اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

17شهریور مکرر عاشورا و مخالفان ملت ما مکرر یزید و وابستگان او هستند

خبرگزاری فارس: رهبر انقلاب در پیام اولین سالگرد فاجعه 17 شهریور :« ۱۷ شهریور، مکرر عاشورا و میدان شهدا، مکرر کربلا و شهدای ما، مکررِ شهدای کربلا و مخالفان ملت ما، مکررِ یزید و وابستگان او هستند.»

17شهریور مکرر عاشورا و مخالفان ملت ما مکرر یزید و وابستگان او هستند

رخدادهای 16 شهریور 1358

رهبر  انقلاب امروز با انتشار بیانیه ای به مناسبت اولین سالگرد 17شهریور تاکید کردند :« 17 شهریور، مکرر عاشورا و میدان شهدا، مکرر کربلا و شهدای ما، مکررِ شهدای کربلا و مخالفان ملت ما، مکررِ یزید و وابستگان او هستند.» ایشان در این بیانیه با اعلام عفو عمومی در کردستان همه قشرها و اهالی کردستان را شامل این عفو عمومی دانسته ولی سران جنایتکار و شریکان آنان را از این عفو استثنا کردند .

امام خمینی همچنین در دیدار با تعدادی از مردم گرگان فرمودند :«اگر بخواهید که اسلام تحقق پیدا بکند، همه آثار شرک و کفر از این مملکت از بین برود، باید این وحدت کلمه و این نهضت را حفظ کنید.»

امروز خطبه های نماز جمعه تهران بار دیگر به امامت آیت الله طالقانی و در بهشت زهرای تهران برگزار شد ، آیت الله طالقانی درخطبه های نماز جمعه این هفته تهران ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای 17شهریور بر لزوم تشکیل شوراها تاکید کردند .

امروز همچنین دکتر مکری سفیر ایران در شوروی با امام خمینی دیدار و گفت و گو کرد ، وی در این دیدار اعلام کرد بر اساس مستندات موجود در صورتیکه امام سه روز در قضایای کردستان دیر اعلام موضع کرده بودند کردستان تجزیه شده بود .

خبر دیگر امروز آنکه حزب خلق مسلمان امروز در ادامه سلسله نشست های بررسی قانون اساسی به نقد اصل ولایت فقیه پرداخت ، مقدم مراغه ای و حسن شریعتمداری فرزند آیت الله شریعتمداری از سخنرانان این نشست بودند . 

اعلام عفو عمومی در کردستان توسط امام

همزمان با ادامه خلع سلاح نیروهای سیاسی و نظامی در مناطق کردنشین مهندس مهدی بازرگان نخست‌وزیر دولت موقت امروز اعلام کرد امام خمینی اعضای حزب دموکرات کردستان به استثنای سران خیانتکار و جنایتکار این حزب را مشمول عفو قرار داده اند. وی که برای اولین بار پس از درگیری‌های مناطق کردنشین به همراه وزیر کشور و تیمسار سرلشگر شاکر رییس ستاد مشترک ارتش وارد مهاباد شده بود، پس از ورود به این شهر پیام امام را در مورد عفو عمومی و شروع طرح‌های عمرانی و نوسازی از طریق تلویزیون مهاباد به مردم مناطق کردنشین ابلاغ کرد.

17شهریور مکرر عاشورا و میدان شهدا مکرر کربلا و مخالفان ملت ما مکرر یزید ...

رهبر انقلاب در این پیام ابتدا با اشاره به یوم الله 17شهریور و سالگرد این رویداد تاریخی تاکید کردند :« 17 شهریور، مکرر عاشورا و میدان شهدا، مکرر کربلا و شهدای ما، مکررِ شهدای کربلا و مخالفان ملت ما، مکررِ یزید و وابستگان او هستند.»

همزمان با ادامه خلع سلاح نیروهای سیاسی و نظامی در مناطق کردنشین مهندس مهدی بازرگان نخست‌وزیر دولت موقت امروز اعلام کرد امام خمینی اعضای حزب دموکرات کردستان به استثنای سران خیانتکار و جنایتکار این حزب را مشمول عفو قرار داده اند.

چه کسانی مورد عفو امام قرار گرفتند ؟

امام خمینی در ادامه با اشاره به این نکته که «غائلۀ کردستان، به دست مشتی از خدا بی‌خبر مزدور که از اسلحۀ اجنبی برخوردار و از پشت مرز‌ها الهام می‌‏گرفت، با قیام دلاورانۀ قوای انتظامی و پاسداران انقلاب درهم پیچید؛ و سرکردگان مفسد و وابسته به اجانب در گریزگاه‌ها پنهان، و جوانان فریب خورده‏ای را به جای گذاشتند» تاکید کرده اند :

«ما به طوری که کراراً اعلام کردیم، بجز سران جنایتکار و آنان که در خیانت و جنایت با آنان شریک بودند، از دیگر جناح‌ها، حتی گول خوردگانی که در حزب دمکرات وارد شده‏اند، در صورتی که سلاح‌های خود را به مقامات انتظامی بسپارند، با برادری رفتار و عفو عمومی نمودیم. این اصل عمومی شامل قشر‌ها و برادران کردستانی است. همه از پناهگاه‌ها بیرون بیایند و به برادران خود ملحق شوند، و به زندگی عادی خود ادامه دهند. »

به تبلیغات وابستگان «حزب دمکرات» اعتنا نکنید

در بخش دیگری از پیام امام خمینی خطاب به مردم کردستان آمده است :«برادران کُرد من، به تبلیغات وابستگان «حزب دمکرات» اعتنا نکنید؛ و در شهر‌ها به حال عادی خود برگردید و هیچ ترسی نه از ناحیۀ دولت و نه از ناحیۀ خرابکاران به دل راه ندهید، که دولت دوستدار شما و خرابکاران قدرت را از دست داده و مدفون شده و خواهند شد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای شهدای اسلام و صبر و اجر برای بازماندگان آنان و سعادت و سلامت برای ملت بزرگ خواهانم. »(1)

شکست شیطان و تحول جوانها به یک انسان متعهد باعث اعجاب است

رهبر انقلاب امروز در دیدار با تعدادی از مردم گرگان به نمایندگی از اهالی این شهرستان گفتند :«و آن چیزی که برای من اعجاب آور است آن قضیه شکست طاغوت نیست؛ آن قضیه شکست شیطان است و تحول شما جوانها به یک انسانهای متعهد. در این نهضت آن چیزی که خیلی برای من مطرح است، تحولی است که پیدا شد در ملت ما.» (2)

رهبر انقلاب امروز در دیدار با تعدادی از مردم گرگان به نمایندگی از اهالی این شهرستان گفتند :«و آن چیزی که برای من اعجاب آور است آن قضیه شکست طاغوت نیست؛ آن قضیه شکست شیطان است و تحول شما جوانها به یک انسانهای متعهد. در این نهضت آن چیزی که خیلی برای من مطرح است، تحولی است که پیدا شد در ملت ما.»

بازدید نخست وزیر از مهاباد

پیش از ظهر امروز مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت به اتفاق تعدادی از وزرا و هیئت دولت وارد مهاباد شد و از پادگان و بیمارستان 250تختخوابی این شهر بازدید کرد .نخست وزیر از مهاباد نیز به سوی ارومیه رفت و در استادیوم تختی این شهر برای مردم سخنرانی کرد .(3)گفتنی است مهاباد از جمله شهرهایی بود که در جریان شرارت های حزب منحله دموکرات ناآرام شده بود که با ورود ارتش و سپاه به صورت کامل پاکسازی شده و زندگی به صورت عادی در این شهرها جریان دارد ، حضور نخست وزیر در این شهر و سخنرانی در جمع مردم دلیلی بر کذب بودن برخی ادعاها است که اوضاع منطقه  را ناآرام نشان می دهند .

آیت الله طالقانی خواستار تشکیل شوراها شد

نماز جمعه این هفته با شرکت حدود دو میلیون نفر از مردم تهران و به امامت آیت الله طالقانی در بهشت زهرا و در جوار شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد .

آیت الله طالقانی در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به موضوع شوراها گفت : صدها بار من گفتم که مسئله شورا از اساسی ترین مسائل اسلامی است حتی به پیغمبرش با آن عظمت می گوید، با این مردم مشورت کن. آیت الله طالقانی ادامه داد : امام دستور می دهد، ما هم فریاد می کشیم، دولت هم تصویب می کند، ولی عملی نمی شود. (4)

جمهوری خلق مسلمان قانون اساسی را بررسی کرد

بعد از ظهر امروز جلسه بررسی و گفتگو درباره قانون اساسی با حضور جمعی از مردم در محل حزب جمهوری خلق مسلمان تشکیل شد . در این جلسه مهندس مقدم مراغه ای نماینده مردم آذربایجان در مجلس خبرگان توضیحاتی درباره قانون اساسی که در دست بررسی است داد .

صبح امروز دکتر محمد مکری سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتحاد جماهیر شوروی برای ارائه پاره ای از گزارشات و نیز عرض سلام مسلمانان شوروی خدمت رهبر انقلاب رسید .وی در این دیدار ضمن ارائه مستنداتی مبنی بر ارتباط سران حزب دموکرات با صهیونیسم بین الملل ، ساواک و فراماسونرها و سایر مراکز استعماری گفت : اگر موضع گیری امام به مدت سه روز دیرتر صورت می گرفت کردستان تجزیه می شد .

مقدم مراغه ای(5) در آغاز جلسه گفت : قانون اساسی که تصویب آن در مجلس خبرگان به عمل خواهد آمد حاکم بر سرنوشت همه مردم ایران خواهد بود ، در این برهه از زمان در شرایطی هستیم که باید از اینگونه جلسات بطور وسیع تشکیل دهیم و وموضوع را با علاقه دنبال کنیم تا ببینیم در چه جهت و به کدام سوی در حرکت هستیم .

مقدم مراغه ای در مورد اصل ولایت فقیه که در مجلس خبرگان مورد بررسی قرار خواهد گرفت نیز سخن گفت و به صورت تلویحی مخالفت خود را با این اصل اعلام کرد .در ادامه مهندس حسن شریعتمداری فرزند آیت الله شریعتمداری به صورت مفصل در مورد اصل ولایت فقیه سخن گفت و به سوالات حاضرین در این مورد پاسخ گفت .در ادامه دکتر رضا براهنی نیز سخنانی در مورد قانون اساسی ایراد کرد و گفت نباید خودمختاری قومیت ها در این قانون مورد غفلت قرار گیرد چرا که تصویب قانون اساسی بدون خودمختاری خلق ها پاسخگوی انقلاب ایران نیست . (6)

دکتر مکری : اگر امام دیر موضع گیری می کرد کردستان تجریه می شد

صبح امروز دکتر محمد مکری سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتحاد جماهیر شوروی برای ارائه پاره ای از گزارشات و نیز عرض سلام مسلمانان شوروی خدمت رهبر انقلاب رسید .وی در این دیدار ضمن ارائه مستنداتی مبنی بر ارتباط سران حزب دموکرات با صهیونیسم بین الملل ، ساواک و فراماسونرها و سایر مراکز استعماری گفت : اگر موضع گیری امام به مدت سه روز دیرتر صورت می گرفت کردستان تجزیه می شد .

مکری ادامه داد : طبق شواهدی که در دست است استعمار بین الملل بر آن بود که عین این حوادث را در بخش های دیگر کشور از جمله خوزستان ، گنبد و بلوچستان تکرار کند.مکری در حالی که ارتباط برخی از گروه های چپ گرای فعال در آشوب های کردستان مانند چریک های فدایی خلق با شوروی روشن است ادعا کرد : تاکنون شواهدی در باره مداخلات شوروی در دست نیست و تصور آن هم نمیرود که چنین اقداماتی که به سود دو کشور هم نیست انجام پذیرد . (7)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 445

2- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 443

3- اطلاعات ، 18شهریور 1358، صفحه 3

4- اطلاعات ، 18شهریور 1358، صفحه 10

5- در روزها و ماههای نخستین پس از پیروزی انقلاب فردی مثل رحمت الله مقدم مراغه ای که اسناد لانه جاسوسی او را دوست قرارگاه سیا در تهران از سال 1332نامیده است [رک اسناد لانه جاسوسی جلد 55ص119] در مقام استانداری آذربایجان شرقی به حمایت بی دریغ از حزب خلق مسلمان می پرداخت. اظهارات تشنج طلبانه این کارگزار دولت موقت بازرگان، در اولین روزهای دوران کوتاه مسئولیت خود نشانه همراهی با افراطیون حزب خلق مسلمان است. همین همراهی، مراغه ای را به استعفا از مسئولیت استانداری و قرار گرفتن در لیست انتخاباتی حزب خلق مسلمان و راه یافتن به مجلس خبرگان قانون اساسی کشاند. مقدم مراغه ای در مجلس خبرگان یکی از حامیان جدی ایده های دولت موقت بود. او در کنار افرادی مثل ابوالحسن بنی صدر، عزت الله سحابی و... از مخالفان جدی تصویب اصل ولایت فقیه در مجلس خبرگان بودند. به گفته آیت الله منتظری مهندس بازرگان معتقد بود:امور استان آذربایجان شرقی باید زیرنظر آیت الله شریعتمداری و به تبع آن حزب خلق مسلمان اداره شود.(رک اسدالله بادامچیان، نقد خاطرات آیت الله منتظری، ص 521 )، واقعیت آن است که حوزه نفوذ موقت آیت الله شریعتمداری از استان آذربایجان شرقی فراتر نمی رفت. او و حزب خلق مسلمان ابتدا انتخابات مجلس خبرگان را تحریم کردند. حتی وقتی سیدهادی خسروشاهی، عضو مؤسس حزب، مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کرد، «خلق مسلمانی ها» او را وابسته به حزب جمهوری اسلامی معرفی و او را اخراج کردند.در نهایت حزب خلق مسلمان اسامی نامزدهای مورد نظر خود را در استان های مختلف ارائه کرد، اما فقط در آذربایجان شرقی، آن هم فقط نیمی از نامزدهای مختص این حزب مانند رحمت الله مقدم مراغه ای به مجلس خبرگان راه یافتند. مخالفت با اصل ولایت فقیه مهم ترین اقدامی بود که این حزب به اتفاق دیگر احزاب چپ گرا و راست گرا در مجلس خبرگان انجام دادند. آخرین تحرک، یعنی اطلاعیه آیت الله شریعتمداری در مخالفت با اصل ولایت فقیه هم نتوانست به حزب خلق مسلمان و کمک مخالفان اصل ولایت فقیه در دولت موقت و گروه های سکولار کمکی کند.

در آن زمان کسی خبر نداشت که مأموران سیا با چه دقت و امیدی جلسات این حزب در مخالفت با ولایت فقیه را تعقیب می کنند. گزارشی که مأموران لانه جاسوسی آمریکا از اجتماع 27 مهرماه 1358 حزب خلق مسلمان تهیه کرده بودند، شامل مهم ترین بخش از انتقاد سخنرانانی مثل مقدم مراغه ای از اصل ولایت فقیه بود که ادعا می کرد: قرار گرفتن یک فقیه شیعه در رأس کشور باعث دامن زدن به جنگ فرقه ای در کشور می شود! (رک اسناد لانه جاسوسی، ج3، مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، ص 492 )این تاکید بی علت نبود و به سناریوهای طراحی شده و آماده اجرا ، اتکا داشت. چندی بعد، به دنبال قتل مشکوک یک نگهبان بام منزل آیت الله شریعتمداری در قم، حزب خلق مسلمان به یک شورش مسلحانه در شهر تبریز دست زد که در بررسی تاریخ انقلاب به آن اشاره خواهیم کرد .

6- اطلاعات ، 18شهریور 1358، صفحه 3

7- جمهوری اسلامی ، 18شهریور 1358، صفحه 2

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول