اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران:

واگذاری معدن انگوران به بخش خصوصی ارزآوری دارد

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: واگذاری معدن انگوران به بخش خصوصی سبب یک‎پارچه شدن صنعت و معدن و ارزآوری بالا در کشور می‏‌شود.

واگذاری معدن انگوران به بخش خصوصی ارزآوری دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان یوسف مرادلو در حاشیه نمایشگاه دولت مهر در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حدود 71 واحد تولیدی شمش روی در کشور وجود دارد که ظرفیت این واحدها 390 هزار و 760 تن است.

وی با اشاره به اینکه 41 واحد شمش روی در استان زنجان قرار دارد، خاطرنشان کرد: 70 درصد از تولید شمش روی کشور در استان زنجان است.

مدیرعامل شرکت خالص‌سازان روی استان زنجان با بیان اینکه در 41 واحد شمش روی استان زنجان برای 4 هزار و 160 به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است، اضافه کرد: بیش از 50 درصد از ارزآوری استان را صنعت سرب و روی به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر محصولات سرب و روی تولید شده در استان زنجان با کیفیت عالی و مطابق استانداردها ارائه می‎شود، تصریح کرد: در حال حاضر ایران در سطح منطقه در زمینه صنعت سرب و روی پیشتاز است و حرف نخست را می‎زند.

مرادلو با بیان اینکه به دلیل مشکلاتی از جمله کمبود مواد معدنی از 100 درصد ظرفیت واحدهای تولیدی صنعت سرب و روی استفاده نمی‎شود، افزود: اگر میزان ماده استخراجی از معادن به یک میلیون و 800 هزار تن افزایش یابد همه واحدها از 100 درصد ظرفیت خود استفاده می‏‌کنند که این امر سبب ایجاد اشتغال برای 3 تا 4 هزار نفر دیگر می‏‌شود.

وی در زمینه نوسانات نرخ ارز با اشاره به اینکه بنا به دلایلی قیمت تمام شده شمش روی از پارامترهای جهانی تبعیت نمی‎کند، افزود: فقط مواد اولیه یا مواد معدنی از نرخ‎های جهانی تاثیر می‎گیرد.

رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با بیان اینکه بستر مناسبی در زمینه صنعت سرب و روی در استان زنجان فراهم شده است، ادامه داد: تسهیل در صادرات کالاها از طریق گمرک استان زنجان و موقعیت خود استان سبب شده است سرمایه‎گذاران سایر استان‎ها نیز از این مقوله استقبال کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت خالص‎سازان روی استان زنجان با توجه به حجم تولید خود بیش از 10 درصد از ظرفیت اسمی کشور را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید این شرکت 35 هزار تن است.

مرادلو با تاکید بر اینکه شرکت خالص‌سازان روی استان زنجان بزرگ‎ترین شرکت خاورمیانه در صنعت روی است، اضافه کرد: سهم این شرکت از صادرات کشور 10 تا 12 درصد برآورد شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع طی سال گذشته 219 هزار تن محصول در شرکت خالص‌سازان روی استان تولید شده است، تصریح کرد: حدود 70 تا 80 هزار تن در بازارهای داخلی و مابقی در بازارهای خارجی به فروش رسیده است.

رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران در زمینه واگذاری معدن انگوران به بخش خصوصی اظهار داشت: بارها توسط دولت قول واگذاری این معدن به صنعت سرب و روی داده شده است و مقرر بود به کنسرسیومی متشکل از همه دست‏‌اندرکاران مواد معدنی واگذار شود.

وی توزیع عادلانه، رفع تبعیض، ایجاد بستر مناسب برای رشد و شکوفایی همگانی و امکان توسعه استان را در گرو واگذاری معدن انگوران به صنعت سرب و روی دانست و افزود: واگذاری این معدن از مصوبات هیئت دولت است.

مرادلو با تاکید بر اینکه با پیشنهاد واگذاری معدن انگوران به بخش خصوصی دنبال سود نیستیم، یادآور شد: با برنامه‏‌ریزی‎های صورت گرفته بخش اعظمی از سود معدن را در منطقه انگوران و برای روستانشینان هزینه می‎کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در آن منطقه بیمارستان و رفاه مناسبی وجود ندارد، اضافه کرد: حق مسلم مردم منطقه معدن انگوران است که از سود معدن استفاده کنند.

رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران همچنین در زمینه معدن مهدی‎آباد با بیان اینکه پیگیری‎های لازم در این زمینه صورت می‎گیرد، ادامه داد: طرح‎های اولیه برای سرمایه‎گذاری در این معدن آماده است و یک‎پارچه شدن صنعت و معدن سبب ارزآوری به کشور می‎شود.

وی در زمینه اثرات تحریم و فشارهای اقتصادی بر صنعت سرب و روی استان زنجان اظهار داشت: با روش‎های جدیدی توانسته‎ایم مشکلات تحریم را برطرف کنیم و یک توانمندی جدیدی در این تحریم‎ها پیدا کرده‎ایم.

مرادلو یادآور شد: افتخار بزرگی است که با وجود تحریم‎ها و تهدیدات اقتصادی محصولات صنعت سرب و روی ایران به کشورهای مختلفی در جهان از جمله اسپانیا، ایتالیا، امارات و ترکیه صادر می‎شود.

وی در زمینه مشکل تامین آب شهرک تخصصی روی استان زنجان اظهار داشت: در حال حاضر برای حفر سه یا چهار چاه مجوز داده شده است و مقدار قابل توجهی از آب مورد نیاز از طریق تانکرها منتقل می‏شود.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول