اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دفتر مدیریت مصرف توانیر:

23 درصد انرژی الکتریکی کشور صرف تأمین روشنایی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر دفتر مدیریت مصرف توانیر با بیان اینکه 10 درصد انرژی الکتریکی در دنیا صرف روشنایی می‌شود، گفت: این رقم در کشور ما 23 درصد است که می‌توان با فرهنگ‌سازی آن را کاهش داده و به استاندارد جهانی نزدیک کرد.

23 درصد انرژی الکتریکی کشور صرف تأمین روشنایی می‌شود

احمد ایزدی در حاشیه سمینار معرفی فعالیت شرکت‌های خدمات انرژی (ESCO) در همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اصلاح الگوی مصرف را یکی از اصول ضروری برای دستیابی به اهداف پیش رو دانست و اظهار داشت: امروزه فرهنگ استفاده صحیح از انرژی به عنوان یک راهبرد اساسی در کشورهای توسعه یافته مد نظر قرار گرفته چراکه با هدایت و مدیریت صحیح انرژی می‌توان به اهداف راهبردی در کنترل و تأمین به موقع انرژی دست یافت.

وی بهینه‌سازی مصرف انرژی را مساوی با استفاده معقول و عقلانی از حامل‌ها و فرآورده‌های انرژی دانست و افزود: منابع انرژی با ارزش بوده و بیشتر آنها تجدیدناپذیر و یا تمام‌شدنی هستند و به همین دلیل باید با استفاده هوشمندانه از آنها زمینه توسعه پایدار جامعه را فراهم آورد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف توانیر با اشاره به مزایای مصرف بهینه در کشور ادامه داد: سال‌های قبل سهم مصرف مشترکان خانگی بیش از سهم مشترکان صنعتی و کشاورزی بود که از سال 90 این موضوع تغییر کرده و سهم مصرف مشترکان خانگی کاهش یافته است.

وی در ادامه سخنانش مدیریت تقاضا و مصرف، بهینه‌سازی مصرف و اصلاح الگوی آن را از ابعاد مهمی دانست که به پیشرفت کشور کمک شایانی می‌کند و همگان را به سوی این مهم دعوت کرد.

ایزدی با بیان اینکه رویکرد دنیا در بحث مصرف انرژی به سمت بهینه‌سازی مصرف سوق یافته است، افزود: ایران اسلامی نیز باید بیش از پیش در این زمینه با قدرت و قوت وارد شود و با فرهنگ‌سازی بستر تحقق اهداف ترسیم شده برای پیشرفت کشور را فراهم آورد.

وی با اشاره به اینکه در تعالیم اسلامی ما به بحث صرفه‌جویی و درست مصرف کردن اهمیت قابل توجهی شده است، ابراز داشت: توجه به این مهم نه تنها اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور را محقق می‌سازد که مانع از ایجاد محدودیت‌های منابع مالی برای احداث ظرفیت‌های جدید خواهد شد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف توانیر کاهش مشکل محدودیت سوخت برای تأمین انرژی الکتریکی و همچنین آثار زیانبار سوخت‌های فسیلی بر محیط زیست را از دیگر مزایای مصرف بهینه انرژی دانست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 85 درصد برق مصرفی ما توسط انرژی فسیلی تأمین می‌شود، ابراز داشت: تنها 15 درصد از برق مصرفی ما از طریق انرژی‌های نوین تأمین می‌شود.

ایزدی تأکید کرد: به دلیل سوزاندن انواع سوخت 532 میلیون تن انواع مختلف گازهای سمی و آلاینده وارد محیط زیست می‌شود که همین امر تبعات نامطلوبی را در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش این مشکلات باید تدابیری اندیشیده شود، اظهار داشت: تعیین نرخ‌ها و تعرفه‌های مناسب برای ایجاد انگیزه در مشترکان از سوی دولت، تدوین مقررات مناسب برای تولید تجهیزات با راندمان بالا، فرهنگ‌سازی در خصوص روش‌های بهینه مصرف از جمله موضوعاتی است که می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف توانیر آموزش و تقویت شرکت‌های خدمات انرژی (ESCO) را از دیگر راهکارهای پیش رو دانست و افزود: این شرکت‌ها باید سه اصل کلی در مورد زمان مصرف انرژی، میران و چگونگی مصرف آن را به مخاطبان خود آموزش دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 10 درصد انرژی الکتریکی در دنیا صرف روشنایی می‌شود، ابراز داشت: این رقم در کشور ما 23 درصد است که می‌توان با فرهنگ‌سازی آن را کاهش داده و به نرم جهانی آن نزدیک کرد.

ایزدی با اشاره به اینکه میزان انرژی مصرفی در ساختمان‌های ایران شش برابر ساختمان‌های اروپاست، افزود: باید با استفاده از روش‌‌های نوین و فناوری‌های روز، وضعیت پیش رو را به استانداردهای جهانی و مصرف کم انرژی سوق دهیم.

وی به نتایج و منافع صرفه‌جویی میزان 100 وات برق توسط هر مشترک پرداخت و اظهار داشت: کاهش نیاز مصرف تا 2 هزار و 700 مگاوات، امکان تأمین برق حداقل یک میلیون مشترک، صرفه‌جویی نیروگاه حداقل به میزان 3 هزار و 500 میلیارد تومان و عدم وجود 20 میلیون تن انواع گازهای آلاینده بخشی از مزایای این امر مهم است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول