اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر شورای عالی حوزه:

حوزه‌های علمیه از دیوان‌سالاری پرهیز کنند

خبرگزاری فارس: دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند از دیوان‌سالاری در حوزه‌های علمیه باید پرهیز کرد و حوزه‌های شهرستان‌ها نیز باید توجه داشته باشند که گرفتار تشکیلات عریض و طویل اداری نشوند.

حوزه‌های علمیه از دیوان‌سالاری پرهیز کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله رضا استادی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه سراسر کشور که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی و زحمات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بستری مناسب برای تحصیل طلاب و فعالیت حوزه‌های علمیه به وجود آورده و باید شکرگزار این نعمت بزرگ باشیم.

وی با تاکید بر توجه طلاب به تحصیل افزود: روحانیونی که مهذب نباشند و تحصیلات کافی نداشته باشند نمی‌توانند در جامعه امروز مؤثر باشند بنابراین طلاب نباید اجازه دهند که تحصیل آنها حتی یک روز به تأخیر بیفتد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به سیره مراجع گذشته در خصوص تعلیم و تعلم بیان کرد: اساتید گذشته حتی دقایقی تأخیر برای حضور در کلاس را نیز مجاز نمی‌دانستند زیرا موجب عقب ماندن از درس می‌شده است بنابراین طلاب علوم دینی باید وقت خود را به دقت تنظیم کرده و از کلاس‌های خود بازنمانند.

وی ادامه داد: در حوزه‌های علمیه آنچه مرسوم بوده و هست، مباحثه طلاب با یکدیگر است و اگر به این مسئله بی‌توجهی شود، ضرر اصلی متوجه خود اشخاص است.

آیت‌الله استادی با تاکید بر یادداشت‌برداری و مباحثه در کنار تحصیل در حوزه علمیه تصریح کرد: بیان احادیث اخلاقی در شروع درس یکی از سنت‌های خوب حوزوی است که امروز هم توسط مراجع تقلید صورت می‌گیرد بنابراین اگر اساتید قصد دارند که تهذیب اخلاقی طلاب را نیز مدنظر داشته باشند باید روایات اخلاقی را در کلاس‌ها مطرح کنند.

وی با بیان اینکه هر کلاس پرجمعیتی برای همه اشخاص نمی‌تواند مفید باشد، تصریح کرد: طلاب باید تحقیق کنند و بهترین کلاس و استاد را برای خود انتخاب کنند.

آیت‌الله استادی با اشاره به سیره و روش امام راحل(ره) در تحصیل و تدریس افزود: رفتار و گفتار ایشان برای همه طلاب و روحانیون درس محسوب می‌شد و همگان از سیره امام خمینی(ره) در زندگی خود بهره می‌جستند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطر نشان کرد: این شورا و مدیریت حوزه‌های علمیه برای خدمت به طلاب مشغول به فعالیت هستند و سعی می‌کنند بستری برای فعالیت علمی، تحقیق و پژوهش بهتر روحانیون فراهم کنند.

وی با بیان اینکه شورای عالی حوزه ایرادات برنامه‌ها را از سوی مراجع و خیرخواهان می‌پذیرد گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند از دیوان‌سالاری در حوزه‌های علمیه باید پرهیز کرد و حوزه‌های شهرستان‌ها نیز باید توجه داشته باشند که گرفتار تشکیلات عریض و طویل اداری نشوند.

آیت‌الله استادی با بیان اینکه استقلال حوزه‌های علمیه نباید زیر سئوال برود عنوان داشت: تشکیلات پرهزینه نباید در حوزه‌ها به وجود آید که بعداً مدیران نتوانند آن را اداره کنند ضمن اینکه مراکز حوزوی شهرستان‌ها باید به وسیله کمک‌های مردمی در همان محل اداره شوند.

امام جمعه قم تصریح کرد: سبک و اساس اولیه حوزه‌ها باید به همان شکل باقی بماند و برخی مشکلات نیز توسط طلاب و روحانیون تحمل شود.

وی با تاکید بر گذشت و فداکاری در تحصیل گفت: تشکیلات حوزوی و درآمدهای روحانیون باید طوری باشد که مردم احساس کنند طلاب به دنبال مادیات نیستند و مبادا وضعیتی به وجود آید که روحانیون در توجه به مال دنیا مساوی یا جلوتر از دیگران باشند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول