اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه:

حوزه‌های علمیه پاسخگوی نیازهای جامعه باشند

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی نیازهای روز بوده و برای این کار روحانیون باید در رسانه‌های مختلف حضور داشته باشند.

حوزه‌های علمیه پاسخگوی نیازهای جامعه باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه سراسر کشور که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد اظهار کرد: حوزه‌های علمیه به کانون مهم جهان اسلام تبدیل شده و مفسران، متکلمان و محققان در رشته‌های مختلف در این حوزه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه باید به دلیل این نعمت بزرگ خداوند را شاکر باشیم افزود: شکر حقیقی مصرف صحیح نعمت‌هاست.

این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: حوزه‌های علمیه و سایر امکانات برای طلاب آماده شده و کم‌کاری از سوی طلاب در این زمینه کفران نعمت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه کفران نعمت تنها موجب سلب نعمت نمی‌شود گفت: این مسئله عذاب الهی را بر انسان نازل می‌کند و عذابی شدید در انتظار کسانی است که از نعمت‌ها استفاده صحیح نمی‌کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ادامه داد: قرآن کریم با چند صفت از مؤمنان حقیقی نام می‌برد که نخستین مورد آن، تکان خوردن دل‌های آنها هنگام بردن نام خداست به طوری که متوجه وظایف سنگین خود در مقابل پروردگار می‌شوند و هر زمان که آیات خداوند خوانده شود بر ایمان آنها افزوده شده و رو به تعالی و پیشرفت حرکت می‌کنند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم دومین صفت مؤمنان را توکل بر خداوند دانست و افزود: پیوند با خدا و خلق او از دیگر صفات مؤمنان حقیقی محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر الهام گرفتن مسلمانان از آیات نورانی قرآن گفت: امیدوارم با توجه به این مهم، سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه با جدیت آغاز شود.

مکارم‌شیرازی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه تفاوت‌های ماهوی با دانشگاه‌ها دارند عنوان داشت: در حوزه‌ها انگیزه الهی وجود دارد و اساتید و طلاب تعلیم و تعلم خود را برای خداوند انجام داده و مبلغان نیز برای رضای الهی به تبلیغ می‌روند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: نباید روح سنتی حاکم بر حوزه‌ها تغییر کند زیرا همین مسئله موجب تربیت علامه مجلسی‌ها و شیخ طوسی‌ها شد و انگیزه‌های الهی موجب فعالیت شبانه‌روزی آنها می‌شد.

وی با اشاره به میراث بزرگ به جا مانده از گذشتگان گفت: باید آثار گذشتگان را حفظ کرده و بر آنها بیفزاییم و مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید کرده‌اند که تولید علم در حوزه‌ها باید صورت گیرد.

مکارم‌شیرازی با بیان اینکه معضلات علمی زیادی وجود دارد افزود: وسیع‌ترین علم حوزوی فقه است که دارای عظمت زیادی بوده و کارهای انجام نشده در این حوزه باید به سرانجام برسند و مسائل مستحدثه را مورد واکاوی قرار دهیم.

استاد برجسته حوزه علمیه خاطر نشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسائل جدید زیادی به وجود آمد که حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی مسائل نظام در عرصه‌های نوین باشند.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه باید فقیه‌پرور باشند ضمن اینکه حوزه‌ها نیازمند متکلمان و پاسخگویان به شبهات مختلف نیز هستند بنابراین از این نظر نیز حوزه‌ها باید مسئولیت خود را انجام دهند.

مکارم شیرازی با بیان اینکه هر دوره‌ای از تاریخ دارای پیام خاصی است و این پیام باید شنیده شود گفت: معجزات پیامبران نیز متناسب با شرایط روزگار بوده است به طوری که حضرت عیسی(ع) در زمان پیشرفت طب و حضرت موسی(ع) در زمان گسترش سحر و ساحری معجزات خاص همان دوران را عرضه کردند و پیامبر اسلام(ص) نیز در زمانی ظهور کرد که عرب آن دوران حرف‌های زیادی در زمینه فصاحت و بلاغت داشت و قرآن سرآمد تمام آنها شد.

این مرجع تقلید ابراز کرد: ما نیز باید پیام زمان خویش را بشنویم زیرا امروز نیازها نسبت به گذشته فزونی یافته و شبهاتی که هر روز القا می‌شود بسیار فراوان است.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید در مقابل خواسته‌های زمان خود پاسخگو باشند گفت: باید سخن اسلام و به ویژه مکتب اهل بیت(ع) را در مناطق گوناگون منتشر کرد و برای این کار باید در رسانه‌های مختلف حضور داشت.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ستون فقرات حوزه‌های علمیه را فقه و اصول دانست و تاکید کرد: یکی از پیام‌های بزرگ جهان امروز، ارتباط داشتن تمام کشورها با یکدیگر است بنابراین طلاب در درجه نخست باید به زبان عربی مسلط باشند ضمن اینکه عربی زبان قرآن نیز هست.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر زبان‌آموزی در حوزه‌های علمیه گفت: یادگیری زبان‌های خارجی غیر از عربی نیز اهمیت فراوانی دارد به طوری که بتوان صدای اسلام را به مردم تمام جهان رساند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه همواره مستقل بوده، هستند و خواهند بود و اگر حوزه‌ها به دولت وابسته بشوند نمی‌توانند حرف حساب خود را بزنند و تصمیمات آنها بر روی تشکیلات حوزه اثر می‌گذارد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه وجوهات شرعیه منبع شهریه طلاب هستند عنوان داشت: ساخت مدارس علمیه، چاپ کتاب‌های علمی و تبلیغ دین در همه نقاط دنیا نیازمند منابعی هستند بنابراین باید به این نکته توجه داشت که وابستگی همواره مشکل‌آفرین است و باید فکری برای تأمین منابع مادی فعالیت‌های حوزوی کرد.

این مرجع تقلید امتیاز حوزه‌های علمیه را همراهی علم و عدالت در روحانیون و مراجع تقلید دانست و گفت: در زمانی زندگی می‌کنیم که اسباب فساد اخلاقی زیاد است بنابراین حوزه‌های علمیه باید طوری زندگی کنند که هم خود را مهذب ساخته و هم به تهذیب دیگران بپردازند و در این راه، ساده‌زیستی، ادب، تواضع و محبت تأثیر فراوانی دارد.

وی ادامه داد: حتی در مقابل افراد لجوج و سرسخت باید مؤدبانه سخن گفت و تواضع داشت و در این صورت حوزه‌های علمیه بالنده شده و خداوند نیز به طلاب عنایت خواهد فرمود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ضمن تشکر از مدیر سابق حوزه‌های علمیه بیان داشت: در دوره مدیریت گذشته کارهای فراوانی انجام شد و مدیر جدید نیز دارای کوله‌باری از تجربه بوده و تجربه مدیریت را دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه خواستار برنامه‌ریزی شورای عالی حوزه‌های علمیه به منظور اصلاح نواقص و اجرای بهتر کارها در حوزه‌ها شد و افزود: امیدواریم سالی پر از موفقیت در حوزه‌های علمیه داشته باشیم و نقشه‌های دشمنان برای نابودی اسلام و حوزه‌ها به لطف الهی و عنایات امام زمان(عج) نقش بر آب شود.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول