اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست کردستان خبر داد

آغاز سرشماری تابستانه حیات وحش در کردستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل محیط زیست کردستان از آغاز سرشماری تابستانه حیات وحش در این استان خبر داد.

آغاز سرشماری تابستانه حیات وحش در کردستان

ناصح قادری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: این سرشماری در مناطق حفاظت شده بیجار با وسعت 31 هزار و منطقه حفاظت شده قروه با 43 هزار هکتار وسعت انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: منطقه عبدالرزاق سقز با 39 هزار هکتار و منطقه کوسالان و شاهو در شهرستان‌های مریوان و سروآباد با 57 هزار هکتار وسعت از دیگر مناطقی است که سرشماری در آنها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این سرشماری توسط 25 نفر از پرسنل اجرایی در قالب 12 تیم اجرا می‌شود، افزود: گونه‌های شاخص از جمله قوچ و میش ارمنی، کل و بز، گراز، کفتار و گرگ در این طرح سرشماری خواهند شد.

به گفته مدیرکل محیط زیست کردستان، درحال حاضر تخریب زیستگاه و شکار غیرقانونی و بی‌رویه، خشکسالی و نداشتن منابع آبی مناسب و کافی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده پستانداران وحشی در استان کردستان محسوب می‌شود.

قادری ادامه داد: افزایش تعداد ماموران اجرایی، افزایش تعداد پاسگاه‌های محیط‌‌بانی در مناطق تحت مدیریت و ترمیم نقاطی از زیستگاه‌های آسیب‌دیده از اقداماتی است که برای حفاظت بیشتر از حیات وحش کردستان  توسط این اداره‌کل در دست اقدام است.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل محیط زیست هم در ارتباط با اجرای این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این سرشماری با استفاده از روش مستقیم و بهره‌گیری از تجهیزاتی چون GPS، دوربین چشمی، دوربین تله‌ای و تلسکوپ اجرا می­شود.

طیب محمودی افزود: هدف از این کار دستیابی به میزان زادآوری وحوش و جمعیت کلی آنها، آگاهی از نحوه پراکنش گونه‌های شاخص، آگاهی از وضعیت زیستگاه‌ها و کمبودها و نارسایی‌ها، مقایسه میزان جمعیت و تنوع پستانداران در هر یک از مناطق تحت مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه روش‌های بهبود مدیریت با توجه به نتایج به دست آمده است.

گفتنی است، استان کردستان دارای پنج منطقه تحت مدیریت شامل منطقه حفاظت شده بیجار، منطقه بدرو پریشان قروه، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان، منطقه عبدالرزاق سقز همچنین پناهگاه حیات وحش زریوار و منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو است.

انتهای پیام/صا20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول