اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی بر آثار سوء پدیده گرد و غبار

سرخوردگی نخلستان‌ها؛ ارمغان گرد و غبار برای خرمشهر

خبرگزاری فارس: بروز پدیده گرد و غبار دردی بر مشکلات خرمشهر افزوده و محصول‌دهی نخلستان‌های این منطقه را با مشکلات صدچندانی مواجه کرده است.

سرخوردگی نخلستان‌ها؛ ارمغان گرد و غبار برای خرمشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، پدیده گرد و غبار چند سالی‌ست که به‌طور مداوم بر سر و روی شهرهای استان خوزستان به‌ویژه آبادان و خرمشهر می‌بارد.

با وجود اینکه به گفته مسئولان شهری، استانی و ملی تاکنون راهکار و تمهیدات زیادی در خصوص مهار کردن این معضل ارائه شده اما تاکنون تفاوت و تغییر چشمگیری از سوی مردم در رابطه با حذف یا حداقل کاهش این معضل دیرینه مشاهده نشده است.

آبادان و خرمشهر در فصول گرم سال بیشتر با این پدیده ناخوشایند روبه‌رو بوده و همچنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این پدیده با برخورداری از شدت، غلظت و به‌هم زدن هماهنگی و تناسب زندگی شهروندان، در مسیر پرپیچ و پرتلاطم وزش بادهای سهمگینش اثرات سویی بر دل و جان شهر و شهروندان بر جای می‌گذارد.

پیامدهای این حرکت را می‌توان در مختل کردن زندگی روزمره شهروندان، لغو پروازهای فرودگاه منطقه، کاهش دید برای تردد و رانندگی، بروز بیماری‌های تنفسی و ریه‌ای و در آخر از بین رفتن محصولات زراعی و کشاورزی عنوان کرد.

شهرستان‌های آبادان و خرمشهر که با پیمودن فاصله‌ای کمتر از 10 ـ 15 کیلومتر به‌هم متصل می‌شوند، در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی و دفاع مقدس در آماج حملات دشمن بعثی و متحدانش قرار گرفته و سختی‌ها و خرابی‌های زیادی را متحمل شدند.

این مناطق با وجود تلاش گسترده مسئولان هنوز به‌طور کامل و چون دوران طلایی پیش از جنگ تحمیلی، قامت راست نکرده و از محرومیت و کمبودهای زیادی رنج می‌برند.

بیکاری، کمبود امکانات تفریحی، فقر و ... گوشه‌ای از مشکلات مردم این دو شهر است که تا به الان بر قوت خود پایدار بوده و برای رفع آنها باید متوسل به دست‌های مسئولانی با مناصب ریز و درشت شد.

کشاورزی که تا دوران پیش از جنگ در خرمشهر از رونق بسیاری برخوردار بود و بازار کار پرباری را در خود می‌گنجاند امروز با مهاجرت بسیاری افراد بومی این منطقه و خالی شدن اراضی خرمشهر، از رنگ و لعاب افتاده و به نسبت گذشته ناچیز است.

در این میان بروز پدیده گرد و غبار دردی بر مشکلات خرمشهر افزوده و محصول‌دهی نخلستان‌های این منطقه را با مشکلات صدچندانی مواجه کرده است؛ محصولات خرمای این شهرستان از انواع و اقسام مختلف.

در این میان صحبت‌های مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر در خصوص معضل گرد و غبار را مرور می‌کنیم:

* تولیدات نسبت به سال گذشته کاهش یافته است

ابراهیم داوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس در خرمشهر با بیان اینکه عملیات برداشت خارک و رطب از نخیلات این شهرستان آغاز شده است، اظهار کرد: با خدمات ارائه شده تاکنون 210 هزار اصله نخل بارور، محصول برداشت شده است.

وی افزود: 95 درصد خرمای این شهرستان رقم "استعماران" است که با توجه به مسائل و مشکلات پیش آمده از قبیل گرد و غبار و خشکسالی‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود تولید خرما در سال جاری نسبت به سال گذشته با کاهش همراه باشد.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر تصریح کرد: البته این مدیریت به‌منظور ارتقای کیفیت و کمیت محصول در قالب پروژه‌های اصلاح و نوسازی باغات اقدام به توزیع رایگان انواع کودهای شیمیایی و بیولوژیک، مساعدت در بهسازی باغات و توزیع رایگان توری پوشش خوشه کرده است.

وی اضافه کرد: همه تلاش ما در راستای سطح کمی و کیفی بخش کشاورزی در شهرستان و حمایت از کشاورزان منطقه است که البته جهاد کشاورزی خرمشهر تاکنون در این زمینه اقدامات مطلوب و مؤثری را انجام داده است.

داوری همچنین از مسئولان ملی و استانی خواستار حمایت بیشتر از بخش کشاورزی شهرستان و رفع معضل گرد و غبار شد زیرا با این روند محصولات باغات کشاورزان هر سال با کاهش تولید مواجه می‌شود.

ادامه روند این معضل برای اقتصاد شهرهای آبادان و خرمشهر با اندک امکانات پیش‌رویشان تأسف‌برانگیز است زیرا این شهرها با ثروت‌های غنی نفت و گاز، منطقه آزاد اروند و برخورداری از آب‌های آزاد می‌تواند اقتصاد پررونق‌تری را برای مردم به ارمغان بیاورند؛ اقتصادی بر پایه تولید ملی و سرمایه ایرانی!

اما ظاهراً امروز نه تنها بسیاری از ساکنان بلکه اندک سرمایه‌گذاران با بروز پدیده گرد و غبار فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند...

امیدواریم هر چه سریع‌تر مسئولان امر در راستای حذف معضل پدیده گرد و غبار، چشمان نافذ خود را باز کرده و آثار و پیامدهای ناخوشایند به ارمغان آورده برای شهرهای استان خوزستان به‌ویژه آبادان و خرمشهر جنگ‌زده را بیش از پیش مشاهده کنند.

مریم خبازی

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول