اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی:

اجلاس عدم تعهد فرصتی برای جهانی ‌شدن آرمان‌های انقلاب است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی گفت: اجلاس عدم تعهد فرصتی برای جهانی ‌شدن آرمان‌ها و اندیشه‌های انقلاب و امام راحل در مقابله با استکبار جهانی است.

اجلاس عدم تعهد فرصتی برای جهانی ‌شدن آرمان‌های انقلاب است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد عصر امروز در جمع ائمه جماعات استان اظهار داشت: در روزگاری که استکبار جهانی، نظام سلطه و استعمارگران بین‌المللی در اجماعی به ظاهر قانونی تصمیم به انزوا کشاندن ایران با تحریم و محدودیت داشتند بازخوانی آرمان‌های انقلاب صورت گرفت.

وی افزود: میزبانی ایران در اجلاس جنبش عدم تعهد مجالی برای به زانو درآمدن نظام سلطه در برابر این حادثه جهانی و بازخوانی ثمره بیش از سه دهه تلاش انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به مسجد با عنوان مقدس‌ترین و مستحکم‌ترین پایگاه دینی گفت: صدور احکام هیئت امنا توسط امور اوقاف و مرکز رسیدگی به امور مساجد به طور مشترک با محوریت اجرای احکام شرعی در مساجد و امور مرتبط با آن از مهم‌ترین دستاوردهاست.

وی در این راستا افزود: در دیگر استان‌های کشور تعیین و انتصاب هیئت امنا مساجد توسط چندین نهاد به شکل منفک صورت می‌گیرد که عدم انسجام این تشکیلات سبب تضاد و ناهماهنگی در اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها می‌شود.

گنابادی‌نژاد در زمینه مسئولیت شرعی و قانونی اوقاف در مساجد گفت: اوقاف در ارتباط با ابنیه و ساختمان و رقباتی از مساجد که با عنوان محل درآمد و تامین نیازهای مساجد باشد مسئولیت شرعی و قانونی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین قانون مکلف شده‌ایم در هر مسجد 3 تا 5 نفر به عنوان هیئت امنا تعیین و منصوب کنیم.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در این‌باره گفت: مدیریت مساجد از اموری است که در شئون امامان جماعت در استان‌هاست.

گنابادی‌نژاد افزود: از مهم‌ترین مسائل قابل بررسی و بیان در حوزه مسجد بحث موقوفه بودن آن است، همه مساجد بنابر فتوای شرعی چه وقف‌نامه داشته باشند و چه نداشته باشند موقوف محسوب می‌شوند.

وی اظهار داشت: هم‌چنین بنابر فتوای اما راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب مسجد تولیت‌بردار نیست.

وی تاکید کرد: اگر مسجدی واقف داشته باشد و کسی را به عنوان تولیت برگزیند آن تولیت مشروعیت ندارد.

گنابادی‌نژاد ادامه داد: اگر مسجد از قبل آن وقف‌نامه رقباتی داشت و آن تولیت در ارتباط آن رقبات بود امور اوقاف آن تولیت را به رسمیت شناخته و با آن مشارکت می‌کند.

مدیرکل امور اوقاف و خیریه استان با ابراز نارضایتی از تبدیل وقف انتفاع به منفعت گفت: عدم رعایت مرز میان انتفاع و منفعت در مساجد از مواردی است که نیازمند نگاه جدی مسئولان برای حل آن است.

وی افزود: تبدیل وقف انتفاع به منفعت مشروعیت ندارد و بدین وسیله احکام شرعی و حرمت حریم مسجد زیر سوال می‌رود.

گنابادی‌ن‍ژاد با ذکر دلایل عدم توجه به احکام شرعی مرتبط با استیفای حقوق موقوفات در مساجد عنوان کرد: بنابر استفتا رهبر معظم انقلاب مبنی بر اعطای حق سرقفلی به اذن حاکم شرع و ولی‌فقیه، افرادی که صلاحیت قانونی و شرعی ندارند نمی‌توانند حق سرقفلی را اعطا کنند.

وی تصریح کرد: رقباتی از مساجد که مشمول قانون کسب پیشه و تجارت شدند پیامد منفی رسیدگی نکردن مستمر و جدی به این رقبات است.

گنابادی‌‌نژاد گفت: هم‌چنین قانون کسب پیشه و تجارت مشمول تمام زمان‌ها و شهرها نمی‌شود و فقط تعدادی از کلان‌شهرها حق برخورداری از این قانون را دارند.

گنابادی‌نژاد با نگاه اجمالی به آمار مساجد استان گفت: در سال 87، استان خراسان‌رضوی 103 میلیون تومان درآمد از 300 رقبه داشته در حالی که سال 91 در پنج ماه نخست سال 192 میلیون تومان از 340 رقبه مسجد کسب شده است.

انتهای پیام/ی10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول