اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ارشاد همدان:

بزرگداشت مفاخر بسترساز ارائه الگوی برتر برای نسل جوان است

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت: بزرگداشت مفاخر زمینه ارائه الگوهای شاخص و برتر را برای جوانان و مردم مهیا می‌سازد.

بزرگداشت مفاخر بسترساز ارائه الگوی برتر برای نسل جوان است

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، خسرو بیات بعد از ظهر امروز در مراسم همایش استانی، میررضی‌ آرتیمانی در مجتمع فرهنگی هنری فردوس این شهرستان اظهار داشت: مهمترین اهداف همایش بزرگداشت میررضی در تویسرکان بررسی اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی عصر میررضی، معرفی و شناساندن ابعاد گوناگون شخصیت میررضی در حوزه عرفان و تبیین و تحلیل جایگاه شاعری و شعر این عارف به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه 44 مقاله به همایش استانی میررضی‌ آرتیمانی ارسال شده است، ادامه داد: مقالات ارسالی شامل 27 مقاله در حوزه ادبی، 14 مقاله در زمینه عرفان و سه مقاله در بخش تاریخ است که تمامی اثرهای پژوهشی دریافتی از نظر کیفی در سطح بالای علمی قرار دارند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه در رده کارشناسی‌ ارشد از استان‌های تهران، کرج، کرمانشاه، همدان و شهرستان تویسرکان 13 مقاله ارسال شده است، اضافه کرد: آثار دریافتی در مقطع کارشناسی از استان تهران، کرمانشاه، همدان، کرج و شهرستان‌های کنگاور و تویسرکان 14 مقاله و مابقی از مقطع دکتری ارسال شده است.

وی با بیان اینکه مقالات ارسالی به دبیرخانه بر اساس محورهای همایش و در سطوح علمی دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناس است، افزود: از مجموع 44 مقاله شرکت‌کننده در همایش شش مقاله برگزیده شده که با اهدای جوایز نقدی لوح تقدیر و تندیس همایش میررضی از سوی هیئت داوران تقدیر خواهند شد.

بیات با بیان اینکه بزرگداشت مفاخر زمینه ارائه الگوهای شاخص و برتر را برای جوانان و مردم مهیا می‌سازد، گفت: مسئولانی که در عرصه فرهنگ، با هدف شناساندن ظرفیت‌های مفاخری بزرگ همچون میررضی‌ آرتیمانی تلاشی مضاعف دارند تا با اجرای این نوع همایش‌ها جایگاه ویژه‌ای مفاخر و اندیشمندان ادبی برای مردم جوانان ایجاد کنیم.

وی پژوهش و تألیف مقاله همایش در خصوص شاخص‌های اصلی فردی و اجتماعی میررضی را 12 محور عنوان کرد و متذکر شد: محورهای اصلی همایش در شناخت میررضی، خاندان، اساتید و معاصران، نقش ادبی میررضی در بین شاعران دوره صفوی، خاستگاه و مبانی عرفانی سروده‌های میررضی، جایگاه میررضی در بین ساقی‌نامه‌سرایان، تأثیر شاعران گذشته و هم‌عصر میررضی در اشعار او، نقد و بررسی دیدگاه‌های صاحبان تذکره، اندیشمندان، ادیبان و شاعران در مورد میررضی است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اضافه کرد: دریافت‌های میررضی از عارفان گذشته و معاصر، ارتباط میررضی و خاندان صفوی و جایگاه او در حکومت صفویه، تاثیر فرهنگ علوی بر اشعار وی، نقد و بررسی دیوان‌ها و گزیده های چاپی این شاعر، سبک شعر، سرچشمه‌های فکری و مضامین شعر این عارف و میررضی در آئینه فرهنگ عامه تویسرکان بخشی دیگر از آیتم‌ها محسوب می‌شود.

وی تشکیل کمیته پنج‌گانه برای هرچه بهتر برگزار شدن همایش خبر داد و ضمن تقدیر از این عوامل، بیان کرد: کمیته‌های اجرایی، حراست، تدارکات و پشتیبانی، روابط عمومی و تبلیغات نقش کاربردی خود را در  برگزاری این همایش ایفا کردند.

میرزا محمدرضی معروف به میررضی‌ آرتیمانی از شاعران و عارفان مشهور دوره صفوی، در نیمه دوم قرن دهم هجری قمری در روستای آرتیمان از توابع تویسرکان متولد شد.

از آثار او یک هزار و 200 بیت شعر ماندگار که سینه به سینه در بین علاقمندان ترویج یافته است و امروز معروفترین اثر این شاعر نامی تویسرکانی ساقی‌نامه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول