اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ـ 53

بازگشت یک کارگردان بعد از 20 سال به تئاتر کودک

خبرگزاری فارس: سعید تشکری بعد از 20 سال دوری از تئاتر کودک و نوجوان با کارگردانی نمایش «من و تو و بستور» در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به عرصه نمایش بازگشت.

بازگشت یک کارگردان بعد از 20 سال به تئاتر کودک

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از ستاد خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، نمایش «من و تو و بستور» به کارگردانی سعید تشکری از خراسان رضوی در بخش ویژه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اجرا می‌شود.

تشکری با بیان اینکه سعی کرده است تا نمایشی قابل ارائه در عرصه ملی تولید کند، بیان کرد: این نمایش یک معاصرسازی از داستان یادگار زریران و شاهنامه فردوسی است که ویژه گروه سنی نوجوان آماده شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های گروه سنی مخاطبان نوجوان ادامه داد: به دلیل شادی و نشاط و پرسشگری نوجوان لازم بود پیشنهادی برایشان در نمایش اتفاق بیافتد، گروه مخاطبان نوجوان از دایره واژگان گرفته تا تخیل و جستجوگری و پیدا کردن راه‌های جدید با مخاطبان کودک تفاوت دارند، بنابراین در این مسیر ادبیات کهن بهتر از دیگر پیشنهادها بود.

این کارگردان توضیح داد: ما یک عادت سهل‌انگارانه در ادبیات نمایشی داریم که هر گاه به سمت تئاتر ملی می‌رویم، چارچوب‌های ادبیات کهن را حفظ می‌کنیم در حالی که باید بنیان‌های آن را به جای ساحت و ساختار نگه داریم. در معاصرسازی جنگ ایران و توران همین اتفاق افتاده است. معتقدم در ستیزهای بزرگ به کهن الگوها نیاز داریم و ادبیات حماسی ایران این کهن الگوها را در خود دارد.

وی نمایشش را متکی بر تئاتر اپیک عنوان کرده و ادامه داد: مخاطب در نوعی تئاتر مشارکتی درگیر می‌شود و در فاصله‌گذاری‌ها ضمن داوری مشارکت می‌کند.

«من و تو و بستور» کاری از گروه تئاتر «روشنا» است که توسط حوزه هنری خراسان رضوی تولید شده و با طراحی و کارگردانی سعید تشکری اجرا می‌شود. در این نمایش حمید کیانیان، محمد احمدزاده، خدیجه موسوی و افسانه رحمانی بازی می‌کنند.

مهدی کیامنش آهنگساز، محمدرضا سعادتی طراح ماسک و حمید قلعه‌ای طراح لباس این نمایش هستند.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری شهرام کرمی از 16 تا 22 مهر ماه جاری در همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین برگزار می‌شود.

انتهای پیام/صا30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول