اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد

دو برابر شدن اراضی قابل کشت با راندمان آبیاری 52 درصد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اگر راندمان آبیاری در استان اردبیل به رقم 52 درصد برسد وسعت اراضی آبی استان بیش از دو برابر افزایش می‌یابد.

دو برابر شدن اراضی قابل کشت با راندمان آبیاری 52 درصد

عادل عبد ایمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: اگر 4 هزار متر‌مکعب در ثانیه تامین آب را برای بخش کشاورزی در نظر بگیریم به راحتی با 10 درصد افزایش 130 هزار هکتار از اراضی زیر کشت استان ارتقا می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر راندمان آبیاری نیز به 52 درصد افزایش یابد وسعت اراضی ما بیش از 2 برابر افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بحث ترویج و تحقیقات کشاورزی را در تحقق سیاست تولید ‌محوری این بخش ضروری اعلام کرد و یادآور شد: ما در سایه تعامل با سایر دستگاه‌ها و ایستگاه‌های تحقیقاتی حرکت علم و تحقیق محور را در اولویت کارهایمان قرار دادیم که در این زمینه افزایش راندمان آبیاری متناسب با بافت خاک، تنوع آب و هوایی و درجه حرارت و رطوبت از مولفه‌های قابل توجه و اساسی به نظر می‌رسد.

عبد ایمانی گفت: ما در کنار توجه به تامین آب باید تلفات آن را به حداقل برسانیم و در توزیع و مصرف نیز بهینه عمل کنیم چرا که با انتقال آب از طریق لوله 10 تا 15 درصد راندمان آبیاری افزایش می‌یابد.

این مسئول عنوان کرد: اگر توزیع و مصرف بهینه شود آبیاری قطره‌ای توسعه یافته و ظرفیت تولید نیز 50 درصد افزایش می‌یابد که این خود به خوداتکایی بخش کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان داشت: باید به نقطه‌ای برسیم تا در افق توسعه به ازای هر مترمکعب آب تولید ماده خام ما به 1.5 کیلوگرم برسد که در وضعیت فعلی این میزان 700 گرم است.

عبد ایمانی موضوع بهره‌وری را نیز مهم ارزیابی کرد و افزود: کشاورزان ما از طرح‌های توسعه و ترویج و آموزش این بخش استقبال کردند و آرام آرام کشت سنتی جای خود را به کشت مدرن داده و سطح سواد کشاورزان ما نیز افزایش یافته است.

وی رعایت موارد علمی و تحقیقاتی و انتقال یافته‌های مورد نظر در این زمینه را از موضوعات اساسی اعلام کرد و ادامه داد: ما به شرط آنکه همیشه در کنار کشاورزان باشیم می‌توانیم به افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها کمک کنیم.

اردبیل 300 میلیون متر‌مکعب ظرفیت آب تجدید‌پذیر دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بخش کشاورزی ما با تغییر منابع آبی ظرفیت تولید بسیار فراگیر دارد به طوری که ما در سطح استان 300 میلیون متر‌مکعب آب تجدید‌پذیر و 300 میلیون متر‌مکعب منابع آبی زیر‌زمینی داریم که در مجموع با برخورداری 3 میلیارد و 400 میلیون متر‌مکعب آب می‌توانیم به احیای اراضی دیم اقدام کنیم.

عبد ایمانی تصریح کرد: با در نظر گرفتن این ظرفیت و اختصاص 4 هزار متر‌مکعب آب به این بخش در این استان 850 هزار هکتار توان اراضی قابل کشت و زرع وجود دارد در صورتی که هم اکنون سطح اراضی آبی این استان 225 هکتار است.

این مسئول در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل در خصوص افزایش راندمان آبیاری از 42 درصد فعلی به 52 درصد نیز ابراز داشت: اگر 10 درصد راندمان آبیاری افزایش یابد انقلابی را در بخش کشاورزی شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول