اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه زنجان از عوامل بروز گرد و غبار در ایران می‌گوید

ایران روی کمربند غباری دنیا قرار دارد / دجله و فرات سرمنشأ غبار

خبرگزاری فارس: معاون دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان گفت: ایران در نزدیکی چند چشمه‌ غبار اصلی و در واقع بر روی کمربند غباری قرار گرفته است.

ایران روی کمربند غباری دنیا قرار دارد / دجله و فرات سرمنشأ غبار

حمیدرضا خالصی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان، ذرات معلق در جو را به چند دسته تقسیم کرد و اظهار داشت: غبار جزو دسته‌ای از ذرات قرار می‌گیرد، که منشأ طبیعی دارند.

وی سوختن جنگل‌ها، فوران آتشفشان‌ها و ذرات موجود در آبرفت رودخانه‌ها و بیابان‌ها را منشاء طبیعی ریزگردها اعلام کرد. 

استاد فیزیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان تصریح کرد: آبرفت رودخانه‌ها یا بیابان لزوما تمام ذرات موجود در جو را تشکیل نمی‌دهند.

وی به حجم مشخص آب و میزان طغیان رودخانه‌ها اشاره کرد و گفت: وقتی شار رودخانه‌ها پایین بیاید حجم عظیمی از خاک رس خشک شده و این رسوبات با جریان‌های جوی وارد جو می‌شوند.

خالصی‌فرد تاکید کرد: در فلات ایران مقدار ریزگردهای وارد شده به جو از آبرفت رودخانه‌ها و بستر دریاچه‌های فصلی بسیار بیشتر از کویر لوت یا کویر نمک است.

وی به وجود چند رودخانه بزرگ در نزدیکی ایران اشاره کرد که می‌توانند سرچشمه غبار باشد و افزود: دجله و فرات که در حال حاضر شار آنها پایین آمده است آبرفت‌های چند هزار ساله دارند که با جریانات جوی به هوا بلند می‌شوند.

معاون دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان با اشاره به وجود کمربند غباری در زمین تصریح کرد: این کمربند از غرب آفریقا تا شرق آسیا کشیده شده و ایران، در واقع در میان چشمه‌های غباری قرار گرفته است.

وی میزان تولید غبار سالانه روی کره زمین را 3 هزار میلیارد تن اعلام کرد و افزود: در یک مقایسه قابل لمس می‌توان گفت که این مقدار غبار را اگر در یک استادیوم فوتبال بریزیم ستونی به ارتفاع 100 کیلومتر درست می شود.

خالصی‌فرد به کم شدن آب رودخانه هیرمند و دریاچه هامون در شرق و رودخانه‌های غرب کشور اشاره کرد و ادامه داد: آبرفت موجود در این رودخانه‌ها و بستر دریاچه‌های فصلی مناسب تولید غبار هستند.

وی با بیان اینکه چشمه وسیع غبار در ایران وجود ندارد، عراق، عربستان، سوریه، یمن و ترکمنستان را مناطق مستعد تولید غبار اعلام کرد.

استاد فیزیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان دریاچه‌های هامون، قم، هامون جازموریان و دریاچه‌های فصلی را در داخل ایران مستعد تولید غبار عنوان کرد.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول