اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده سپاه پاسداران ناحیه فیروزکوه عنوان کرد

عملیات شهید مدنی، آخرین اقدام محوری ایران در سال نخست جنگ

خبرگزاری فارس: فرمانده سپاه پاسداران ناحیه فیروزکوه در بازخوانی خاطرات روزهای جنگ به مناسبت هفته دفاع مقدس، عملیات «شهید مدنی» را آخرین اقدام محوری ایران در سال نخست جنگ بیان کرد.

عملیات شهید مدنی، آخرین اقدام محوری ایران در سال نخست جنگ

اکبر کلیچ امروز در گفت‏‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: عملیات‏ شهید مدنی در غرب سوسنگرد در سال 1360 هجری شمسی در چنین روزهایی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: عملیات‌ شهید مدنی‌ در شهریور سال ‌1360 هجری شمسی به ‌منظور انهدام‌ توان‌ رزمی‌ دشمن‌ در منطقه‌ عمومی‌ سوسنگرد، به‌ صورت‌ محدود صورت‌ گرفت و هدف از این عملیات، تحقق کامل اهداف از پیش تعیین‌ شده عملیات «طراح» بود که تحقق نیافته بود.

فرمانده سپاه پاسداران ناحیه فیروزکوه افزود: پیشروی عناصر لشکر زرهی ارتش در عملیات طراح ناقص بود. این نقصان باعث شد که قسمتی از جناح جنوبی لشکر 92 زرهی ایران زیر آتش دیده‌‏بانی عراق قرار بگیرد.

کلیچ اضافه کرد: از این رو، قدرت هرگونه تحرک از این نیرو گرفته شد و هر روز تلفات سنگینی به نفرات و تجهیزات تیپ سه این لشکر وارد می‏آمد.

فرمانده سپاه پاسداران ناحیه فیروزکوه افزود: در همین راستا، فرمانده لشکر 92 از قرارگاه مقدم (که مرکز فرمانده عملیات‌های ارتش در جبهه جنوبی بود) درخواست کرد تا دستوری به لشکر 16 زرهی نیروی زمینی ابلاغ شود و آن لشکر در کرانه جنوبی کرخه تا پل «سابله» پیشروی و با از بین بردن مواضع عراق، جناح جنوبی لشکر 92 را از دید و تیر مستقیم ارتش عراق دور نگه دارد.

وی ادامه داد: این عملیات، آخرین اقدام محوری ایران در سال نخست جنگ به‌ شمار می‌رفت و در این‌ یورش‌ کوتاه‌مدت، نیروهای‌ سپاه‌ و ارتش‌ توانستند با یاری‌ یکدیگر، ضمن دو کیلومتر پیشروی‌ و جلو بردن‌ مواضع‌ خودی، 50 دستگاه‌ تانک‌ دشمن‌ را منهدم‌ و یک هزار و 690 تن‌ از بعثی‌ ها را کشته، زخمی‌ و یا به اسارت بگیرند.

*عملیات «ظفر1» تلفات سنگینی به دشمن تحمیل کرد

فرمانده سپاه پاسداران ناحیه فیروزکوه همچنین ضمن یادآوری گوشه‌‏هایی از عملیات «ظفر1»، مهم‏ترین نتیجه آن را وارد آمدن تلفات جانی و تجهیزات سنگین به دشمن بعثی خواند.

کلیچ اظهار داشت: عملیات ظفر1 در استان «دهوک» عراق در سال 1366 هجری شمسی رخ داد. این عملیات در شهریور 1366 در عمق 200 کیلومتری خاک عراق در استان‏های «دهوک» و «سلیمانیه» عراق با هدف انهدام مراکز نظامی رژیم بعث به اجرا درآمد.

کلیچ اضافه کرد: رزمندگان تحت امر قرارگاه «رمضان» با حمله به شهرهای این منطقه، موفق به آزادسازی آنها شده و نیروهای دشمن را منهدم کردند.

فرمانده سپاه پاسداران ناحیه فیروزکوه افزود: رزمندگان در ادامه، 60 پایگاه دشمن را به آتش کشیدند و پس از آن، منطقه‏ای به وسعت 30 کیلومتر مربع را تحت کنترل خود درآوردند.

وی ادامه داد: رزمندگان غیور اسلام در شب دوم عملیات، مرحله دوم حمله را با یورش به قرارگاه‏ها، پل‏ها و محل‏های استقرار دشمن در عمق 200 کیلومتری خاک عراق آغاز و ضربات سنگینی به دشمن وارد آوردند.

کلیچ اضافه کرد: نیروهای بعثی برای بازپس‏گیری مناطق از کف داده، با پشتیبانی تعداد زیادی تانک، هواپیما، چرخ‏‌بال و بهره‌‏گیری از نیروهای ویژه وارد عمل شدند که با مقابله شدید رزمندگان اسلام، تعداد زیادی کشته و زخمی و اسیر بر جای گذاشتند.

فرمانده سپاه پاسداران ناحیه فیروزکوه افزود: در این عملیات، علاوه بر انهدام ده‏ها دستگاه تانک و نفربر و تعدادی خودرو و انواع سلاح سبک و نیمه‏‌سنگین و چندین انبار مهمات، تعداد یک هزار نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند و 500 تن دیگر به اسارت قوای اسلام درآمدند.

وی ابراز امیدواری کرد: دلاوری‏ها، رشادت‏ها و مجاهدت‏های رزمندگان در جبهه‌‏های نبرد حق علیه باطل برای همیشه تاریخ در اذهان عموم مردم باقی مانده و دستگاه‏های فرهنگی به ترویج هرچه بیشتر فرهنگ ایثار و شهادت برای دستیابی به آرمان‏ها و اهداف عالی نظام مقدس اسلامی مبادرت ورزند.

انتهای پیام/ع10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول