اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

همه غرب زدگیها ظلمت است

خبرگزاری فارس: امام خمینی (ره) : اینهایی که توجهشان به غرب است، توجهشان به اجانب است، قبله‌شان غرب است، رو به غرب توجه دارند، اینها در ظلمات فرو رفته‌اند؛ اولیایشان هم طاغوت است.

همه غرب زدگیها ظلمت است

رخدادهای 17 شهریور 1358

رهبر انقلاب امروز در جمع اقشار مختلف مردم به مناسبت نخستین سالگرد کشتار 17شهریور سخنرانی کرده و فرمودند :«15خرداد و 17شهریور یوم الله هستند و باید یادآوری شوند »

امام خمینی در بخش دیگری از این سخنرانی با اشاره به رواج غربزدگی فرمودند « اگر یک نویسنده‌ای در هر کتابی شروع می‌کند از دیگران در کتابش استشهاد کردن، این کتاب را نخوانند، نخوانند این کتاب را» رهبر انقلاب سوق دادن مردم از روحیه شرقی به غربی را بدترین نوع دیکتاتوری دانستند که با این کتابها و ...می خواهند به آن دست یابند .

رهبر انقلاب همچنین در جمع کارکنان پخش رادیو سخنان بسیار مهمی ایراد کردند ، ایشان در این جلسه با اشاره به تفاوت های انسان با حیوانات خطاب به آنانی که اقتصاد را زیر بنا می دانند تاکید کردند :«زیربنا اقتصاد نیست، برای اینکه غایت انسان، اقتصاد نیست. انسان زحمتش برای این نیست که فقط شکمش را سیر کند؛ یا جوانهایش را بدهد شکمش سیر بشود».

امروز همچنین داریوش فروهر وزیر کار دولت موقت طی سخنانی از مردم خواست اگر این دولت نیز مسیر خلاف خواسته های ملت را طی می کند همانند مقامات رژیم سابق از کار برکنار شوند . وی وضعیت کشور را از لحاظ اقتصادی بسیار بحرانی دانست و گفت : همه چیز را از خارج وارد می کنیم و اصلاح این وضعیت زمان می برد .

امروز احمد مفتی زاده یکی از رهبران کرد در مصاحبه با روزنامه جمهوری اسلامی مسائل اخیر کردستان و نیز دلیل آشوب های این منطقه را تشریح کرد .

امام خمینی امروز در جمع اقشار مختلف مردم به مناسبت اولین سالگرد 17شهریور سخنان مهمی ایراد کرد.اهم بیانات رهبر انقلاب در این جمع عبارت است از :

همه غرب زدگیها ظلمت است

1- همه غربزدگیها ظلمت است. اینهایی که توجهشان به غرب است، توجهشان به اجانب است، قبله‌شان غرب است، رو به غرب توجه دارند، اینها در ظلمات فرو رفته‌اند؛ اولیایشان هم طاغوت است.

15خرداد و 17شهریور ایام الله هستند

2- خدای تبارک و تعالی به حضرت موسی فرموده است  وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللهِ اینها را متذکّر کن به «ایّام خدا». همه ایّام مال خداست؛ لکن بعضی از ایّام یک خصوصیتی دارد که برای آن خصوصیت «یوم الله» می‌شود. از آن «یوم الله» ها 15 خرداد بود. 15 خرداد هم از «ایام الله» بود که یک ملت ایستاد در مقابل یک قدرت و کاری کرد که پنج ماه تقریباً حکومت نظامی شد.

منتها قدرت نداشت ملت؛ باز اجتماع درست نشده بود، بیدار نشده بودند، شکست خوردند. نه شکست؛ به حسب ظاهر؛ و الّا از همانجا مبدأ پیروزی ملت است. 17 شهریور هم، که امروز ما اینجا مجتمع هستیم، آن 17 شهریور سال گذشته «مِنْ ایّام الله» آن هم از ایام خدایی بود که یک ملت، زن و مردش، جوان و غیر جوانش، بایستند و خون بدهند برای احقاق حق. این روز خداست. 17 شهریور «مِنْ ایام الله» است، باید متذکر باشید. باید یادآوری کنید این «ایّام الله» را.

ممکن است 20سال در مسجد نماز بخواند برای یک روز خیانت

3- ممکن است بیست سال یک کسی تو مسجد نماز بخواند و عرض می‌کنم که عبادت به جا بیاورد که یک روز برای آنها کار بکند! این ممکن است. و ممکن است یک نفر آدم ده بیست سال ادّعای صداقت بکند و ملیّت بکند و فحش هم بدهد به خارجیها، مقاله هم بنویسد به ضد آنها، تا در دل مردم درست جاگیر بشود، برای یک روز. آن یک روز، آن روزی بود که وقتی او رفت او جایش باشد برای حفظ منافع اجنبیها.

مفاخر خودتان را از یاد نبرید

4- شما این مفخرهای خودتان را از یاد نبرید. روشنفکرهای ما و نویسندگان ما و تمام طبقه عالم و روشنفکر توجه به مفاخر خودشان داشته باشند. این قدر طرف غرب سجده نکنند کتاب بنویسند. شما خودت مطلب داری؛ چه کار داری کی چه گفته؟ جهنّم، که گفته! چرا استشهاد به یک قول اجنبی می‌کنی تا روح جوانهای ما را افسرده کنی و اینها را از قالب خودشان بیرون بکنی.

کتاب هایی که نباید بخوانید

5- این دانشگاهیهای عزیز ما، اینها هم توجه به این معنا بکنند که اگر یک نویسنده‌ای در هر کتابی شروع می‌کند از دیگران در کتابش استشهاد کردن، این کتاب را نخوانند، نخوانند این کتاب را. وقتی متاعی مشتری نداشت، دیگر عرضه نمی‌شود. این کتابهایی که هرچه صحبت می‌شود از لنین و استالین و زهر مار صحبت می‌شود نخرید. الزامی نیست که شما باید کتاب بخرید. نخرید این کتابها را. نخوانید این کتابها را.

بدترین اقسام دیکتاتوری

6- می‌خواهند شما را از شرقیت به غربیت، آن هم به آن بدترین اقسام دیکتاتوری، بدترین اقسام دیکتاتوری را به شما می‌خواهند تحمیل کنند، نخرید این کتابها را.(1)

رهبر انقلاب امروز همچنین کارکنان پخش رادیو را به حضور پذیرفته و نکات بسیار مهمی را در مورد اقتصاد و فلسفه انقلاب اسلامی بیان کردند .اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

چرا جوانان ما کشته شدند ؛ برای اسلام یا اقتصاد ؟!

1- من نمی توانم تصور کنم و هیچ عاقلی نمی‌تواند تصور کند که بگویند ما خونهایمان را دادیم که خربزه ارزان بشود! ما جوانهایمان را دادیم که خانه ارزان بشود. هیچ عاقلی جوانش را نمی‌دهد که خانه ارزان گیرش بیاید.مردم همه چیزشان را برای جوانهاشان می‌خواهند؛ برای خانمانشان می‌خواهند. این منطق، یک منطق باطلی است، که شاید کسانی انداخته باشند، مغرضها انداخته باشند توی دهن مردم که بگویند ما خون دادیم که مثلاً کشاورزیمان چه بشود.

برای اسلام است که انسان جانش را می دهد

2- همه جا، فریادشان این بود که ما اسلام را می‌خواهیم و جمهوری اسلامی می‌خواهیم. برای اسلام است که انسان می‌تواند جانش را بدهد. اولیای ما هم برای اسلام جان دادند، نه برای اقتصاد، اقتصاد قابل این نیست. آدم، اقتصاد را برای خودش می‌خواهد؛ خودش را به کشتن بدهد که اقتصادش درست بشود! این معقول نیست. یا جوانهایشان را به کشتن بدهند که نان ارزان گیرش بیاید!

آیا شهدای ما برای شکمشان کشته شدند ؟!

3- به من می‌گویند، مکرر - دستجمعی، تنهایی - که شما دعا کنید ما شهید بشویم. معقول است که بگوید من شهید بشوم برای اینکه شکمم سیر بشود؟ برای شکمش می‌خواهد شهید بشود؟! کسی معقول است که تقاضای شهادت بکند برای شکمش؟

زیربنا اقتصاد نیست برای اینکه غایت انسان اقتصاد نیست

4- برای حیات جاوید است که این تقاضای شهادت می‌کند. زیربنا توحید است، زیربنا عقاید حقّه الهی است؛ نه زیربنا شکم باشد. اینهایی که اقتصاد را زیربنا می‌دانند، اینها منحط کردند انسان را از حدّ انسانیت به حد یک حیوانی، مثل سایر حیوانات...

مملکت مملکت است به جوانش / آزادی که نیروی انسانی را تباه می کند

5- مملکت، مملکت است به جوانش؛ به نیروی انسانیش. چیزی که نیروی انسانی را به باد بدهد مملکت را به باد می‌دهد. اگر یک مملکتی نیروی انسانی نداشته باشد، این مملکت نمی‌تواند اداره بشود. و این طور آزادیی که این آقایان می‌خواهند، این آزادیی است که نیروی انسانی را به تباهی می‌کشد؛ و به آنجا می‌کشد که هرچه سرش بیاورند حرف نزند.

صدا و سیما باید آموزنده باشد / صدا و سیمای منحرف همه را منحرف می کند

6- این دستگاه[صدا و سیما] که باید یک دستگاه آموزنده باشد، یک دستگاهی باشد که آن تباهیها، چیزهایی که جوانهای ما را به تباهی کشید و می‌کشد، حذف بشود و به جای آن آموزندگی باشد؛ امور اخلاقی باشد؛ امور فرهنگی باشد... این اگر آموزنده باشد، برای همه ملت آموزندگی دارد و اگر خدای نخواسته انحراف داشته باشد، همه ملت را به انحراف می‌کشد. ما می‌خواهیم که رادیو تلویزیونمان که پیشتر در خدمت طاغوت بود، حالا در خدمت خدا باشد؛ در خدمت اسلام باشد . (2)

تجلیل مردم از شهدای 17شهریور 57

امروز اولین سالگرد شهدای 17شهریور 57 با حضور گسترده مردم در تهران و سایر شهرستان ها برگزار شد.امروز در تهران همه راهها به میدان شهدا ختم میشد ، از ساعت 9صبح دستجات و گروهها ی مختلف مردم از نقاط دور و نزدیک شهر عازم میدانی شدند که یک سال پیش در چنین روزی صدها نفر از مردم انقلابی تهران به دست رژیم به شهادت رسیده بودند .

در قطعنامه پایانی این تجمع با گرامیداشت شهدای 17شهریور تاکید شد : انقلاب ما هویت صد در صد اسلامی دارد و به این سبب از مجلس خبرگان خواستاریم بدون دخلت دادن حتی یک کلمه از قوانین غیر اسلامی بر اساس حزب خدا قانون اساسی جمهوری اسلامی را تهیه نمایند و از هر گرایش و لو اندک قاطعانه اجتناب نمایند که بر خلاف رسالت آنان است . (3)به همین مناسبت بیش از 500هزار نفر از مردم قم و زائران حرم حضرت معصومه در یک راهپیمایی بار دیگر وحدت و همبستگی خود را به نمایش گذاشتند . (4)

داریوش فروهر : اگر ما بد کار می کنیم برکنارمان کنید

داریوش فروهر دبیرکل حزب ملت ایران و وزیر کار و امور اجتماعی بعد از ظهر امروز طی سخنانی گفت اگر مردم فکر میکنند ما هم مثل وزیران گذشته کاری انجام نمی دهیم مبارزه کنند و ما را از کار برکنار سازند .

وی ادامه داد : اگر یک کار بدست نخواهد که راهی جز راه سعادت ملت را طی کند شما بر سر او همان را خواهید آورد که بر سر مسئولان سابق آوردید .

وی گفت : امروز از یک اقتصاد درهم شکسته انتظار معجزه نداشته باشید ، شما در کشوری بسر میبرید که از لحاظ کشاورزی و از لحاظ صنعت بکلی غارت شده است ، امروز همه چیز را از خارج می آوریم .(5)

همزیستی مسالمت آمیز شرق و غرب برای غارت جهان

احمد مفتی زاده از رهبران کرد در مصاحبه مفصلی با روزنامه جمهوری اسلامی به تبیین حوادث و تحولات کردستان پرداخت . وی در این مصاحبه با تشریح مداخلات شرق و غرب در حوادث کردستان به محرومیت های تحمیل شده بر مردم کردستان در طول نظام طاغوت اشاره کرد و گفت دشمنان از این محرومیت ها و نیز بیسوادی اکثریت قریب به اتفاق مردم کردستان برای تحریک آنان علیه نظام اسلامی سوء استفاده می کنند .

انقلاب اسلامی انقلابی مستقل از شرق و غرب

وی ادامه داد : در هر جا که نیروهای محلی یا ملتها در برابر حکومت‏ها قیام کرده‏اند بطور عادی در طول مبارزات ناچار شده‏اند به یکی از دونیرو ( امپریالیسم شرق وغرب )خواه مستقیم و غیر مستقیم تکیه کنند و طبیعی است که مسیر حرکت انقلابی بواسطه تکیه بر یکی از این دو اردوگاه امپریالیستی آینده اش را تقبیح می‌کند، یعنی این که وقتی یک حرکت انقلابی به استناد یکی از این دو نیرو به پیروزی میرسد در آینده هم این حرکت متکی به همین نیرو خواهد بود، آنچه در انقلاب اسلامی ایران برای اولین بار در تاریخ مشاهده شده این مساله استثنایی بود که این حرکت کمترین تکیه بر این دو نیروی استثمار گر نه مستقیم و نه غیر مستقیم نداشت.

استراتژی چهار خطی دشمنان برای محاصره انقلاب

مفتی زاده ادامه داد :  با شباهتی که نیروهای جهانخوار از اوضاع سیاسی و اقتصادی و جغرافیائی ایران داشتند پس از بررسی مطالعه شرایط گوناگون استراتژی خود را در چهار خط مشهود حرکت ضد انقلابی استوار نمودند، این چهار خط که محاصره انقلاب بود بدین ترتیب ترمیم شد که شروع حرکت ضد انقلاب از کردستان بطرف خوزستان باشد. این خط اول حرکت بود. خط دوم از کردستان به ترکمن صحرا، خط سوم از ترکمن صحرا به سیستان و بلوچستان و خط چهارم از سیستان و بلوچستان به خوزستان که به این ترتیب میتوانستند حرکت را از تمام جهات محاصره کرده راه پیشروی انقلاب بسوی اهداف آینده انقلاب را مسدود سازند.

ستم های فراوان بر مردم کردستان در دوران طاغوت

وی افزود : مردم کردستان در دوران شاهنشاهی ستم‏های فراوان تحمل کرده‏اند، هم از نظر مذهبی و ملی، اقتصادی و هم از نظر فرهنگی و جهات دیگر و یکی از ستمهای بزرگ محرومیت ملت کرد کمترین اندازه سواد و معلومات است، بطوریکه به جرات میتوانیم بگویم 90% مردم کرد از خواندن و نوشتن تقریبا محروم هستند و این محرومیت در کنار محرومیتها و ستمهای دیگر بطور طبیعی این اثر را دارد که این مردم خیلی زود فریب توطئه‏ها و دسیسه‏ها را بخورد.

واقعیت آنچه در کردستان می گذرد

خبر دارید که در بین افرادی که در این ایام دستگیر شده‏اند افرادی بوده‏اند با لباس کردی اما در واقع فارس، عرب، ترک، بلوچ و غیره بوده‏اند و یا حتی عراقی هستند و یا مصری و خبر دارید که چهار جاسوس اسرائیلی دستگیر شدند و همینطور یک سرهنگ خارجی، با این حساب بسیار تاثر‌آور است که این قضیه ننگین را غالبا بعنوان قضیه ای مربوط به ملت کرد قلمداد می‌کنند، در حالیکه در گذشته این ملت همیشه ستم کشیده وارث ستمهای گذشته است.

سلاح شوروی و پول کشورهای مختلف در اختیار ضد انقلاب

وی در مورد دخالت بیگانگان در حوادث کردستان نیز گفت :  آنچه جای تردید نیست این است که تنها نیروهای ضد انقلاب ایرانی نیستند که در حوادث کردستان دخالت دارند و سلاح شوروی و پولهای کشورهای مختلفی که از افراد گرفته می‌شود گواه صادقی است بر این دخالتها و همینطور گرفتن جاسوسهای بیگانه...(6)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 459

2- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 449

3- اطلاعات ، 18شهریور1358، صفحه 11

4- اطلاعات ، 18شهریور 1358، صفحه 2

5- اطلاعات ، 18شهریور 1358، صفحه 3

6- جمهوری اسلامی ، 18شهریور 1358، صفحه 10

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول