اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

چه کسی پاسخگوی ساماندهی تاکسی‌ها در یاسوج است

خبرگزاری فارس: اخذ کرایه اضافی چند ماه پس از ابلاغ نرخ‌نامه سال جاری از سوی سازمان تاکسیران همچنین ایجاد ایستگاه تاکسی در پیاده‌رو جنب بیمارستان از مشکلات نوین حوزه تاکسیرانی یاسوج است.

چه کسی پاسخگوی ساماندهی تاکسی‌ها در یاسوج است

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سال‌های نه چندان دور رسم بود که در کنار بیمارستان‌ها تابلوی بوق زدن ممنوع را نصب می‌کردند و همیشه علامت «سکوت، اینجا بیمارستان است» در صدر برنامه‌های فرهنگ‌سازی ترافیک در جامعه قرار داشت. اما دیگر انگار امروز همه چیز عوض شده است، کنار بیمارستان ایستگاه تاکسی برپا می‌کنند.

از ابتدای سال‌جاری تاکنون انگار ایستگاه تاکسی زیرتل شهر یاسوج غده‌ای بود که به دنبال جا برای استقرار آن می‌گشتند و متأسفانه جایی پیدا نکردند جز گوشه‌ای کنار یک بیمارستان در وسط پیاده‌رو، اگر نگاهی کوتاه به محل استقرار این ایستگاه بیاندازیم متوجه می‌شویم که چه مشکلاتی را به همراه دارد و به جای ایجاد رفاه در حمل و نقل درون شهری و تسهیل رفت و آمد خود به مشکلی برای ساکنان و عابران این منطقه تبدیل شده است.

نخست اینکه ایستگاه تاکسی شهرک امام حسین (ع) و زیرتل در هم تجمیع شده و با آن حجم بالای مسافر و تاکسی در جنب مجتمع آموزشی درمانی شهید مفتح برپا شده است که آلودگی‌های صوتی که در این ایستگاه تولید می‌شود گاه آرامش را تا فرسنگ‌ها سلب می‌کند چه رسد به مرکز درمانی و در ثانی برای بسیاری از افرادی که از این نقطه رد می‌شوند جای سؤال است که از چه زمانی رسم شده است که در پیاده‌رو ایستگاه تاکسی بنا شود پیاده‌رویی که ماهیت آن از اسمش پیداست.

در این شهر گویی کسی به فکر عابران پیاده نیست، پیاده‌روها یا پارکینگند یا ویترین و میز کار اصناف و جدیداً ایستگاه تاکسی هستند.

وجود حمل و نقل درون شهری استاندارد از نیازهای جوامع مدرن و شهرهاست و حمل و نقل عمومی یکی از بخش‌های بزرگ و مهم حمل و نقل درون شهری را به خود اختصاص می‌دهد چراکه روزانه حجم بالایی از مسافر را حمل می‌کند.

اما باید یادآور شد که حمل و نقل عمومی درون شهری اگر برنامه‌ریزی شده و بر اساس تحقیقات میدانی، آمار جمعیتی مناطق و غیره نباشد نه تنها در حمل و نقل تسهیل و تسریع ایجاد نمی‌کند بلکه یکی از عوامل اتلاف وقت و انرژی شهروندان است.

متأسفانه در یاسوج نیز سیستم حمل و نقل درون شهری، سیستمی برنامه‌ریزی شده و بر اساس مطالعات و آزمایشات دقیق نیست بلکه هر جا ترجیح داده‌اند بر اساس سیستم‌های سنتی حمل و نقل ایستگاه تاکسی در مسیر رفت و برگشت ایجاد کرده‌اند که در برخی موارد اصلا نیازی به وجود ایستگاه نیست.

در یکی از مواردی که شاهد بی‌نظمی در ایجاد ایستگاه تاکسی هستیم، ایستگاه شهرک امام حسین (ع) و زیرتل است. باید به صاحب‌نظران عرصه حمل و نقل عمومی گفت که در ایجاد این ایستگاه آیا هیچ در فکر سلامت و امنیت عابرانی که از این پیاده‌رو گذر می‌کنند، بوده‌اید؟

*پارک‌سوار تنها راه حل مشکلات تاکسیرانی یاسوج

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی یاسوج از خبرنگاران خواست تا از استاندار بخواهند برای حل مشکلات تاکسی‌ها برای احداث پارک‌سوار در یاسوج سریع‌تر اقدام کند.

حمدالله صفایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: طرح استاندار سابق در مورد تخریب بیمارستان و ورزشگاه تختی و تبدیل آن به پارک‌سوار و پارک بانوان مشکلات تاکسیرانی یاسوج را برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه استاندار باید به تاکسیرانی بیشتر توجه کند و برای حل مشکلات تاکسیرانی هزینه کند، خاطرنشان کرد: ایستگاه شهرک امام حسین (ع) و زیرتل به دلیل تعداد بالای خودروها و حجم مسافران در پیاده‌روی کنار بیمارستان مفتح ایجاد شد.

البته باید یادآور شد که پارک‌سوار و پایانه‌های درون شهری برای اتوبوس‌های درون شهری و خط واحد و تاکسی‌های خطی احداث می‌شود که قرار است یک مسیر طولانی را بپیمایند.

مثلا به شهرهای همجوار که نگاه می‌کنیم پایانه‌های داخلی بابلدشت و قوشخانه در اصفهان فقط برای اتوبوس و مینی‌بوس ایجاد شده‌اند چرا که این وسایل نقلیه تعداد زیادی مسافر جابه‌جا می‌کنند به همین دلیل نیاز دارند که در این پایانه‌ها توقفی داشته باشند.

از این نیز که بگذریم باید پرسید اگر پایانه داخلی و پارک‌سوار ایجاد نشد نباید مشکلات رفع شود؟ اگر پارک سوار نباشد باید در پیاده‌رو ایستگاه ساخت؟

*برای رفع مشکل ایستگاه‌های تاکسی، شهرداری باید پایانه تاکسیرانی احداث کند

فرماندار شهرستان بویراحمد با بیان اینکه در برخی ایستگاه‌های تاکسی مشکلاتی از قبیل فضای ایستگاه وجود دارد، گفت: شهرداری درصدد رفع این معضل با ایجاد یک پایانه تاکسیرانی است.

محمد الفونه افزود: این مکان باید حتی‌المقدور در مرکز شهر و مکانی عمومی باشد تا به رفع مشکلات کمک کند.

وی تعدد خطوط تاکسی در یاسوج و چهار شهر دیگر شهرستان بویراحمد را از مزیت‌های حمل و نقل عمومی درون شهری در این شهرستان عنوان و اظهار کرد: راه‌اندازی خط تاکسی ترمینال رجایی و ترمینال ارم به تسهیل حمل و نقل عمومی درون شهری یاسوج کمک می‌کند که امید است در آینده محقق شود.

الفونه نوسازی ناوگان تاکسیرانی را از دیگر مسائل در حال پیگیری برای ارتقای سطح خدمات تاکسیرانی عنوان و ابراز داشت: تعویض تاکسی‌های فرسوده به جد پیگیری می‌شود و سال آینده خودروی پیکان از ناوگان حمل و نقل عمومی حذف خواهد شد.

*دوئل تاکسیرانی و رانندگان تاکسی به نفع رانندگان تمام شد

بهار امسال بود که تاکسیرانی نرخ مسیرهای شهر یاسوج را اعلام کرد. اما بعد از گذشت چند روز تغییراتی در نرخ ابلاغی اعمال کرد اما رانندگان تاکسی کوتاه نیامدند و هنوز هم هر چه خودشان تعیین کرده‌اند، می‌گیرند. در حالی تاکسیرانی کرایه مسیر زیرتل را 200 تومان اعلام می‌کند که رانندگان هنوز پس از چند ماه از ابلاغ این نرخ 250 تومان می‌گیرند.

یک شهروند یاسوجی با بیان اینکه کرایه مسیر هفت تیر تا ترمینال 250 تومان است، افزود: این کرایه برای زیرتل که یک چهارم این مسیر هم نمی‌شود 250 تومان است.

خانم رضایی افزود: قرار دادن ایستگاه زیرتل در پیاده‌روی کنار بیمارستان مفتح نه تنها به ساماندهی وضعیت این ایستگاه کمک نکرده است بلکه آشفتگی بیش از پیش را در این ایستگاه دامن زده چرا که برخی تاکسی‌ها در همان ایستگاه قدیم مسافر سوار می‌کنند برخی در ایستگاه جدید.

وی افزود: شلوغی این ایستگاه طوری است که به هیچ وجه نمی‌توان از آن رد شد.

فرماندار بویراحمد در حالی از برخورد با رانندگان متخلف که بیشتر از نرخ‌نامه کرایه دریافت می‌کنند، تاکید می‌کند که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی می‌گوید: ما منتظریم که مسئولان با برگزاری جلسه‌ای از ما بخواهند که قاطعانه برخورد کنیم در غیر این صورت اگر شهروندان موردی بر درخواست کرایه اضافه‌تر از نرخ‌نامه داشتند به این سازمان شکایت کنند که در این صورت با راننده خاطی برخورد می‌شود.

البته بر کسی پوشیده نیست که نظارت بر کار تاکسی‌ها وظیفه سازمان تاکسیرانی است و این سازمان باید فعالیت تاکسی‌ها را زیر ذره‌بین بگیرد چرا که عملا برای شهروندان به صرفه نیست که برای چند تومان نرخ اضافه شکایتی عریض و طویل تنظیم کنند و درگیر و دار امور اداری از وقت و هزینه خود مایه بگذارند.

دیگر مسئولان باید دانسته باشند که سیستم حمل و نقل ساده سنتی با یک ایستگاه در مبدا و یک ایستگاه در مقصد جوابگوی نیاز شهروندان در شهر در حال رشدی مثل یاسوج نیست و باید راهکاری عملی، علمی و برنامه‌ریزی شده داشته باشند نه اینکه برای یافتن محل ایستگاه تاکسی آزمون و خطا کنند.

-------------------------------

گزارش از پیمان فرامرزی

------------------------------

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول