اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور صورت می‌گیرد

نمایش آثار عتیقه موزه آستان قدس در مشهد مقدس

خبرگزاری فارس: مدیر امور هنری شهرداری مشهد فضاسازی مشهد در ایام دهه کرامت و بزرگداشت دفاع مقدس را تشریح کرد.

نمایش آثار عتیقه موزه آستان قدس در مشهد مقدس

‌هادی مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد  اظهار داشت: ‌امسال همزمان با مناسبت‌های ایام میلاد امام رضا (ع) و همچنین هفته بزرگداشت دفاع مقدس، شهر مشهد چهره متفاوتی را تجربه خواهد کرد.

وی گفت:‌ در همین راستا و با اکران یکصد یادمان شهری امسال از نظر تنوع در آثار رشد 100 درصدی را شاهد بوده‌ایم که این تعدد کارهای هنری و خلق آثاری متنوع‌تر،‌ جدی‌تر و با شمایل بهتر ‌نتیجه اعلام فراخوان و مشارکت هنرمندان در این فضاسازی‌ها است.

مدیر هنری شهرداری افزود:‌ مقایسه آمار تعداد اکران آثار در شهر نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد را نشان می‌دهد و امسال تلاش شده تا بسیاری از فعالیت‌های فاخر هنری در این ایام مبارک در شهر ظهور و نمود پیدا کند.

وی گفت: امسال 45 یادمان با موضوع دفاع مقدس و 55 یادمان با مضمون امام رضا (ع) و زیارت در مشهد نصب شده که عمدتا در مسیرهایی همانند رینگ اطراف حرم مطهر، ‌مسیر میدان شهدا تا میدان استقلال و از میدان بسیج تا انتهای بلوار وکیل آباد را در برگرفته‌اند.

به گفته وی علاوه بر فعالیت‌های دیگر سازمان‌های شهرداری در حوزه نورپردازی و فضاسازی، ‌امسال 50 هزار طول ریسه رنگی تولید شده است و در 80 نقطه از مشهد اعم از تقاطع‌های غیر همسطح و میادین شاهد آذین‌بندی ویژه هستیم. 30 پل گالری نیز مزین به تصاویر متناسب هستند و بیش از 7 هزار پارچه رنگی در شهر خودنمایی می‌کنند.

12 پایه شمعدان عود سوز فضای مشهد را عطرآگین می‌کند

هادی مظفری در ادامه سخنانش به یکی از مجموع یادمان‌های شهری مشهد در ایام دهه کرامت اشاره کرد که ایده اجرای آن برای نخستین بار در سطح کشور،‌ در مشهد مقدس اجرایی خواهد شد.

وی گفت: یکی از آثار متفاوت امسال آیینه شمعدانی است که مربوط به قرن 10 و 11 هجری در دوره صفوی است که بنا به نذر یکی از علاقه‌مندان به امام رضا (ع) به نام «محمد امین» به هنرمندان اصفهانی سفارش ساخت آن داده شده است.

به گفته او 12  پایه شمعدانی مشبک و عود سوز مشبک برنجی با نقوش اسلامی در ابعاد بزرگ‌تر همانند طرح اصلی آن که در موزه آستان قدس موجود است،‌ ساخته شده و در مشهد جای گیری شده است. در داخل این دستگاه‌ها، عود سوز به گونه‌ای تعبیه شده است که هر ده دقیقه یک بار بخار و عطری شامه نواز از آن ساطع می‌شود که فضای شهر را عطرآگین می‌نماید.

مظفری اظهار کرد:‌ بر روی پایه شمعدان این دو بیت شعر نقش بسته است:‌ «همی گفت هر لحظه سیلاب درد     فرو می‌دویدش به رخسار زرد      چه شیرینی از من بدر می‌رود     چو فرهاد آتش به سر می‌رود»

وی تصریح کرد: توجه به این که میراث کهن و هویت ما در نمادهای شهری جایگاه ویژه ای دارد، در این ایام یکی از اشیای عتیقه و گرانبها که در موزه آستان قدس نگهداری می‌شود و یکی از نمادهای هویت مشهد محسوب می‌شود را در قالبی جدید و در ابعاد متناسب با فضای شهری به نمایش در آورده‌ایم.

عکاسخانه‌های قدیمی مشهد و عکس‌های جدید گنبد بارگاه

مدیر امور هنری شهرداری مشهد در بخش دیگر سخنانش ضمن اشاره به دیگر المان‌های مناسبتی مشهد مقدس ‌به یادمانی اشاره کرد که یادآور تاریخ عکاسی زیارتی مشهد است.

مظفری گفت: تصاویر گنبد و بارگاه رضوی به صورت پرده‌های نقاشی به عنوان یکی از سبک‌های نقاشی و عکاسی، خصوصا در شهر مقدس مشهد دارای قدمت زیادی است.

وی افزود: ‌در تاریخ عکاسی ایران، ‌مشهد به عنوان تنها شهر مذهبی که مردم با عکس‌ها و پرده‌های نقاشی حرم و گنبد و بارگاه عکس یادگار می‌گیرند،‌ در تمامی دنیا بی‌نظیر است.

به گفته او این سبک نقاشی و عکاسی تنها در انحصار مشهد است و این اتفاق حتی دیگر شهرهای مذهبی دنیا همچون مکه و مدینه و کربلا و ... نیز رخ نداده و لذا با توجه به این امر امسال طی یک یادمان شهری تابلوهایی از تصاویر حرم و بارگاه بر روی پرده در جای جای شهر قرار گرفته است تا برای  مردمی که سالیان دور بخشی از خاطرات خود را در عکاسخانه‌ها می‌یافتند، ‌دوباره خاطرات را زنده نماییم.

بزرگ‌ترین آکواریوم شهری در مشهد

مدیر هنری شهرداری در ادامه از ساخت و اکران بزرگ ترین آکواریوم شهری در مشهد مقدس خبر داد و گفت:‌ این آکواریوم در میدان احمد آباد، ‌خیابان طالقانی جانمایی شده و هر روز از ساعت 12 ظهر تا 6 صبح روز بعد برای شهروندان قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: با توجه به ویژگی‌های فنی خاص این آکواریوم حرفه‌ای، ‌برای نگه داشتن دمای آب و محیط زیست مناسب برای ماهی‌های تزئینی امکانات متعددی تعبیه شده که چون در نوبت صبح با تابش مستقیم نور خورشید مواجه هستیم، ‌روی آکواریوم بسته خواهد شد و از ظهر به بعد قابل مشاهده است.

یادگارهای دفاع مقدس در فضاسازی مشهد

مدیر هنری شهرداری مشهد در بخش دیگر سخنانش خاطرنشان کرد: فضاسازی‌هایی که به منظور بزرگداشت هفته دفاع مقدس در مشهد انجام شده است نیز امسال از تنوع ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته وی در هفته دفاع مقدس توسط یادگارهای زمان جنگ همچون کلاه‌خودهایی که به صورت باغچه دور درخت‌ها قرار گرفته و گویی درخت‌های شهر در داخل هر یک از کلاه ها روییده‌اند، انجام شده است.

مظفری ادامه داد:‌ کوله پشتی‌های رزمندگان و همچنین قمقمه‌های آب را امسال در شهر می‌بینیم که در پای هر درخت افتاده و این نگرش را به ذهن تداعی می‌کند که با افتادن هر قمقمه از دست رزمنده‌ای،‌ بر روی زمین درختی روییده است.

وی گفت پیراهن‌هایی یادگاری از رزمندگان نیز در ابعاد شهری در بلوار ملک آباد جانمایی شده است که بر روی هر یک، سربند یک بسیجی یا تمثال حضرت امام (ره ) و یا با جملاتی که معمولا بر روی لباس رزمندگان وجود داشت،‌ همچون «همشهری امام رضا،‌ فرستادگان امام رضا و ...» مزین شده است.

وی اظهار امیدواری کرد با مجموع اقدامات انجام شده در این بخش توانسته باشیم بخشی از خاطرات دفاع مقدس را برای مردم زنده کنیم.

انتهای پیام/ب10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول