اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست پارک علم و فناوری قم عنوان کرد

تبدیل پارک علم و فناوری به قطب انتقال فناوری در استان قم

خبرگزاری فارس: سرپرست پارک علم و فناوری قم گفت: پارک علم و فناوری استان قم می‌تواند با ایجاد پایگاه مناسبی برای فعالیت‌های دانش‌بنیان فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشگاه‌ها در استان به قطب انتقال فناوری تبدیل شود.

تبدیل پارک علم و فناوری به قطب انتقال فناوری در استان قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم سید هاشم عارف ظهر امروز در نشستی با حضور خبرنگاران با اشاره به اینکه استان قم در مسیر 17 استان قرار دارد گفت:‌ مجاورت با استان تهران و محور‌های صنعتی و ترانزیتی استان‌های مرکزی و اصفهان، استان قم را در شرایط ویژه‌ای قرار داده است.

وی افزود:‌ پارک علم و فناوری قم در چشم‌انداز راهبردی خود در افق 1404 همسو با چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران یکی از پنج پارک علم و فناوری مطرح و توسعه یافته در کشور خواهد بود.

عارف ادامه داد: پارک علم و فناوری با توجه به برخورداری از زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مورد نیاز به عنوان معتبرترین و کارآمدترین مجموعه در راستای حمایت از کسب و کارهای دانایی محور و دانش‌بنیان در سطح استان فعالیت خود را آغاز کرده است.

سرپرست پارک علم و فناوری قم تصریح کرد: پارک علم و فناوری با تبدیل شدن به قطب انتقال فناوری به استان می‌تواند پایگاه مناسبی برای فعالیت‌های دانش‌بنیان فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشگاه‌ها در استان قم بوده و از این طریق با ایفای نقشی کلیدی در توسعه بنگاه‌های اقتصادی منطقه از طریق ایجاد چرخه نهادی و تعامل میان صنعت و مؤسسات دانش‌بنیان سهم قابل توجهی در تولید سرانه و میزان صادرات استان قم مبتنی بر تولید محصول، دانش و فناوری‌های پیشرفته داشته باشد.

وی کاربردی‌سازی یافته‌های علوم انسانی و نیز تجاری‌سازی مبتنی بر فناوری نرم را جزو اولویت‌های این مرکز دانست و اظهار داشت: با توجه به ظرفیت و زیرساخت‌های مناسب، تاسیس پارک علم و فناوری و مرکز رشد علوم انسانی (تابعه پارک) در استان یک ضرورت بود که با پیگیری‌های به عمل آمده این پارک تاسیس شد.

عارف اضافه کرد: مؤسسات و شرکت‌هایی که طرح و ایده مشخصی برای تولید و تجاری‌سازی دارند، می‌توانند بر اساس فرآیند مصوب پارک به عنوان عضو این مجموعه فعالیت کرده و با توجه به امکانات موجود از مزایا و خدمات پارک علم و فناوری قم استفاده کنند.

سرپرست پارک علم و فناوری قم در ادامه خاطر نشان کرد: 60 هزار دانشجو در استان مشغول به تحصیل هستند و 60 درصد ظرفیت مؤسسات آموزش عالی به رشته‌های علوم انسانی و حوزوی اختصاص دارد.

سرپرست پارک علم و فناوری قم اظهار کرد: می‌توان با استفاده از این ظرفیت و فناوری، یافته‌های علوم انسانی را در بخش‌های مختلف حوزه و دانشگاه به صورت کاربردی توسعه بخشید.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم یادآور شد: توسعه فضای موجود برای استقرار بیش از 40 مؤسسه و شرکت دانش‌بنیان در سال جاری، تاسیس دفتر مالکیت فکری منطقه برای ارائه خدمات به مخترعان و شرکت‌های تجاری، تاسیس صندوق پژوهش و فناوری در استان و امضای تفاهمنامه با دستگاه‌ها به منظور تسهیل در جذب شرکت‌ها و تجاری‌سازی آنها از جمله برنامه‌های پارک علم و فناوری در استان قم است.

عارف در ادامه با اشاره به اینکه دستیابی به چرخه تولید علم تا ثروت یکی از راهبردهای اساسی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است گفت: تولید علم بر پایه پژوهش، خلق فناوری از طریق تحقیقات و ایجاد ثروت از فناوری‌های تجاری‌سازی سه گام اساسی برای رسیدن به این توسعه است.

سرپرست پارک علم و فناوری قم افزود: حمایت از کار با رویکرد تجاری بدون استفاده از تحقیقات و پژوهش‌های بنیادین و علمی، وجود پروسه تجاری‌سازی در ساختار پارک علم و فناوری برخلاف دانشگاه‌ها بر اساس فرآیندهای تعریف شده از جمله تفاوت‌های پارک علم و فناوری با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی است.

وی اضافه کرد: در اقتصاد امروز منابع زیرزمینی و طبیعی مطرح نبوده و کشورها بیشتر به نیروی انسانی و دانش نهفته در محصول توجه دارند که می‌تواند به عنوان بهترین ملاک برای ارتقا و پیشرفت یک شرکت در ارائه خدمات باشد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول