به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حمیدرضا حاجبابایی ظهر امروز در همایش بزرگ سند تحول بنیادین در استان زنجان اظهار کرد: وقتی میگوییم نظام آموزشی باید تغییر کند، این تغییر بر اساس هوی و هوس نیست، بلکه بر اساس کارهای علمی است.
وی با اشاره به تغییرات حاصل شده در دوره ابتدایی اضافه کرد: دوره ابتدایی مهمترین دوران برای شکلگیری شخصیت دانشآموز است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: عملی را که در دوره ابتدایی میتوان برای دانشآموز انجام داد، در هیچ یک از دورههای تحصیلی حاصل نمیشود.
وی با اشاره به اینکه شاکله شخصیت کودک در دوره ابتدایی شکل میگیرد، افزود: در دوره ابتدایی رابطه بین معلم و دانشآموز عشق و عاشقی است و ربطی به دورههای دیگر ندارد.
حاجبابایی با اشاره به اینکه دانشآموز باید در پنج زمینه ایمان، علم، عمل، تفکر و اخلاص رشد کند، اضافه کرد: رابطه با خدا و اینکه کودک خدا را بشناسد مهم است.
وی با اشاره به اینکه علوم مختلف باید راهی برای رسیدن انسان به خدا باشد، افزود: فیزیکی که انسان را به خدا نرساند، فیزیک نیست.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه آسانسازی کتابهای درسی خیانت به دانشآموز محسوب میشود، افزود: نباید به صورت تئوری به دانشآموز مطالبی را یاد داد، در حالی که دانشآموز قدرت انجام آن چیز را به صورت عملی نداشته باشد.
وی تصریح کرد: آموزشها باید به سمتی پیش رود که دانشآموز بتواند رابطه علت و معلولی را تشخیص دهد.
حاجبابایی با اشاره به اینکه در حال حاضر بزرگترین خیانتها به نظام آموزشی کشور در حال انجام است، اضافه کرد: خیانتها از سوی موسساتی است که فرصت فکرکردن را از دانشآموز میگیرند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تک نوبته شدن مدارس اضافه کرد: تک نوبته شدن مدارس و دایر شدن مدارس در نوبت صبح موجب میشود، دانشآموز، صبح زمانی که سرحال است باید به یادگیری دروس بپردازد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین با تاکید بر پر کردن اوقات فراغت دانشآموزان به صورت صحیح در اوقات بیکاری و پس از تعطیل شدن مدرسه اضافه کرد: باید به گونهای عمل شود، که دانشآموز به جای پرسهزدن در خیابان به یادگیری مطالب مفید در خود مدارس بپردازد.
وی همچنین با اشاره به اجرای نظام رتبهبندی اضافه کرد: با انجام این سند معلم را نباید کارمند تلقی کرد، چرا که کار یک معلم با یک کارمند متفاوت است.
انتهای پیام/غ20/ض1002