اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی:

استقبال کشورهای جنبش غیرمتعهد از اجلاس تهران بی‌سابقه است

خبرگزاری فارس: دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: استقبال کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد از اجلاس تهران در تاریخ برگزاری نشست‌های این جنبش بی‌سابقه و بسیار پرشور است.

استقبال کشورهای جنبش غیرمتعهد از اجلاس تهران بی‌سابقه است

محمدحسن آصفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به اینکه شانزدهمین دوره اجلاس غیر متعهدها تفاوت‌های بسیاری از لحاظ کمی و کیفی با پانزده دوره قبلی دارد تصریح کرد: حضور کشورهای عضو جنبش در این اجلاس با وجود جوسازی رسانه‌های غربی و ایران‌هراسی که کلینتون و مشاوران رئیس جمهور آمریکا در منطقه راه‌اندازی کردند بسیار پرشور و پررنگ است که این یکی از ویژگی‌های این اجلاس است.

وی ادامه داد: بیش از دو ماه بود که آمریکا‌یی‌ها تلاش داشتند ایران را کشوری ناامن برای برگزاری اجلاس جلوه دهند ولی خوشبختانه این نشست با استقبال بسیار خوب کشورهای عضو و حتی سازمان‌های بین‌المللی مواجه شد.

آصفری افزود: در پانزده دوره قبلی اجلاس جنبش غیر متعهد‌ها نشستی نبوده است که 120 کشور شرکت کنند، آن هم بیش از 50 کشور در سطح رئیس جمهور، نخست‌وزیر، معاون رئیس جمهور و معاونان ویژه که این نشان‌دهنده اهمیت اجلاس تهران است.

وی با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای تحریم و انزوای ایران اسلامی گفت: با توجه به اینکه مدتی است آمریکا تحریم اقتصادی را علیه ایران را‌ه‌اندازی کرده و در تلاش است با منزوی کردن ایران مانع ارتباط کشورها با نظام اسلامی شود، در واقع حضور کشورهای عضو جنبش غیر متعهد‌ها در اجلاس انقلابی است در مخالفت با تحریم‌های اقتصادی که جوامع بین‌المللی علیه ایران اعمال کرده‌اند و بدون شک جنبش غیر متعهدها در این دوره با صدور بیانیه‌‌های پر معنی و هدفمند گام‌های مؤثری در بحث جایگزین کردن تحریم‌ها در بر خواهد داشت که این از نکات مثبت این اجلاس به شمار می‌رود.

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دو سوم از اعضای مجمع سازمان ملل را اعضای کشورهای جنبش غیر متعهد تشکل می‌دهند خاطر نشان ساخت: موضوعات مطرح شده در اجلاس تهران در بحث تصمیم‌گیری‌‌های مجمع سازمان ملل بسیار مؤثر و اثرگذار خواهد بود.

آصفری با اشاره به برنامه‌ریزی‌های ایران برای حاشیه اجلاس گفت: یکی از برنامه‌های ایران برقراری امکان بازدید کشورهای علاقمند از تاسیسات هسته‌ای است و جمهوری اسلامی از آمادگی لازم برای بازدید سایر کشورها از سایت نطنز و بوشهر برخوردار است تا بدین وسیله هم فعالیت‌های هسته‌ای خود را که شفاف است شفاف‌تر کرده و هم ثابت کند که به دنبال استفاده اقتصادی و دارویی از بحث انرژی هسته‌ای است.

وی تشکیل کارگروه خاص در موضوع فلسطین را از دیگر ویژگی‌های این اجلاس عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: ایران به دنبال این است با تشکیل این کارگروه جهان را با حقایق فلسطین و ظلم‌ها و ستم‌هایی که علیه این کشور اعمال می‌شود آشنا سازد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی پیرامون حضور دبیر کل سازمان ملل متحد در اجلاس تهران گفت: ایران نیازی به حضور بان‌کی‌مون ندارد، آمدن یا نیامدن دبیر کل سازمان ملل متحد در اجلاس برای ایران اهمیتی ندارد، چرا که این خود بان‌کی‌مون است که نیاز دارد مناقشات بین‌المللی را مدیریت کند و حضور در این اجلاس بهترین فرصت برای این مهم است که خوشبختانه علیرغم تهدیدهای آمریکا و صهیونیسم بان‌کی‌مون روز چهارشنبه در اجلاس حضور پیدا می‌کند.

آصفری تصریح کرد: برگزاری و صدور قطع‌نامه‌ در این اجلاس بهترین فرصت برای کشورهایی است که می‌خواهند نه در زیر یوغ شرق باشند نه غرب که باید همه کشورهای عضو جنبش غیر متعهد از این فرصت نهایت بهره را ببرند.

وی اظهار داشت: آگاه‌سازی کشورها با حقایق فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ارائه دستاوردها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی در موضوعات مختلف علمی و نانو، بسترسازی برای افزایش حجم مبادلات اقتصادی و تجاری با سایر کشورها و نشان دادن نقش و تاثیر ایران در حل مناقشات از فرصت‌های خوبی است که باید از این فرصت‌ نهایت بهره را برد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان ساخت: اگر در این اجلاس پیشنهاد تعریف یک پول واحد مشترک برای کشورهای عضو در این اجلاس در نظر گرفته شود کشورهای عضو می‌توانند مبادلات اقتصادی را با این واحد پولی دنبال کنند که در این صورت شاهد رونق بیشتر مبادلات اقتصادی بین کشورها خواهیم بود.

انتهای پیام/خ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول