اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جامعة‌المصطفی العالمیة ـ 1:

حوزه‌های علمیه از طرح سئوال و پاسخ به پرسش‌ها نهراسند

خبرگزاری فارس: رئیس جامعة‌المصطفی العالمیة گفت: حوزه‌های علمیه باید از سیره و روش امام باقر و صادق(ع) درس گرفته و از طرح سئوال و نیز بحث و گفت‌وگو نهراسند.

حوزه‌های علمیه از طرح سئوال و پاسخ به پرسش‌ها نهراسند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید جامعة‌المصطفی العالمیة که پیش از ظهر امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد اظهار کرد: حوزه‌های علمیه میراث‌دار مکتب تشیع و مذهب جعفری هستند.

وی افزود: در ساحت معصومان(ع) تفاوت سلیقه‌ای و شخصیتی وجود ندارد و تفاوت عملکردها نیز وابسته به شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.

رئیس جامعة‌المصطفی العالمیة با اشاره به عصر شکوفایی معارف اسلام در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) گفت: به همین دلیل این دو بزرگوار به سمت رویکردی جدید و پردازشی نو از اسلام گام برداشتند.

وی ادامه داد: از میان مجموعه حوادث دوران صادقین(ع) چند نکته بارزتر هستند به این معنا که این دوره در واقع عصر گذار اسلام به شرایطی نوین بود و شرایط اقتصادی، فرهنگی و فکری جهان اسلام تغییر کرد.

اعرافی با بیان اینکه تحولات عظیمی در دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) صورت گرفت عنوان داشت: انتقال حکومت از امویان به عباسیان یکی از مهم‌ترین تغییرات سیاسی این دوران محسوب می‌شود.

رئیس جامعة‌المصطفی العالمیة ابراز کرد: این تغییرات فرصت‌هایی را پدید آورد که امام پنجم و ششم شیعیان بتوانند برنامه‌های جدیدی را پی‌ریزی کنند.

وی عنوان داشت: در زمان صادقین(ع) گذار فرهنگی و علمی نیز صورت گرفت به طوری که در هر منطقه از جهان اسلام معرکه‌های علمی به پا شدند و پیروان مکتب‌های حدیثی و فکری مختلف به بحث و تبادل نظر با یکدیگر می‌پرداختند.

اعرافی زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را عصر اختلافات فکری و علمی دانست و افزود: شکوفایی مکاتب کلامی و حدیثی مختلف در همین دوره صورت گرفت.

رئیس جامعة‌المصطفی العالمیة گفت: همزمان با این مسائل، امواج علمی و فرهنگی خارج از جهان اسلام نیز به جمع مسلمانان وارد شد و تعامل و مواجهه اسلام با آراء وارداتی رشد یافت.

وی با بیان اینکه انشعابات درونی مکتب اهل بیت(ع) نیز در همین دوران به وقوع پیوست افزود: غلات و دیگر مکاتب انحرافی در این دوره پدیدار شدند ضمن اینکه امت اسلام به وسیله حکومت بنی‌عباس نظمی جدید یافت و همه این مسائل شرایط بسیار متفاوتی را برای امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به وجود آوردند.

اعرافی با اشاره به سیره امامان پنجم و ششم شیعیان گفت: این پیشوایان پاک با تصور درستی از اقتضائات زمان خویش وارد عرصه فعالیت و عمل شدند و راهکارهای آنها امروز هم برای ما قابل تأسی و اقتداست.

رئیس جامعة‌المصطفی العالمیة ادامه داد: مشی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تمرکز بر فعالیت علمی و فرهنگی و پرهیز از ورود مستقیم به مبارزات سیاسی آشکار بوده است.

وی مبارزه امامان باقر و صادق(ع) را مبارزه فرهنگی، فکری و معرفتی دانست و بیان داشت: در عین حال عدم امتزاج با دستگاه جور، سیاست ایشان بوده است.

اعرافی افزود: صیانت از مرزهای فکری امت اسلام و پاسخگویی به پرسش‌های نو در کنار مبارزه با اندیشه‌های انحرافی نیز سیره و روش امامان باقر و صادق(ع) در چنان شرایطی محسوب می‌شود.

رئیس جامعة‌المصطفی العالمیة با بیان اینکه بیش از 40 هزار حدیث جزو میراث امام صادق(ع) محسوب می‌شود گفت: پاسخ به پرسش‌ها توسط این امام بزرگوار تنها مختص به شیعه نبود و ایشان ابداعات و خلاقیت‌های زیادی در این عرصه از خود نشان داد.

وی با تاکید بر تلاش برای فراموش نشدن نقش امام صادق(ع) در پیشبرد تفکر اسلامی بیان داشت: بزرگان اهل تسنن نیز به این مسئله اعتراف دارند.

اعرافی ادامه داد: خط مشی امامان باقر(ع) و صادق(ع) صیانت از مکتب اهل بیت(ع) بود زیرا این مکتب امتیازات بی‌شماری دارد و اوج رشد و شکوفایی مذهب شیعه در زمان امامین صادقین(ع) صورت گرفت.

رئیس جامعة‌المصطفی العالمیة با بیان اینکه هزاران نفر از بزرگان شیعه و سنی جزو شاگردان امام صادق(ع) بوده‌اند گفت: امامان باقر(ع) و صادق(ع) قهرمانان بهره‌گیری از فرصت‌ها هستند به طوری که با وجود فرصت‌های اندک نهایت استفاده را داشته و به تربیت شاگردان بی‌شمار پرداختند.

وی افزود: مطالعه تاریخ نشان می‌دهد که این دو امام همام نیز مصیبت‌های زیادی را متحمل شدند زیرا بنی‌عباس کمتر از بنی‌امیه بر اهل بیت(ع) فشار نیاوردند.

اعرافی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید از این سیره و روش درس گرفته و از طرح سئوال و نیز بحث و گفت‌وگو نهراسند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول