اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:

خرده‌مالکی مانع اصلی توسعه آبیاری تحت فشار در خراسان جنوبی است

خبرگزاری فارس: مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خرده‌مالکی شدید در بخش کشاورزی استان مهم‌ترین مانع توسعه سیستم آبیاری تحت فشار است.

خرده‌مالکی مانع اصلی توسعه آبیاری تحت فشار در خراسان جنوبی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، حسین اصغری در هفتمین کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بیرجند با اشاره به کمک‌های بلاعوض دولت از سال 87 در بحث آبیاری تحت فشار اظهار کرد: حجم عملیات و مبلغ اعتبارات دولتی طی یک موافقت‌نامه ابلاغ می‌شود و امکان هیچ‌گونه تغییری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی با وجود خرده مالکی شدید، کیفیت نامطلوب منابع آب و شوری آب زمینه مناسبی برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار ندارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: برای نخستین بار در استان تسهیلات طرح توسعه کشاورزی با بهره پایین، مدت طولانی و شرایط مناسب وصول برای کشاورز به اجرا درآمده است.

اصغری افزود: در سال‌های گذشته اگر کشاورز بر اساس حوادث غیر مترقبه دچار مشکل می‌شد، سیستم بانکی جوابگوی ضرر و زیان وی نبود و کشاورزان با تسهیلات قبلی قادر به اجرای طرح‌های موفق کشاورزی نبودند اما تسهیلات طرح توسعه کشاورزی برای کشاورزان استان یک فرصت بسیار مناسب است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 21 میلیارد تومان سهم بلاعوض به آبیاری تحت فشار استان اختصاص یافت که قابل جذب نبود بنابراین با کاهش سرانه آبیاری تحت فشار، 7 میلیارد تومان به آبیاری با لوله اختصاص یافت و جذب شد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه الگوی زراعت در اکثر نقاط استان صحیح نیست، گفت: البته در شهرستان‌های قاینات، بیرجند، درمیان و سربیشه کشاورزان الگوی کشت خود را به سمت زرشک سوق دادند.

اصغری نقش الگوی کشت را در وفق با شرایط کنونی بسیار مهم دانست و اظهار کرد: اگر الگوی کشت اصلاح شود سختی کار به حداقل می‌رسد و درآمد کشاورز افزایش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه نباید سطح باغ‌ها در استان بیش از حد افزایش یابد، تصریح کرد: سطح باغ‌ها در استان نباید گسترش یابد چرا که با توجه به برداشت بی‌رویه آب و بارندگی اندک، منابع آبی در سال‌های آینده جوابگوی سطح‌های زیر کشت نخواهد بود و تنها راه مقابله با این معضل آبیاری تحت فشار است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: بخش کشاورزی خراسان جنوبی با کمبود مشاور و پیمانکار نیز مواجه است و اجرای طرح‌های کشاورزی به تعویق می‌افتد.

اصغری افزود: تمام توان دولت در راستای حمایت و حل مشکلات کشاورزان است و سازمان آب و خاک استان نیز آمادگی کامل برای مراجعه کشاورزان را دارد.

انتهای پیام/ز30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول