اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پارک علم و فناوری گیلان خبر داد

تقاضای همکاری پارک علم و فناوری پاکستان و تاجیکستان از ایران

خبرگزاری فارس: رئیس پارک علم و فناوری گیلان گفت: پاکستان و تاجیکستان از دبیرخانه شبکه پارک‌های علم و فناوری مستقر در گیلان تقاضای همکاری در تقویت پارک‌های علم و فناوری خود را کردند.

تقاضای همکاری پارک علم و فناوری پاکستان و تاجیکستان از ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت مجید متقی‌طلب ‌در جمع خبرنگاران با اشاره اینکه سال گذشته پارک علم و فناوری گیلان از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان دبیرخانه و محل استقرار شبکه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی و کانون هماهنگی و ارتباط بین پارک‌های کشورهای اسلامی معرفی شده است اظهار کرد: دبیرخانه مذکور با حضور پروفسور عطاءالرحمان، هماهنگ‌کننده کل کامستک در دی ماه 90 افتتاح شد.

وی افزود: کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان کنفرانس اسلامی (کامستک) دارای سه کمیته از جمله کمیته علم و فناوری است که شبکه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی زیرمجموعه این کمیته محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه محل دبیرخانه شبکه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی به نشانی اینترنتی www.instp.ir، در ساختمان اصلی پارک علم و فناوری گیلان مستقر است گفت: نخستین مجمع شبکه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی با هدف ایجاد ارتباط مستمر با کشورهای اسلامی و استفاده از تخصص آنها در زمینه‌های مختلف علمی در گیلان برگزار شده است.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان از مسئولان استانی و کشوری خواست تا از این فرصت پیش آمده برای تبادل علمی بین کشورهای اسلامی با ایران حمایت کنند.

وی خاطر نشان کرد: اساس کار ما انجام دادن فعالیت‌های علمی و جذب کشورهای اسلامی است و آنچه که امروز شاهد آن هستیم حاصل ماه‌ها تلاش و کوشش بوده است.

متقی‌طلب خاطر نشان کرد: 9 کشور پاکستان، ترکیه، تونس، تانزانیا، مالزی، نیجریه، سوریه و سنگال و ایران در این مجمع شرکت کرده‌اند و دارای پارک‌های علم و فناوری فعال هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای دعوت از نمایندگان کشورهای اسلامی پس از عید سعید فطر صورت گرفته است ابراز کرد: بسیاری از مسئولان کشورهای اسلامی از تعطیلات عید فطر استفاده کرده و به مسافرت رفته بودند و از آنجا که تهران به دلیل برگزاری اجلاس نم قانون لغو روادید را دوباره اعمال کرده است، بسیاری از این نمایندگان فرصت و آمادگی لازم برای حضور در این مجمع را به دلیل نداشتن روادید از دست دادند.

وی بحث نداشتن پارک‌های علم و فناوری در برخی از کشورهای اسلامی را از دیگر مشکلات این کشورها خواند و تصریح کرد: در بسیاری دیگر از کشورهای اسلامی که دارای پارک هستند بحث تقویت پارک‌های موجود مطرح شده است.

متقی‌طلب از تقاضای همکاری نماینده پارک علم و فناوری پاکستان از دبیرخانه پارک‌های علم و فناوری تاسیس شده در گیلان خبر داد و گفت: تاجیکستان نیز در این راستا از ما تقاضای کمک و تقویت پارک‌های علم و فناوری خود را کرده است.

وی با تصریح بر اینکه این کشورها جزو کشورهای او‌آی‌سی هستند اذعان کرد: این قضیه می‌تواند موجب ارتقای مراتب علمی و فرهنگی گیلان و ایران شود.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان یادآور شد: پارک‌های علم و فناوری ایران تا سال 80 مانند امروز رشد نکرده بودند به طوری که پارک علم و فناوری گیلان نیز تا سال 84 زیربنایی حدود 3 تا 4 هزار مترمربع داشت در حالی که امروز به دبیرخانه شبکه عمومی کشورهای اسلامی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه امسال در آبان ماه جشنواره فکر برتر نیز با حضور مخترعان و دانشمندان جوان گیلان در رشت برگزار می‌شود گفت: امسال پارک علم و فناوری گیلان 10 ساله می‌شود از این رو برای اعطای تندیس جشنواره فکر برتر به طرح‌های برگزیده یک مسابقه طراحی تندیس این جشنواره در گیلان برگزار می‌شود که از تمام طراحان جوان برای شرکت در این مسابقه نیز دعوت می‌شود.

متقی‌طلب خاطر نشان کرد: طراحان جوان می‌توانند طرح‌های خود را تا 31 شهریور جاری به دبیرخانه جشنواره فکر برتر واقع در پارک علم و فناوری گیلان ارسال کنند که به سه طرح برگزیده نیز جایزه تعلق می‌گیرد.

به گزارش فارس نخستین مجمع عمومی شبکه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی که به میزبانی پارک علم و فناوری گیلان در سالن شاهد و ایثارگر بنیاد شهید رشت برگزار شده بود به کار خود پایان داد.

در این مجمع علاوه بر طرح موارد مرتبط با شبکه پارک‌ها، کارگاه آموزشی با عنوان «نقش پارک‌های علم و فناوری در توسعه اقتصادی دانش‌بنیان» با حضور رؤسا و معاونان پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی برگزار شد.

در این گردهمایی دو روزه معاون فناوری و پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده کامستک دکتر ماهسار از پاکستان و نماینده 9 کشور اسلامی دیگر حضور داشتند.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول