اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه بجنورد:

ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی سرعت بیشتری یابد

خبرگزاری فارس: امام جمعه بجنورد گفت: فرهنگ مطالعه باید در جامعه منتشر شود و ترویج این فرهنگ باید سرعت بیشتری یابد.

ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی سرعت بیشتری یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی، حجت‌الاسلام ابوالقاسم یعقوبی در دیدار با کتابداران این استان اظهار کرد: اگر کتاب و کتاب‌خوانی در بین مردم رواج یابد خیلی از معضلات فرهنگی جامعه برطرف می‌شود.

وی با اشاره به سخن حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در مورد کتاب مبنی بر اینکه کتاب‌ها بوستان دانشمندان است، افزود: در بوستان آنچه می‌بینید نشاط و بالندگی است و تشبیه امام به این دلیل است که کتاب باعث نشاط و شادابی در بین افراد می‌شود.

حجت‌الاسلام یعقوبی تصریح کرد: افتخار می‌کنیم که رهبر عزیزمان اهل کتاب و اهل دقت در کتاب است و ایشان هر کتابی را که مطالعه می‌کنند حاشیه بر آن می‌نویسند.

وی به دغدغه مقام معظم رهبری در مورد کتاب اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری جایگاه واقعی کتاب در جامعه است.

امام جمعه بجنورد اظهار کرد: معظم‌له بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند که «غصه‌ای دل مرا فراگرفته است و آن اینکه کتاب هنوز در بین مردم رواج نیافته است» که این دغدغه ایشان بسیار مقدس است و در این راستا ما باید فرهنگ انس با کتاب را در بین خانواده‌ها ایجاد کنیم و شاهد روزی باشیم که کتاب به عنوان یکی از اقلام سبد خانوار هر ایرانی باشد.

امام جمعه بجنورد در مورد فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه گفت: فرهنگ مطالعه باید در جامعه منتشر شود و فرهنگ کتابخوانی را باید سرعت بیشتری دهیم چون علاقه به کتاب و کتابخوانی اگر در بین مردم رواج یابد خیلی از معضلات فرهنگی برطرف می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی نیز در این دیدار با ارائه گزارش از وضعیت کتابخوانی در استان گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی دارای سرمایه عظیمی است و آن عنایت، اهتمام و حمایت مقام معظم رهبری از کتاب و کتابخوانی است.

علی رحیمی با اشاره به بازدید تاریخی کتابداران با مقام معظم رهبری گفت: بزرگ‌ترین افتخار ما این است که رهبر ما اهل کتاب، اندیشه و ترغیب در خصوص علم، آگاهی و کتابخوانی است که این بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه برای کتابداران است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر انقلابی در عرصه کتابخوانی کشور رخ داده است، افزود: دغدغه‌های مقام معظم رهبری موجب شد تا در شورای فرهنگ عمومی کشور و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی با عنوان سند نهضت مطالعه مفید به تصویب برسد تا در چشم انداز 1404 وضعیتی مطلوب را ترسیم کند.

رحیمی تصریح کرد: این سند همه دستگاه‌های فرهنگی را ملزم به همکاری برای افزیش سرانه‌های مطالعاتی کرده است که در استان این کمیته به ریاست استاندار و دبیری آن بر عهده کتابخانه‌های عمومی می‌باشد.

دبیر کمیته نهضت مطالعه مفید استان با اشاره به رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای در دولت نهم گفت: ارتقا کیفیت خدمات کتابخانه‌ای، افزایش تعداد کتابخانه‌ها از 12 به 65 باب، افزایش حدود چهار برابری اعضا و پنج برابری منابع کتابخانه‌های عمومی بخش‌هایی از این تحول فرهنگی است.

وی اظهار کرد: تا دو سال پیش از فناوری‌های اطلاعاتی در کتابخانه‌ها کمتر استفاده می‌شد ولی اکنون فعالیت در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای، کتابخانه دیجیتال و چندرسانه‌ای، کتابخانه همراه با استفاده از سامانه بلوتوث، پخش اذان ماهواره‌ای و انجام خدمات کتابخانه‌ای از جمله تمدید امانت به صورت اینترنتی ـ رزرو کتاب و جستجو در فهرست مشترک کتابخانه‌های عمومی کشور بخشی از بهره‌گیری فناوری‌های نوین در کتابخانه‌های عمومی است.

رحیمی خاطرنشان کرد: وجود بیش از یک میلیون مقاله الکترونیکی و همچنین بیش از یک میلیون نسخه کتاب دیجیتال در 40 هزار عنوان از دیگر ظرفیت‌های خدمات الکترونیکی در کتابخانه‌های عمومی است، که اخیراً به خدمات کتابخانه‌ای افزوده شده است.

انتهای پیام/و30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول