اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی:

جنگ نرم معاندان نظام را جدی بگیریم

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی گفت: جنگ نرم معاندان نظام را جدی بگیریم.

جنگ نرم معاندان نظام را جدی بگیریم

رمضان قاسمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری بیان داشت: امنیت به‌عنوان زیرساخت تمام فعالیت‌های یک جامعه از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه پایدار است و امروزه به‌عنوان یکی از شاخصه‌های بنیادین توسعه مورد توجه همه کشورها و دولت‌هاست.

وی افزود: امنیت به‌عنوان یک مفهوم کلیدی پیش از آنکه مقوله‌ای قابل تعریف باشد پدیده‌ای ادراکی و احساسی است به ‌عبارتی دیگر ابعاد وجودی امنیت توسط شهروندان باید لزوماً درک و احساس شود.

قاسمی گفت: فرآیند امنیت در یک جامعه به سطوح مختلفی تقسیم می‌شود که امنیت فردی، امنیت اجتماعی، امنیت ملی، امنیت فرهنگی، امنیت قضایی، امنیت اقتصادی از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند امنیت در یک جامعه را شامل می شود.

معاون سابق اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران تصریح کرد: امنیت واژه‌های پیچیده و به لحاظ کاربرد از گستردگی وسیعی برخوردار است که از درونی‌ترین افکار و احساسات بشری گرفته تا مهم‌ترین مسائل بین دولت‌ها را در بر می‌گیرد.

قاسمی تصریح کرد: با این وجود در یک مفهوم کلی رهایی از نگرانی‌ها و احساس ایمنی در مقابل خطرات و تهدیدات، مهم‌ترین تعریفی است که تاکنون درباره واژه امنیت ارائه شده است.

وی با بیان این نکته که متناسب با پیچیده‌تر شدن روابط اجتماعی عوامل پنهان و غیرفیزیکی امنیت در ابعاد مختلف اهمیت بیشتری پیدا کرده، تصریح کرد: به همین دلیل امنیت اجتماعی که مهم‌ترین مولفه تشکیل‌ دهنده امنیت ملی است در سال‌های اخیر در سطوح ملی و بین المللی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که در شرایط کنونی روز به روز از اهمیت وجوه سخت افزاری امنیت کاسته و بر وجوه نرم‌افزاری آن افزوده می‌شود.

قاسمی افزود: به این مفهوم که در گذشته عوامل اجرایی و فیزیکی امنیت مانند تعداد پلیس و نوع سلاح بیشترین تاثیر را در فرآیند امنیت داشت در حالیکه امروزه وجوه نرم‌افزاری امنیت نظیر توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و دسترسی به منابع اطلاعاتی و همچنین ضرورت اهتمام به یکپارچگی اجتماعی و همدلی سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه سیاست‌مداران و تصمیم‌سازان دولت‌ها دریافته‌اند که تضمین امنیت ملی یک کشور عمدتاً ناظر بر اهتمام به فرآیند امنیت اجتماعی و کیفیت روابط شهروندان با یکدیگر و همچنین با سیستم حکومتی است.

قاسمی تصریح کرد: از این رو ضروری است فعالان عرصه سیاست از هرگونه اظهارات تنش‌آفرین  و مخل امنیت ملی خودداری کنند و مسئله جنگ نرم معاندان نظام اسلامی را جدی بگیرند.

معاون سابق اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران اضافه کرد: هر اندازه که امنیت اجتماعی در جامعه نهادینه شود به همان میزان امنیت ملی پایدارتر و کم‌هزینه‌تر محقق خواهد شد.

کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی در پایان اذعان داشت: در فرآیند تحقق امنیت اجتماعی نیز حضور و مشارکت تمام اقشار جامعه و تعامل مثبت آنها با پلیس ضروری است.

انتهای پیام/ن۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول