اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محرومیت عامل غارت دسترنج مردم مظلوم

دلالان خرما در کمین باغداران جنوب کرمان

خبرگزاری فارس: از اول مرداد ماه تا اواخر شهریور ماه افراد سودجو با نفوذ در میان باغداران جنوب کرمان نمی‌گذارند تا آنان ثمره رنج و زحمت یک سال تلاش خود را با دل خوش ببینند.

دلالان خرما در کمین باغداران جنوب کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، با آغاز فصل برداشت خرما از باغ‌های خرمای این شهرستان دلالان و واسطه‌ها با حضور خود بازار آشفته‌ای را ایجاد می‌کنند.

شهرستان قلعه‌گنج دارای بیش از 11 هزار و 400 هکتار باغ نخیلات است، اما همه ساله با آغاز فصل برداشت از اول مرداد ماه تا اواخر شهریور ماه افراد سودجو با نفوذ در میان باغداران نمی‌گذارند تا آنان ثمره رنج و زحمت یک سال تلاش خود را با دل خوش ببینند.

معاون اداره جهاد کشاورزی شهرستان قلعه‌گنج در این زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری در هر هکتار به طور متوسط پنج تا شش تن خرما برداشت شود که نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد.

غلام‌عباس پولادخای به عمده مشکلات باغداران خرما اشاره و تصریح کرد: عدم بازاریابی مناسب، وجود دلالان و واسطه‌گرها، عارضه خشکیدگی خوشه خرما، پایین بودن قیمت خرما با توجه به افزایش نهاده‌های کشاورزی و کمبود ادوات برداشت و داشت هر ساله خساراتی را به باغداران تحمیل می‌کند.

وی افزود: عمده بازار فروش محصول خرمای این شهرستان در استان‌های خراسان، تهران و آذربایجان و همچنین در بازارهای خارجی کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای خزر است.

پولادخای مهم‌ترین ارقام این محصول را در این منطقه مضافتی، کلوته، شاهانی و مرداسنگ ذکر و عنوان کرد: امیدواریم رقم جدید مجول نیز در این منطقه جایگاه خود را پیدا کند و ثمردهی خوبی داشته باشد.

 نور‌علی احمدی باغدار نمونه کشور نیز در حاشیه بازدید از برداشت خرما در باغ‌های نخیلات در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: همه ساله از هر هکتار حدود 20 تن انواع خرما برداشت می‌کنم و بدون واسطه با قیمت مناسب به مراکز خرید و کارخانه‌ها می‌فروشم.

وی ابراز داشت: اما جای بسی تأسف است که سایر باغداران به سادگی با دلالان و واسطه‌ها خرید و فروش می‌کنند و خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل می‌شوند.

احمدی عامل موفقیت خود را در این عرصه مکانیزاسیون اعلام کرد و بیان داشت: برای مبارزه با بیماری‌ها و آفت‌ها با کارشناسان زیادی ارتباط دارم و در سفرهای خود به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز از تجربه‌های باغداران این کشورها استفاده می‌کنم.

وی عمده مشکلات باغداران را نبود اتحادیه و شرکت تعاونی ویژه باغدارن این منطقه دانست و خاطرنشان کرد: نبود صنایع تبدیلی و کمبود سردخانه مناسب باغدار سخت‌کوش این منطقه را در مقابل عمل انجام شده قرار داده و مجبور می‌‌کند با دلالان و واسطه‌ها معامله‌های زیان‌آوری انجام دهد.

نور‌علی احمدی باغدار نمونه کشور باغی به وسعت بیش از 20 هکتار و دارای 3 هزار اصله نخل دارد که در سال جاری با کاشت رقم جدید و پربازده مجول دست به تحول بزرگی در باغداری منطقه زده است.

قیمت خرما در بازار شهرستان قلعه‌گنج حدود یک هزار و 200 تومان تا یک هزار و 800 تومان است.

اما این محصول در بازارهای تهران با قیمت 4 تا 5 هزار تومان به فروش می‌رسد که بسیار جای تأمل دارد، چرا سود و نتیجه تلاش باغدار این منطقه را باید دلالان به جیب بزنند.

انتهای پیام/ش10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول