با این وجود بهزیستی اقدام به تاسیس مراکز سالمندان کرده است که دارای امکانات ورزشی، فرهنگی و درمانی است که در کنار این اقدام، خدمت ویزیت در منزل هم انجام می‌شود.

اکبرزاده تاکید کرد: سالمندان از خدمات فیزیوتراپی، خدمات ویزیت در منزل، برنامه‌های فرهنگی و ورزشی بهزیستی استفاده می‌کنند و تمام تلاش ما احترام گذاشتن به جایگاه ارزشمند سالمندان است.

انتهای پیام/خ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول