اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مراسم سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه مطرح شد

توجه جدی حوزه‌های علمیه به استقلال و پرهیز از دیوان‌سالاری

خبرگزاری فارس: سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه با سخنرانی آیت‌الله مکارم‌شیرازی در حالی آغاز شد که در این مراسم پرهیز از دیوان‌سالاری و حفظ استقلال حوزه‌های علمیه مورد تاکید قرار گرفت.

توجه جدی حوزه‌های علمیه به استقلال و پرهیز از دیوان‌سالاری

به گزارش خبرگزاری فارس از قم سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه سراسر کشور طی مراسمی در قم و با سخنرانی آیت‌الله مکارم‌شیرازی آغاز شد.

در این مراسم جمعی از مدیران حوزه علمیه، مراکز پژوهشی و تحقیقی وابسته و تعداد زیادی از طلاب علوم دینی از سراسر کشور حضور داشتند.

در ابتدای مراسم آیت‌الله مکارم‌شیرازی از مراجع تقلید به سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه حوزه‌های علمیه تفاوت‌های ماهوی با دانشگاه‌ها دارند عنوان داشت: در حوزه‌ها انگیزه الهی وجود دارد و اساتید و طلاب، تعلیم و تعلم خود را برای خداوند انجام داده و مبلغان نیز برای رضای الهی به تبلیغ می‌روند.

این مرجع تقلید امتیاز حوزه‌های علمیه را همراهی علم و عدالت در روحانیون و مراجع تقلید دانست و گفت: در زمانی زندگی می‌کنیم که اسباب فساد اخلاقی زیاد است بنابراین حوزه‌های علمیه باید طوری زندگی کنند که هم خود را مهذب ساخته و هم به تهذیب دیگران بپردازند و در این راه، ساده‌زیستی، ادب، تواضع و محبت تأثیر فراوانی دارد.

وی افزود: حوزه‌های علمیه همواره مستقل بوده، هستند و خواهند بود و اگر حوزه‌ها به دولت وابسته بشوند نمی‌توانند حرف حساب خود را بزنند و تصمیمات آنها بر روی تشکیلات حوزه اثر می‌گذارد.

در ادامه آیت‌الله رضا استادی امام جمعه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در سخنانی ابراز کرد: انقلاب اسلامی و زحمات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بستری مناسب برای تحصیل طلاب و فعالیت حوزه‌های علمیه به وجود آورده و باید شکرگزار این نعمت بزرگ باشیم.

وی افزود: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند از دیوان‌سالاری در حوزه‌های علمیه باید پرهیز کرد، حوزه‌های شهرستان‌ها نیز باید توجه داشته باشند که گرفتار تشکیلات عریض و طویل اداری نشوند.

استادی با بیان اینکه استقلال حوزه‌های علمیه نباید زیر سئوال برود عنوان داشت: تشکیلات پرهزینه نباید در حوزه‌ها به وجود آید که بعداً مدیران نتوانند آن را اداره کنند ضمن اینکه مراکز حوزوی شهرستان‌ها باید به وسیله کمک‌های مردمی در همان محل اداره شوند.

سخنرانی آیت‌الله مرتضی مقتدایی، مدیر سابق حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه بخش این مراسم بود. وی در سخنانی بیان داشت: تربیت علمی و اخلاقی شاگردان بر عهده استاد بوده و همه ما باید این مسئولیت سنگین را بپذیریم زیرا علما و بزرگان گذشته نیز همین سیره و روش را داشتند.

مقتدایی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در دوره مدیریت خود گفت: در طول چهار سال گذشته 26 استان دارای شورای استانی حوزوی شده‌اند و در مجموع 188 نفر عضو این شوراها هستند به طوری که نمایندگان ولی فقیه در رأس هر شورا قرار گرفته و بزرگان هر استان نیز در آن عضویت دارند.

وی از برگزاری 336 جلسه شوراهای استانی طی این مدت خبر داد و افزود: حاصل این جلسات 1588 مصوبه بوده که موجب تقویت حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها شده و ترقی و پیشرفت آنها را در پی داشته است.

سخنرانی آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری، امام جمعه قم و مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور پایان بخش مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه بود.

حسینی‌بوشهری با تاکید بر حمایت طلاب و روحانیون از مدیریت و شورای عالی تصریح کرد: باید دید که در بعد عملی تا چه میزان پاسخگوی مطالبات بوده و میزان موفقیت خود را در تبدیل حوزه به یک نیروی زنده بررسی کنیم.

وی ادامه داد: توجه به نیازهای نخبگان دانشگاهی، استفاده از فرصت‌های بهینه در طول سال، طراحی نظام جامع تبلیغی به منظور هماهنگ‌سازی مراکز اعزام مبلغ و هم‌افزایی در این خصوص، پاسخگویی به شبهات و تقویت مراکز پاسخگو، رصد موضوعات تبلیغی متناسب با مسائل روز داخل و خارج و نیز توجه به وضعیت مادی و معیشتی طلاب و تلاش برای تأمین منابع مالی حوزه‌ها از طریق افزایش وجوهات شرعی و موقوفات در دستور کار مدیریت جدید قرار دارد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول