اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مسلمین قدرت اول دنیا می شوند اگر ...

خبرگزاری فارس: اگر همۀ ملتها و دولتهای اسلامی اغراض شخصیه را کنار بگذارند و همه با هم به اسلام رو بیاورند و تحت لوای «لااله‎الااللّه‎» باشند، قدرت اول را در دنیا احراز می‎کنند؛ برای اینکه معنویت اسلام کمک آنهاست و خدای تبارک و تعالی پشتیبان.

مسلمین قدرت اول دنیا می شوند اگر ...

رخدادهای 5 اردیبهشت 1358

رهبر انقلاب امروز با سفیر تونس در ایران و نیز اقشار مختلف مردم دیدار و گفت و گو کردند .

امام خمینی در دیدار بانوان محله چهار مردان قم با اشاره به تفاوت آزادی بیان با توطئه فرمودند ما توطئه گری را در نطفه خفه کرده و توطئه گران را دفن می کنیم .

بازرگان امروز در یک پیام رادیو و تلویزیونی بر ضرورت تقویت کمیته های انقلاب تا زمانی که ضد انقلاب در شهرها حضور دارند تاکید کرد .

هر روز که از آوارگی شاه سابق می گذرد خبرهای جدیدی در مورد وی و خانواده اش منتشر می شود ، امروز رسانه ها به نقل از صدر اعظم اتریش نوشتند که شاه سابق می تواند همانند پناهجویان اوگاندا و شیلی به این کشور پناهنده شود به شرط آنکه فعالیت سیاسی را کنار بگذارد .

روزنامه های پاناما نیز امروز نوشتند که شاه سابق به اقداماتی برای خرید جزیره کنتادورا در خلیج پاناما و یا ملکی در دامنه های کوه بارو در ایالت شیریکی دست زده است .

از آمریکا نیز خبر می رسد که جیمی کارتر رئیس جمهور این کشور ویلیام کارنلر را به سمت سفیر این کشور در ایران برگزید ه است . سولیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران چندی پیش از سوی کارتر فراخوانده شد .

مسلمین قدرت اول دنیا می شوند اگر ...

امروز رهبر انقلاب باسفیر تونس در ایران و نیز اقشار مختلف مردم دیدار و گفت و گو کردند .

اهم بیانات امام خمینی در این دیدارها عبارت است از :

1- اگر همۀ ملتها و دولتهای اسلامی اغراض شخصیه را کنار بگذارند و همه با هم به اسلام رو بیاورند و تحت لوای «لااله‎الااللّه‎» باشند، قدرت اول را در دنیا احراز می‎کنند؛ برای اینکه معنویت اسلام کمک آنهاست و خدای تبارک و تعالی پشتیبان.(1)

هرچند آمریکا سفیر جدید خود در ایران را معرفی کرد ولی جمهوری اسلامی به دلیل مداخلات عدیده این کشور در مسائل داخلی ایران از پذیرش این سفیر خودداری کرد . در واقع سولیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران بود و با اشغال لانه جاسوسی رابطه دو کشور قطع شد .
خطر تکرار مشروطه

2- آنهایی که به فرصت‎طلبی امروز در میدان آمد[ه‎ا]ند، آنهایی که با این نهضت موافقت نداشتند، آنهایی که مسیرشان برخلاف این نهضت بود، برای فرصت‎طلبی به میدان آمده‎اند. احزابی که اسمی از آنها نبود، گروههایی که اسمی از آنها در این نهضت نبود، امروز پیشقدم می‎خواهند. گروههای مختلف اسباب تفرقه می‎شود؛ رشد سیاسی نیست. در صدر مشروطیت هم با ایجاد گروههای مختلف نگذاشتند که مشروطه به ثمر خودش برسد. آن را برخلاف مسیر خودش راندند. امروز هم همان شیاطین، همانها که مخالف با این نهضت بودند، می‎خواهند نگذارند.(2)

ما توطئه گرها را دفن می کنیم

3- تفرقه‎افکنها را از بین خودتان بیرون کنید. ما نخواهیم گذاشت که این تفرقه‎افکنها رشد کنند، آنها را در نطفه خفه می‎کنیم. آزادی غیر از توطئه است. آزادی، آزادی بیان است؛ هرچه می‎خواهند بگویند، توطئه نکنند، آدمکشی نکنند. این آدمکشها و توطئه‎گرها را دفن خواهیم کرد.(3)

بازرگان : انقلاب اسلامی کالای وارداتی نیست

مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت در یک پیام رادیو تلویزیونی بر ضرورت تقویت کمیته ها تاکید کرد .

بازرگان گفت : هنگامی که جزو اولین گروه محصل اعزامی به خارج از کشور رفته بودم به این نتیجه رسیدم که ما باید تقلید نکنیم و تقلید و تبعیت کورکورانه تمدن و افکار و علوم غربی را باید کنار بگذاریم ، اساس کار باید از خود خواستن باشد مشکلاتمان را باید خودمان با فکر و اندیشه و به توسط افراد خودمان حل و فصل کنیم ، انقلاب اسلامی این حسن را دارد که کالای وارداتی نیست بلکه ناشی از معتقدات و منویات و خواسته های ملت است .

بازرگان با اشاره به حضور همه اقشار جامعه از روحانی گرفته تا کارگر در انقلاب اسلامی گفت : همه این اقشار خود را محق می دانند که در امور دخالت کنند و این به هرج و مرج منتهی می شود .

بازرگان ادامه داد : با توجه به شرایط روز و وجود ضد انقلاب کمیته ها باید تقویت شوند ولی تنظیم شده و از حالت هرج و مرج و بی نظمی خارج شوند و وحدت فرماندهی باید وجود داشته باشد . (4)

امام خمینی : احزابی که اسمی از آنها نبود، گروههایی که اسمی از آنها در این نهضت نبود، امروز پیشقدم می‎خواهند. گروههای مختلف اسباب تفرقه می‎شود؛ رشد سیاسی نیست. در صدر مشروطیت هم با ایجاد گروههای مختلف نگذاشتند که مشروطه به ثمر خودش برسد. آن را برخلاف مسیر خودش راندند. امروز هم همان شیاطین، همانها که مخالف با این نهضت بودند، می‎خواهند نگذارند.
اتریش به شاه مخلوع پناهندگی می دهد

برونو کرایسکی صدر اعظم اتریش در مصاحبه ای اعلام کرد اگر شاه سابق ایران از فعالیت های سیاسی دست بردارد می تواند در این کشور اقامت کند .

کرایسکی گفت : اتریش یک سرزمین پناهگاه است و شاه نیز می تواند مانند پناهندگان اوگاندا ، شیلی ، چکسلواکی ، مجارستان و ...به اتریش بیاید چرا که او به معنی واقعی کلمه یک پناهنده سیاسی است و برای ما این مسئله مطرح نیست که او طرف توجه مردم هست یا نیست .(5)

قصد شاه برای خرید یک جزیره در خلیج پاناما

روزنامه های پاناما امروز نوشتند که شاه سابق به اقداماتی برای خرید جزیره کنتادورا در خلیج پاناما و یا ملکی در دامنه های کوه بارو در ایالت شیریکی دست زده است . گفته می شود اردشیر زاهدی سفیر پیشین ایران در آمریکا در حال مذاکره برای خرید این جزیره با مقامات پاناما است . (6)

سفیر آمریکا در ایران مشخص شد

جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا ویلیام کارنلر را به سمت سفیر این کشور در ایران برگزید . کارتلر که اکنون سفیر آمریکا در زئیر است جانشین سولیوان خواهد شد که چندی پیش از تهران به واشنگتن فراخوانده شد . کارتر همچنین سفیر آمریکا در نیکاراگوئه را نیز عوض کرد . گفتنی است نیکاراگوئه و ایران در مبارزات ضد آمریکایی وضع مشابهی دارند . (7)

ترکیه در حالی در مسائل اخیر بوجود آمده در سوریه مداخله کرده و از گروهک های مسلح و تروریست حمایت می کند که خود زمانی با گروهک های مشابه درگیر بوده و هر از گاهی نیز اخبار درگیری دولت این کشور با پژاک به گوش می رسد .حال چگونه است که دولتی مجاز به برخورد با گروهک های مسلحی است که امنیت ملی آن کشور را به مخاطره انداخته است ولی دولتی دیگر حق برخورد ندارد سوالی است که باید از اردوغان نخست وزیر ترکیه پرسید !
برقراری حکومت نظامی در مناطق کردنشین ترکیه

شورای امنیت ملی ترکیه در جلسه ای به دولت اجویت توصیه کرد که در شش ایالت کردنشین شرق ترکیه حکومت نظامی برقرار کند . شورای امنیت ملی ترکیه خاطر نشان کرده است : تحریکات علیه ترکیه با توجه به تحولات اخیر منطقه ادامه دارد و این امر اقداماتی را علیه جدایی خواهان بویژه در مناطق مرزی ایجاب می کند . (8)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 124، دیدار با سفیر تونس در ایران

2- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 132، دیدار رهبر انقلاب با بانوان منطقه چهار مردان قم

3- صحیفه امام ، جلد 7، صفحه 132، دیدار رهبر انقلاب با بانوان منطقه چهار مردان قم

4- اطلاعات ، 6فروردین 1358، صفحه 8

5- اطلاعات ، 5اردیبهشت 1358، صفحه 8

6- اطلاعات ، 5اردیبهشت 1358، صفحه 8

7- اطلاعات ، 5اردیبهشت 1358، صفحه 8، گفتنی است هرچند آمریکا سفیر جدید خود در ایران را معرفی کرد ولی جمهوری اسلامی به دلیل مداخلات عدیده این کشور در مسائل داخلی ایران از پذیرش این سفیر خودداری کرد . در واقع سولیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران بود و با اشغال لانه جاسوسی رابطه دو کشور قطع شد .

8- اطلاعات ، 5اردیبهشت 1358، صفحه 8، هیچ کشوری نغمه های جدایی طلبی را در سرزمین خود نمی پذیرد چه این کشور ترکیه باشد یا ایران و سوریه ، دولت ها همواره در مقابل شورش های مسلحانه مقاومت کرده اند ، ترکیه در حالی در مسائل اخیر بوجود آمده در سوریه مداخله کرده و از گروهک های مسلح و تروریست حمایت می کند که خود زمانی با گروهک های مشابه درگیر بوده و هر از گاهی نیز اخبار درگیری دولت این کشور با پژاک به گوش می رسد .حال چگونه است که دولتی مجاز به برخورد با گروهک های مسلحی است که امنیت ملی آن کشور را به مخاطره انداخته است ولی دولتی دیگر حق برخورد ندارد سوالی است که باید از اردوغان نخست وزیر ترکیه پرسید !

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول