اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها‌:

طرح جامع مدیریت دهیاری‌ها در انتظار تصویب مجلس است

خبرگزاری فارس: معاون دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: طرح جامع مدیریت دهیاری‌ها و توسعه روستایی با قید فوریت در انتظار مطرح شدن در صحن مجلس است.

طرح جامع مدیریت دهیاری‌ها در انتظار تصویب مجلس است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محسن کوشش‌تبار عصر امروز در همایش ملی توسعه روستایی در تالار حکمت دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان هدف از توسعه روستاها را بهبود فرایند زندگی مردم در روستاها دانست و اظهار کرد: با وجود تحولات در حوزه مدیریت روستاها شاهد موفقت چندانی در مسیر جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهر نبوده‌ایم.

وی دلیل اصلی عدم موفقیت جلوگیری مهاجرت از روستاها را نبود مدیریت یکپارچه در روستاها دانست و گفت: تا زمانی که یک روستایی در امور اجرایی روستا مشارکت و نقش نداشته باشد نمی‌توانیم به هدف‌های خود برسیم.

معاون دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه باید نسبت به مشکلات روستاها آسیب‌شناسی داشته باشیم و سپس آن را به اجرا درآوریم، تصریح کرد: مهاجرت‌های روستایی‌ به طرف شهرها به دلیل فقر و مشکلات حضور در روستاها است.

وی با اشاره به برخی از تهدید‌های مهاجرت روستایی‌ها به شهرها، ابراز کرد: یکی از موارد مهم مهاجرت روستاییان به شهرها تهدید امنیت غذایی کشور است.

کوشش‌تیار اضافه کرد: مشارکت روستایی یکی از عوامل مهم ماندن روستاییان در روستاهاست.

وی درباره تصویب 9 برنامه توسعه در 50 سال گذشته، گفت: با وجود تمام این برنامه‌ها امروز کمتر از 30 درصد مردم در روستاها زندگی می‌کنند.

این مسئول با تاکید بر نیاز بر ایجاد یک نهاد روستایی، افزود: تا زمانی که مدیریت یکپارچه در دهیاری‌ها نباشد مشکلات برطرف نمی‌شود.

به گفته وی، اگر نظارت شورا بر دهیاری‌ها شکل بگیرد و طرح‌های هادی با نظارت و دقت دهیاری که بومی است انجام شود هیچ‌گاه شاهد برخی از عوارض نخواهیم بود.

کوشش‌تبار فعالیت‌ 10 ساله دهیاری‌ها در سطح کشور را تجربه‌ای خوب خواند و با بیان برخی از اولویت‌های برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها، اذعان کرد: شناسایی مزیت‌های روستاها، الگوی نحوه مدیریت روستاها، بازنگری جدی در قوانین و خودکفایی در نهاد غیردولتی از اولویت‌های برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری است.

وی با اشاره به جلوگیری از موازی‌کاری‌ در روستاها، تصریح کرد: ایجاد نظام اداری و استخدامی دهیاری‌ها و ایجاد ساز و کار مشارکت مردم در اداره امور یکی از وظایف ماست.

معاون دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور حدود 17 درصد دهیاران کشور را دارای دیپلم زیر دیپلم عنوان کرد و یادآور شد: اکنون حدود 83 درصد دهیارهای کشور دارای تحصیلات دانشگاهی هستند که این نشان از قابلیت اعتماد به دهیارهاست.

وی با بیان اینکه گیلان دارای یک‌هزار و 177 دهیار است، خاطر نشان کرد: 900 نفر از آنها دارای مدرک دانشگاهی هستند.

کوشش‌تبار آسیب‌شناسی را مقدمه رشد نامید و متذکر شد: ما نیازمند قوانین جامع دهیاری‌ها هستیم که اکنون طرح جامع مدیریت دهیاری‌ها با قید فوریت منتظر مطرح شدن در مجلس بوده و تمام مشکلات در این طرح به طور کامل دیده شده است.

وی اضافه کرد: در این طرح از جمله به تعارض‌های کاری دهیاری‌ها، تقویت جایگاه دهیاری‌ها و بهبود وضع نیروی انسانی دهیاری‌ها توجه شده است.

این مسئول با تصریح بر اینکه ‌اکنون بیش از 25 هزار پروژه توسط دهیاری‌ها به اجرا رسیده و یا در حال اجرایی شدن است، اذعان کرد: 68 میلیارد بودجه برای ساخت مراکز پسماند، معابر، بوستان‌های روستایی، گلزار شهدا و قبرستان‌ها در روستاها اختصاص یافته که این نشانه افزایش خدمات در روستاهاست.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول