اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی:

فرهنگ‌ جامع مصرف بهینه آب در جامعه نهادینه شود

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با اشاره به چالش‌های فرا روی مدیریت و مصرف آب، بر ضرورت اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب در این استان تاکید کرد.

فرهنگ‌ جامع مصرف بهینه آب در جامعه نهادینه شود
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، علیرضا عامری با تاکید بر نقش و اهمیت اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی، آن را مؤلفه اصلی و بسیار مهم برای رفع چالش‌های مدیریت توزیع و مصرف آب عنوان کرد.
وی گفت: مصرف بی‌رویه و بی‌حساب منابع آب در بخش‌های کشاورزی و عمومی، این منابع را در معرض خطر قرار داده است و اطلاع رسانی و تبیین عمومی این چالش به منظور نجات آب ضروری است.
عامری تاکید کرد: حفظ منابع آب استان برای توسعه پایدار منطقه و مصارف نسل‌های آینده در گرو توجه ویژه عمومی به ارزش و جایگاه آب است و تمامی امکانات و تجهیزات ممکن برای اطلاع رسانی و نجات آب باید به کار گرفته شود.
وی گفت: علاوه بر کمبود منابع آب سطحی در استان، سالانه 70 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی به صورت غیر مجاز و بیش از توان تغذیه آبخوان‌های این منابع برداشت می‌شود؛ در حالی که هیچ جایگزینی برای جبران کسری این منابع نداریم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی افزود: به همین علت توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی در هفت دشت از 11 دشت استان در سال‌های اخیر ممنوع شده و منابع آب زیرزمینی در سه مورد از این دشت‌ها در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.
عامری، از بین رفتن آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش ظرفیت تغذیه منابع آب زیرزمینی و به تبع آن نشست زمین و وارد شدن خسارت سنگین به زیرساخت‌ها و تأسیسات زیربنایی، کاهش کیفیت منابع آب موجود و هجوم آب‌های شور، خشک شدن قنوات و چشمه‌ها، بایر شدن زمین‌های کشاورزی و ایجاد بیکاری و هجوم کشاورزان به شهرها را از جمله پیامدهای ناگوار برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی عنوان کرد.
مدیر کل صدا و سیمای مرکز خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما، در تبیین مسائل و مشکلات امور زیربنایی از جمله آب برای مردم می‌توانند نقش بسیار موثری ایفا کنند.
احمد مهدوی اطلاع‌رسانی به موقع، تبیین ظریف، دقیق و همگانی و توجه به نیازهای مخاطب در فرهنگ سازی را از جمله مؤلفه‌های موثر در بهبود فرهنگ توزیع و مصرف آب کشاورزی، صنعت و شرب و بهداشت برشمرد.
وی با اشاره به نقش حیاتی آب در حفظ زندگی و توسعه پایدار در خراسان شمالی، بر آمادگی صدا و سیمای مرکز این استان برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی توزیع و مصرف آب و رفع چالش‌های فرا روی منابع آب، تاکید کرد.
انتهای پیام/و۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول