اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

85 درصد از تخلفات ساخت و ساز در حریم شهرها و راه‌هاست

خبرگزاری فارس: مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: 85 درصد از تخلفات و ساخت ‌و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها و راه‌ها رخ می‌دهد.

85 درصد از تخلفات ساخت و ساز در حریم شهرها و راه‌هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، یدالله فیضی بعد از ظهر امروز در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان زنجان اظهار داشت: برای تعیین تکلیف اراضی اختلافی در اوایل انقلاب اسلامی ایران هیئت‌های هفت نفره در کشور تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون هکتار از اراضی مرغوب کشور در دست خان‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: این اراضی به صورت بی‌رویه به تصرف کشاورزان درمی‌آمد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه بر اساس دستور امام خمینی (ره) هیئت‌های هفت نفره با حضور حاکم شهر، کارشناسان فنی، اجتماعی و سیاسی تشکیل شد، اضافه کرد: حدود 850 هزار هکتار از اراضی کشت موقت کشور از خان‌ها گرفته و به افراد مستضعف روستایی منتقل شد.

وی با بیان اینکه اراضی که افرادی به ناحق سند آن را به نام خود زده بودند، ابطال شد، ادامه داد: این هیئت‌های هفت نفره موظف به شناسایی زمین‌ها، ابطال سند و برگردان آن به بیت‌المال بوده‌اند که در مجموع حدود 2 تا 3 میلیون هکتار زمین ابطال و به خزانه دولت منتقل شده است.

فیضی با اشاره به اینکه در حال حاضر تشکیلات و هیئت‌های هفت نفره در قالب جدیدی و با عنوان مدیریت امور اراضی اقدام می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر واگذاری زمین به متقاضیان در قالب کمیسیون واگذاری طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه قانون حفظ کاربری با چالش‌های جدی مواجه است و بحث منحل‌شدن آن مطرح است، یادآور شد: اداره امور اراضی از اختیارات مالی و اداری برخوردار نیست.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه در زمینه ساخت ‌و سازها با توجه به اینکه عمده تخلفات و ساخت ‌و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها و راه‌ها اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: حدود 85 درصد از تخلفات در این محدوده اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه قوانین مربوط به جلوگیری از ساخت ‌و سازهای غیرمجاز در بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف موازی است، ادامه داد: دستگاه‌های مرتبط در این زمینه می‌توانند با هم همکاری داشته باشند.

فیضی با اشاره به اینکه در شهرستان‌های ابهر و زنجان ساخت ‌و سازهای غیرمجاز زیادی در حریم و محدوده شهری صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در شهر خرم‌دره ساخت ‌و ساز غیرمجاز تقریبا به صفر رسیده است در حالی که در شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره این تخلفات ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در شهر خدابنده به منظور کنترل ساخت ‌و ساز غیرمجاز همکاری‌های بسیار خوبی با اداره امور اراضی استان شده است، تصریح کرد: در شهرهای طارم، ماهنشان و ایجرود تخلفات زیادی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر در حریم و محدوده شهر زنجان چند قالی‌شویی غیر مجاز وجود دارد، ادامه داد: در این زمینه به شهرداری شهر گزارشاتی را ارائه کرده‌ایم اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه این قالی‌شویی‌های غیرمجاز بزرگ‌ترین آلودگی‌های زیرزمینی را در سطح شهر ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: با بررسی‌های صورت گرفته این قالیشویی‌های غیرمجاز مجوز سه لیتر آب دارند در حالی که از 10 لیتر آب استفاده می‌کنند.

فیضی با تاکید بر اینکه متاسفانه دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری مناسبی در زمینه ساخت ‌و سازهای غیرمجاز ندارند، یادآور شد: اگر همکاری خوبی صورت گیرد این ساخت ‌و سازها منحل می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر دستگاه‌های دولتی از متقاضیان حمایت نکنند و آب، برق، گاز و تلفن مکان‌های غیرمجاز تامین یا پروانه صدور ارائه نشود، ساخت ‌و ساز غیرمجاز صورت نمی‌گیرد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در زمینه تبصره دو ماده 10 با تاکید بر اینکه این ماده به شدت توسط امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: این تبصره در دو شهرستان استان به صورت کامل اجرا شده است.

در ادامه این جلسه معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه در استان زنجان اجرا می‌شود و در حال حاضر سه دستورالعمل نیز برای این امر صادر شده است، افزود: در مجموع کمیسیون‌های رسیدگی به آب‌های زیرزمینی، آب‌های سطحی، کمیسیون حد و حریم و کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه به چاه‌های فاقد پروانه در شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان تشکیل شده است و این شرکت در حال حاضر از نظر حقوقی از یک چرخه کاملی برخوردار است.

انتهای پیام/آ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول