اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان زمین‌شناسی:

12 معدن کشور رتبه جهانی دارند

خبرگزاری فارس: معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: از یک هزار و 200 معدن کشور، 12 معدن دارای رتبه جهانی از نظر ذخایر هستند.

12 معدن کشور رتبه جهانی دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، بهروز برنا پیش از ظهر امروز در همایش کاربردی معدن و صنایع معدنی که در اتاق بازرگانی آذربایجان‌غربی با حضور فعالان این عرصه و مسئولان استانی و کشوری برگزار شد، اظهار داشت: 68 نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد که 15 نوع آن در حال فرآوری است.

برنا با بیان اینکه ایران دارای 4.7 میلیارد تن ذخایر مس و آهن است، افزود: در ذخایر سنگ تزئینی رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی با اشاره به وجود 5 هزار و 923 معدن در کشور، خاطرنشان کرد: از این تعداد 4 هزار و 373 معدن فعال، یک هزار و 388 معدن غیر فعال و 182 معدن در حال تجهیز هستند.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با اشاره به رتبه 12 ایران در تنوع مواد معدنی در دنیا، گفت: سه درصد ذخایر شناخته شده جهان در ایران قرار دارند و ایران در این زمینه رتبه سوم آسیا و رتبه نخست خاورمیانه را دارد.

برنا با بیان اینکه 21 هزار صنایع معدنی در کشور تشکیل شده است بر لزوم تشکیل چنین صنایعی تاکید کرد و گفت: کمربند آهن، روی، سرب، مرمریت، طلا و مس در کشور وجود دارد.

وی اعلام کرد: در زمینه معادن نمک نیز ایران کشوری غنی است به طوری که 200 گنبد نمکی در کشور وجود دارد.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در ادامه با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی 2.65 درصد مساحت کشور را دارد، اظهار داشت: آذربایجان‌غربی استان ویژه برای سازمان زمین‌شناسی کشور است.

برنا، مهم‌ترین مواد معدنی موجود در آذربایجان‌غربی را مس، طلا، سرب، جیوه، میکا و معادن تیتان و آنتیوان اعلام کرد.

در پایان این همایش یک روزه از پنج نفر از فعالان و پیشکسوتان بخش معدن آذربایجان‌غربی تجلیل به عمل می‌‌ِآید.

انتهای پیام/ل20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول