اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

شیوع آسیب‌های اجتماعی سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد

خبرگزاری فارس: مشاور اجتماعی و خانواده فرماندار بیجار گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی اقدامات عملی موثری انجام نمی‌شود و شیوع این آسیب‌ها خطرات جدی برای سلامت جامعه به دنبال دارد.

شیوع آسیب‌های اجتماعی سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد

حمیدرضا ترکمندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ‌اظهار داشت: در برخی از شهرستان‌ها یک مرکز مشاوره خانواده با فعالیت منظم هفتگی وجود ندارد، پس چگونه می‌توان انتظار داشت مردم از برنامه‌های به اصطلاح کارشناسی شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه یا اظهار نظرات و راهنمایی‌های غیرکارشناسی اطرافیان و همسالان، تحت تاثیر قرار نگیرند.

وی به مصادیقی از مکر و حیله دشمنان در حمله به بنیان خانواده و ارزش‌های اجتماعی توسط ماهواره بیگانه اشاره کرد و افزود: این شبکه‌ها با دعوت از روانشناسان، جامعه‌شناسان و روانپزشکان مردم ایران را به اموری ترغیب می‌کنند که کاملا" مغایر آموزه‌های دینی، اخلاق و بررسی‌های علمی است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال تجویز انواع ارتباطات نامتعارف برای مجردها و متأهلین با جنس مخالف برای غلبه بر اضطراب، شرب خمر مادران باردار برای افزایش نشاط جنین، استفاده از انواع مواد مضر آرایشی حاوی سموم برای مادران باردار، تجویز سگ‌بازی در اتاق برای غلبه بر استرس و افزایش بهره هوشی و غیره به هیچ عنوان با فرهنگ ما و بررسی‌های بی‌طرفانه علمی تطبیق ندارد اما متاسفانه به تدریج شاهد تقلید اعمال غربی‌ها توسط برخی خانواده‌ها هستیم.

ترکمندی ضمن انتقاد از نبود اعتبار کافی برای اداره مراکز مشاوره خانواده تصریح کرد: مادران و همسران به عنوان بیشترین مراجعان به مراکز مشاوره نقش ویژه‌ای در سلامت خانواده و تربیت فرزندان و حتی سلامت اخلاقی و اجتماعی شوهران دارند و تجربه نشان داده است از راهنمایی‌های تخصصی مشاوران و روانشناسان دلسوز بهره کافی را برده و تاثیر می‌پذیرند.

مشاور اجتماعی و خانواده فرماندار بیجار تاکید کرد: نباید مردم را از حق داشتن مراکز مشاوره خانواده محروم کرد اگر مسئولان اولویت پیشگیری از آسیب‌ها را به خوبی درک کنند از هر طریق ممکن نخواهند گذاشت فعالیت مراکز مشاوره به تعطیلی کشانده شود.

وی خاطرنشان کرد: امروزه در شهرستان‌ها مشاوران تحصیلکرده و متعهد به اندازه کافی وجود دارند و مایلند در ارائه راهنمایی، بانیت خیر و به عنوان باقیات و صالحات به مردم خدمت‌رسانی کنند اما اکثر آنها مکانی تحت نظارت دستگاه‌های دولتی در اختیار ندارند که بتوانند خدمات خود را به مردم ارائه نمایند.

به گفته این پژوهشگر علوم اجتماعی، در این میان نقش مراکز مشاوره و روانشناسی خصوصی نیز قابل تقدیر است و حتی آنها نیز باید مورد توجه و حمایت مسئولان قرار گیرند چراکه هدف، مشترک است.

وی وجود نمادین مراکز مشاوره در شهرستان‌ها را نامطلوب دانست و اذعان کرد: اگر قرار باشد با هفته‌ای دو یا سه ساعت باز بودن درب مراکز مشاوره، مشکلات مردم یک شهر و روستاهای آن رفع شود یک خوش خیالی است و بهتر است برای حفظ جایگاه و ارزش مراکز مشاوره این تابلوها برداشته شود و به صورت اصولی اقدام کرد تا مردم از مراکز مشاوره تعطیل و نیمه‌تعطیل دلزده نشوند و اعتماد خود به آنها را از دست ندهند.

این مشاور امور اجتماعی و خانواده گفت: اینکه در شهرستانی تنها مرکز مشاوره خانواده هفته‌ای دو یا شش ساعت فعالیت کند به تدریج استقبال مردم کم خواهد شد و معمولاً آسیب‌های اجتماعی تابع زمان مشخصی نیست و هر لحظه ممکن است به وقوع بپیوندد و متعاقب آن تشکیل پرونده‌های قضایی، اشتغالات ذهنی خانواده‌ها، از بین رفتن قبح انجام ناهنجاری، اپیدمی آسیب‌ها، ضربه‌های روانی بر خانواده‌ها و غیره بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

وی گفت: اگر مراکز مشاوره آسیب‌شناسی و روان‌شناسی فعال باشند در پیشگیری از خودکشی افراد نیز تاثیر شگفت‌انگیزی خواهند داشت به شرط اینکه مشاور در دسترس فردی که تصمیم به خودکشی گرفته، باشد و این مورد برای پیشگیری از اعتیاد، نزاع و درگیری، قتل، ارتباطات نامتعارف و غیره نیز صدق می‌کند.

ترکمندی از مسئولان مربوطه خواست در یک اقدام خداپسندانه از طرق مختلف اعتبارات لازم برای اداره مراکز مشاوره را تامین و زیرنظر مسئولان مرتبط شهرستانی فعالیت این مراکز، به ویژه در شیفت عصر نیز ادامه یابد و حتی اگر لازم باشد مشاوران به صورت دوره‌ای به بخش‌ها و روستاها اعزام و مردم را برای استفاده از خدمات مراکز مشاوره ترغیب نمایند.

وی افزود: هنوز فرهنگ ارائه خدمات راهنمایی در مساجد، کتابخانه‌ها و سایر مراکز فرهنگی کشور همه‌گیر  نشده و حتی به صورت سلیقه‌ای هم با آن مخالفت می‌شود.

ترکمندی اذعان داشت: اگر بخواهیم از هزینه‌های کلان میلیاردی آسیب‌های اجتماعی که حکومت و جامعه باید متحمل پرداخت آن شوند، پیشگیری نماییم، یکی از بهترین و به صرفه‌ترین راهکارها گسترش خدمات مراکز مشاوره و استفاده از توان جامعه‌شناسان، روانشناسان، آسیب‌شناسان و کارشناسان مذهبی است.

این مدرس آموزش خانواده در انتقاد به ناکارایی برخی از مراکز مشاوره پیش از ازدواج، گفت: بهره‌گیری جوانان آماده ازدواج از خدمات مراکز مشاوره نقش ویژه‌ای در پیشگیری از طلاق و سایر آسیب‌های اجتماعی چون همسرآزاری، خودکشی، اعتیاد یا در آینده کودک‌آزاری دارد و با یک جلسه 10 دقیقه‌ای این کار مقدور نمی‌باشد و باید با استفاده از توان مشاوران مجرب و تحصیلکرده چند جلسه مفید ارائه شود تا بتوان نام خدمات مشاوره پیش از ازدواج را بر آن نهاد.

مشاور اجتماعی فرماندار شهرستان بیجار تصریح کرد: شاید یکی از دلایل عدم رغبت والدین برای استفاده فرزندان آماده ازدواج آنها از خدمات این مراکز، سطحی‌نگری در اداره آنهاست.

ترکمندی در پایان یادآور شد: مراکز مشاوره تحت نظارت دستگاه‌های دولتی و نهادها می‌توانند تعامل خوبی با روانپزشکان، روانشناسان و وکلا داشته باشند و پس از برگزاری جلسات مقدماتی، در صورت نیاز مراجعان را برای دارو درمانی نزد روانپزشکان یا انجام تست‌های تخصصی نزد اساتید روانشناسی دارای مجوز و یا وکلای حقوقی معرفی نمایند و با این کارکردها نقش اثربخشی در ارتقای سلامت و امنیت اجتماعی ایفا نمایند.

انتهای پیام/ی10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول