اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

سینما و لزوم توجه سینماگران به بایدهای فرهنگی و اجتماعی

خبرگزاری فارس: سینما به عنوان یکی از وسایل ارتباطی و یک ابزار فرهنگی بوده که به دلیل جذاب بودنش می‌تواند افراد زیادی را به سمت خود بکشاند و ضمن آگاهی آنها از مسائل روز جامعه، زمینه رشد و توسعه جامعه فراهم کند.

سینما و لزوم توجه سینماگران به بایدهای فرهنگی و اجتماعی

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، امروزه رسانه‌های جمعی نقش فعال و پررنگی در زندگی روزمره انسان‌ها دارد و می‌توان گفت زندگی روزانه انسان‌ با رسانه‌ها عجین شده است. در قرن بیست و یکم که به نام عصر ارتباطات معروف است، امکان ندارد که فردی از رسانه‌های دور و برش غافل باشد و به راحتی از دنیای اطلاعاتی عبور کند. وسایل ارتباطی از همان ابتدا نقش تعیین کننده‌ای در جامعه ایفا کردند و درحال حاضر این نقش روز به روز در حال افزایش است به طوری که امروزه از رسانه‌ها به عنوان ابزاری که می‌تواند بر مردم و جامعه تأثیرات زیادی بگذارد و آنان را به هر مسیری که میل دارند بکشانند یاد می‌شود.

روز سینما بهانه‌ای شد که یادداشتی هر چند کوتاه در زمینه این رسانه مهم و نقش و تأثیراتی که می‌تواند در جامعه داشته باشد، بنویسم.

سینما یک فرصت است که از طریق آن می‌توان به اهداف بلند رسید و به پیشرفت جامعه کمک کرد. سینماگران ما می‌توانند از فرصتی که دارند بهترین استفاده را ببرند و جامعه را به آرمان‌هایش برسانند. در زیر برخی از مهمترین موضوعاتی که سینماگران ما می‌توانند به آن بپردازند و به پیشرفت جامعه کمک کنند آمده است:

توجه جدی به مسائل دینی و مذهبی

یکی از مسائل مهم و حیاتی که سینماگران ما باید به آن توجه جدی داشته باشند، پرداختن به موضوع مسائل دینی و مذهبی است و این مسئله باید در اولویت کار آنها باشد. با توجه به اینکه کشور ما یک کشور اسلامی است باید همواره به مسائل دینی توجه جدی داشته باشیم چرا که غافل بودن از آن می تواند آسیب‌هایی به جامعه وارد کند. پرداختن به موضوع عفاف و حجاب یکی از مسائل مهم دینی بسیار ضروری است. سینماگران می‌توانند با ساخت فیلم‌هایی در زمینه دین و مذهب و با فرهنگ‌سازی مناسب مردم جامعه به ویژه جوانان را از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بازداشته و زمینه داشتن یک جامعه سالم را فراهم کنند.

پرداختن به موضوعاتی در زمینه وحدت ملی

یکی دیگر از موضوعاتی که سینماگران ما باید به آن توجه داشته باشند و در اولویت‌های کاری‌شان باشد، موضوع وحدت ملی است که در این برهه حساس توجه به آن بسیار اساسی و ضروری است. با توجه به اینکه سینما آینه هر جامعه در برابر کشورهای جهان محسوب می‌شود، ساخت فیلم‌هایی با موضوع وحدت ملی می‌تواند به جهانیان به ویژه به غربی‌ها اثبات کند که مردمان ایران اسلامی متحد و همدل هستند و به طور خلاصه سینماگران می‌توانند به جهانیان بفهمانند اتحاد و وحدت ایرانی‌ها مثال زدنی است.

توجه به مسائل فرهنگی

پرداختن به مسائل فرهنگی جامعه نیز ضروری است و همه ما می‌دانیم که بسیاری از مشکلات ریشه در مسائل فرهنگی دارد. به اعتقاد علما و کارشناسان و اساتید دانشگاهی، هر جامعه‌ای که فرهنگی قوی داشته باشد می‌تواند در همه ابعاد و زمینه‌ها موفق باشد. در حال حاضر دشمنان به دنبال این هستند که از راه تهاجم فرهنگی به جامعه به ویژه به جوانان ضربه بزنند که در این راه سینماگران ما وظیفه بزرگی بر دوش دارند و می‌توانند با ساخت فیلم‌هایی در زمینه مسائل فرهنگی اهداف دشمنان را خنثی کنند.

توجه به نهاد خانواده

توجه و پرداختن به موضوعاتی در زمینه خانواده یکی دیگر از وظایف سینماگران است. نهاد خانواده مهم‌ترین نهاد جامعه بوده که شکل‌گیری و رشد شخصیت فرزندان در آن صورت می گیرد و می‌توان گفت نهادی بسیار حساس است.

تضعیف خانواده سبب انحراف فرزندان شده و آنان را از فردی سالم به فردی ناسالم تبدیل می کند. دشمنان به دنبال این هستند که نهاد خانواده را در ایران سست و ضعیف کرده و در راستای فروپاشی بنیان خانواده نقشه های شومی را طراحی کرده‌اند.

سینماگران می‌توانند در این زمینه هوشیار باشند و با ساخت فیلم‌هایی با مضمون خانواده و راه‌های رسیدن خانواده‌ها به خوشبختی و کمال واقعی، به تحکیم بنیان خانواده در جامعه کمک کنند.

توجه به مواردی که در بالا به آن اشاره شد از سوی سینماگران بسیار ضروری بوده و پرداختن به آن می‌تواند به پیشرفت هر چه بیشتر جامعه کمک کند.

البته در این راه حمایت ویژه مسئولان از سینماگران نباید فراموش شود تا فعالیت سینماگران ما زمینه‌ای برای توسعه هر چه بیشتر ایران اسلامی باشد.

---------------------------------

یادداشت از احسان طالبی

---------------------------------

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول