اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نبض بازار خرما فهرج در دست دلالان

خبرگزاری فارس: هر چند این روزها کشاورزان فهرجی مشغول برداشت خرما از نخلستان‌های این شهرستان هستند، اما دخالت دلالان و نقدینگی پایین موجب شده افراد سودجو نبض بازار خرما را در دست بگیرند.

نبض بازار خرما فهرج در دست دلالان

به گزارش خبرگزاری فارس از فهرج، شهرستان فهرج یکی از قطب‌های کشاورزی و تولید خرمای مضافتی در شرق استان کرمان به شمار می‌رود و شهرت جهانی خرمای فهرج زبانزد خاص و عام است.

از سوی دیگر شغل اکثریت مردم این شهرستان بر پایه تولید خرما و کشاورزی است و بیشترین نخلستان‌های خرما در این شهرستان در بخش مرکزی و نگین کویر قرار دارد و 4 هزار و 500 هکتار از نخیلات شهرستان فهرج بارور هستند و سالانه 45 هزار تن خرمای مضافتی از نخیلات این شهرستان برداشت می‌شود.

خرما فهرج کام دلالان را شیرین کرده است

حسین خورشیدی یکی از کشاورزان نخیل‌کار بخش مرکزی فهرج در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: با آغاز فصل برداشت خرما از نخلستان‌های فهرج دلالان و واسطه‌ها وارد عمل شده و خرما را با قیمت بسیار کم و پایین می‌خرند.

وی افزود: باید دولت برای خرید محصول کشاورزان فهرجی فکری کند و شرکت‌های تعاونی اقدام به خرید خرمای کشاورزان کنند.

خورشیدی قیمت پایین خرما را عامل دل‌سردی کشاورزان این منطقه دانست و بیان داشت: حتی اگر شرکت‌های تعاونی اعلام کنند که خرمای کشاورزان خریداری می‌شود سبب روحیه امید در بین کشاورزان می‌شود و خرمای تولیدی خودشان را با قیمت پایین نمی‌فروشند.

حسین یوسف‌آبادی یکی از کشاورزان روستای دهنو و بهزادی در بخش مرکزی نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: خرمای مضافتی تولیدی ما با اینکه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، اما دلالان و واسطه‌ها آن را با قیمت بسیار کمی می‌خرند و باید دولت خودش وارد شود و مدیریت کند، مسئولان این مشکل را مدیریت نمی‌کنند. 

علی چمن از کشاورزان روستای مبارک‌آباد بخش مرکزی فهرج نیز تصریح کرد: باید دولت و شرکت‌های تعاونی برای رفع مشکل ما کشاورزان وارد عمل شوند، خرید خرما با قیمت پایین توسط دلالان و واسطه‌ها سبب دلسردی کشاورزان شده است.

وی افزود: خرمای تولیدی از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و به صورت درجه‌بندی آن را کشاورزان جمع‌آوری می‌کنند اما دسترنج خود را باید با قیمت بسیار کمی بفروشند و کشاورزان هرساله زیان می‌کنند.

چمن بیان داشت: ابتدای برداشت محصول اعلام کردند قیمت هر کیلو خرما 3 هزار و 500 تومان است اما اکنون خرما را بسیار کمتر یک‌هزار و 200 تا یک‌هزار و 500 تومان خریداری می‌کنند.

نبود صنایع فرآوری و بسته‌بندی خرما در فهرج

در حال حاضر مهم‌ترین مشکلی که خرماکاران فهرجی با آن مواجه هستند، نبود صنایع فرآوری و بسته‌بندی این محصول است و ورود خرمای بسته‌بندی مناسب مهم‌تر از همه اشتغالزایی فراوانی در بر دارد.

همچنین سرمایه‌گذاری در راستای ایجاد صنایع تبدیلی و ایجاد سود افزوده خرما می‌تواند گامی مؤثر در راستای تحول اقتصادی و افزایش تولید ملی و حمایت از نیروی کار بومی در استان کرمان باشد.

کبفیت مطلوب خرمای فهرج

کیفیت خرمای مضافتی شهرستان فهرج بسیار بالا است که در گذشته فهرج یکی از توابع شهرستان بم بوده و به عنوان خرمای بم عرضه می‌شده و خرمای این شهرستان شهرت جهانی دارد.

علی دریجانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فهرج در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه خرمای این شهرستان از نظر کمی و کیفی در حد بسیار بالا و مطلوب است، گفت: اکثر نخلستان‌های این شهرستان جوان هستند و در سال جاری 30 درصد افزایش محصول داریم.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود از 4 هزار و 500 هکتار نخیلات بارور این شهرستان افزون بر 45 هزار تن خرما برداشت شود.

دریجانی از کشاورزان خواست، میزان عرضه به بازار را برای کنترل قیمت خرما در طول سال مدیریت کنند، زیرا این مدیریت سبب می‌شود قیمت خرما اقتصادی بماند.

در سال‌های گذشته عارضه خشکیدگی خوشه‌های خرما به کشاورزان این منطقه خسارات زیادی وارد کرده است و نیز فروش محصول خرمای کشاورزان با قیمت بسیار پایین سبب دلسردی و ادامه فعالیت این قشر پر تلاش شده بنابراین لازم است که شرکت‌های تعاونی در این زمینه به کمک کشاورزان بیایند.

....................................

گزارش از عظیم میراولیایی

...................................

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول