اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با کشت سیب در 120 هکتار صورت گرفت

عملکرد رؤیایی بیدکفته کاکان در تولید سیب ارگانیک کشور

خبرگزاری فارس: رئیس اداره حفظ نباتات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کشت سیب ارگانیک در مساحتی بالغ بر 120 هکتار در منطقه بیدکفته کاکان گفت: این کار در نوع خود عملکردی رؤیایی در سطح کشور بود.

عملکرد رؤیایی بیدکفته کاکان در تولید سیب ارگانیک کشور

منور صفایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که تنوع زیستی در مسیر تولیدشان به خصوص در خاک رعایت می‌شود و تلاش در استفاده نکردن از کود و سموم شیمیایی که باعث تخریب محیط زیست و ایجاد آلودگی می‌شوند، جزو اهداف تولید این محصولات است.

وی افزود: عرضه محصولات ارگانیک بدون گواهی ممکن نیست و در حال حاضر 500 تا 600 شرکت در دنیا هستند که گواهی برای محصولات ارگانیک صادر می‌کنند و از این رو باید افرادی که در عرصه تولیدات این محصول در کشور فعال هستند با توجه به استانداردهای بین‌المللی محصولات را تولید کنند تا گواهی مورد نظر صادر شود.

رئیس اداره حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: حفظ تولید و توسعه محصولات سالم و ارگانیک با توجه به کیفیت مطلوب محصولات از جمله اهداف این بخش از جهاد کشاورزی بوده که به دستاوردهای بزرگی نائل شده است.

وی در پاسخ به ضعیف بودن پذیرش کشاورز به استفاده نکردن از سموم شیمیایی ابراز کرد: در ابتدا کار نشدنی بود که به جای سم به کشاورز بگوییم از روش‌های بیولوژیک برای کنترل آفات و بیماری‌ها استفاده کند که با برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی اصولی اراضی در هر منطقه با توجه به شرایط مساعد محیطی این طرح مهم کاربردی عملیاتی شد.

صفایی از تشکیل ستادی سخن به میان آورد که نقش مهمی در پیشبرد تولید محصولات سالم و ارگانیک داشت و در این رابطه گفت: این ستاد که با مشارکت جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات، علوم پزشکی و... تشکیل شد در ابتدا با مخالفت‌های زیادی به علت سنگینی کار مواجه گردید که مدیریت جهاد کشاورزی از لغو شدن این ستاد خودداری و اولین فعالیت خود را در گلخانه‌های استان آغاز کرد.

ردیابی تولیدات سالم و ارگانیک

منور صفایی با اشاره به اظهاریه ابلاغی به باغداران و کشاورزان تصریح کرد: با توجه به این اظهاریه از 18 باغ مرکبات، چهار باغ سیب، هفت نمونه صیفی و سبزی و یک باغ انگور در شهرستان‌های باشت، گچساران، بویراحمد و دنا نمونه‌برداری صورت گرفت و با توجه به اعتبارات یارانه‌ای در هر شهرستان کارشناسی معرفی و ظرف 24 ساعت نمونه‌های انتخابی به آزمایشگاه‌هایی واقع در استان فارس انتقال داده شد.

وی در ادامه افزود: همه نمونه‌های انتقال داده شده به این آزمایشگاه‌ها مثبت و به کشاورزان گواهی سلامت محصول داده شد.

برنامه‌ریزی برای اجرای پایلوت‌های جدید محصولات سالم و ارگانیک

رئیس اداره حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پایلوت‌های جدید محصولات ارگانیک ابراز کرد: در این رابطه 120 هکتار باغ سیب منطقه بیدکفته کاکان مورد بررسی قرار گرفت که اهداف اصلی و مهم در این طرح ارزش اقتصادی، فاصله با سایر باغات و پذیرش شرایط جدید برای باغداران بود.

صفایی با توجه به وجود دو رقم سیب "گلدن و رد" در این منطقه تصریح کرد: در این طرح کیفیت محصولات شرط اولیه کار بود و ما برای کنترل کرم سیب و آفات موجود در باغات از زنبور ترایکوگراما و سم بیولوژیک Bt به جای سموم زیانبار شیمیایی استفاده کردیم که موفق به تولید 3 هزار تا 3 هزار و 500 تن سیب ارگانیک برای اولین بار با این میزان انبوه در کشور شدیم.

این مسئول استانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر وضعیت بازار فروش این محصولات افزود: با فروش دو برابری این محصولات نسبت به محصولات غیر ارگانیک به میادین میوه و تره‌بار تهران سود قالب توجهی به باغداران خواهد رسید.

صفایی با اشاره به ارزش بالای محصولات ارگانیک و سالم اظهار کرد: همه سعی و تلاش ما در این راستا بوده که با تولیدات سالم جامعه‌ای سالم و عاری از هر گونه بیماری ناشی از سموم و مواد شیمیایی را داشته باشیم.

انتهای پیام/ی10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول