اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در هفته دولت صورت می‌گیرد

بهره‌برداری از مرحله نخست طرح رهبری در خوزستان

خبرگزاری فارس: مرحله نخست طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام موسوم به طرح رهبری در سطح 21 هزار هکتار در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از مرحله نخست طرح رهبری در خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، قائم مقام مجری طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام ظهر امروز در نخستین نشست خبری خود با اشاره به عملیاتی شدن طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام موسوم به طرح رهبری در خوزستان، گفت: مرحله نخست این طرح در قالب 17 پروژه در سطح 21 هزار و 50 هکتار در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

حسن علاقه بند افزود: این پروژه‌ها با اعتبار 55 میلیارد و 340 میلیون تومان اجرا شده که 4 هزار و 986 شغل مستقیم و 5 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است.

به گفته وی، طرح احیای دشت‌های ایلام نیز در سال جاری وارد فاز اجرایی می‌شود.

علاقه‌بند توضیح داد: طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام (موسوم به طرح رهبری) در سفر رهبری در سال 75 به استان مصوب شد که بر این اساس 500 هزار هکتار از اراضی خوزستان و 50 هزار هکتار از اراضی ایلام زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

وی افزود: اگر چه طرح در سال 75 مصوب شد اما در سفر نخست هیئت دولت به خوزستان زمینه اجرای آن فراهم و عملا از سال 87 اعتباری برای آن در نظر گرفته شد.

علاقه بند ادامه داد: این طرح در سال‌های 87 و 88 توسط سازمان جهاد کشاورزی آغاز و از سال 88 به موسسه جهاد نصر محول شد.

وی اظهار کرد: از سال 87 تا کنون احیای 200 هزار هکتار از اراضی خوزستان آغاز شده که 48 هزار هکتار آن توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به قابلیت‌های خوزستان با داشتن سد‌ها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی گفت: ماموریت موسسه جهاد نصر به عنوان مجری طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام تکمیل سرمایه گذاری و برنامه‌های انجام شده دولت است.

وی اظهار کرد: این طرح در اراضی پایاب سدهای احداث شده استان در حوزه رودخانه‌های دز، کارون، کرخه، مارون، زهره و جراحی اجرا می‌شود و شهرستان‌های اهواز، شوش، شوشتر، دشت آزادگان، هویزه، دزفول، رامهرمز، رامشیر، هندیجان، امیدیه، بهبهان، شادگان، آبادان، خرمشهر و باوی از آن منتفع خواهند شد، البته ممکن است در مراحل آتی شهرستان‌های دیگری نیز به طرح اضافه شود.

علاقه بند افزود: شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی توسط وزارت نیرو در حال اجرا یا در گذشته اجرا شده است بنابراین این اراضی تخصیص آب دارند و نگرانی از بابت تامین آب این اراضی نداریم.

* درآمد 14 هزار میلیارد ریالی

قائم مقام مجری طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی و یکپارچه سازی و تسطیح آن‌ها، همچنین احداث زهکش‌های زیرزمینی را وظایف موسسه جهاد نصر در این طرح عنوان کرد و گفت: از این میان ایجاد زهکش‌های زیرزمینی که برای نخستین بار در استان اجرا می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی پیش بینی کرد: حدود 350 هزار هکتار از اراضی خوزستان نیاز به ایجاد زهکش زیرزمینی داشته باشند. به گفته وی، 25 تا 30 درصد از این اراضی توسعه و مابقی در قالب طرح نوسازی و بهسازی است.

علاقه بند اهداف کلی طرح را حداکثر استفاده از منابع آب و خاک استان، افزایش تولیدات کشاورزی و زمینه سازی برای صادرات محصولات کشاورزی، افزایش سطح زیرکشت، کاهش وابستگی به نفت، ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و افزایش سرانه درآمد شاغلان بخش کشاورزی عنوان کرد.

وی با تاکید بر نقش این طرح بعد از اتمام در رشد محصولات کشاورزی، گفت: بعد از اتمام طرح تولیدات کشاورزی استان سالانه به 9 میلیون تن افزایش می‌یابد.

علاقه بند افزود: درآمدی معادل 14 هزار میلیارد ریال در سال در پی افزایش صادرات و ایجاد اشتغال پایدار برای 300 هزار نفر (147 هزار نفر اشتغال مستقیم) نیز از چشم اندازهای این طرح است.

* تخصیص نیم بند

این مقام مسئول اظهار کرد: در سال 87 و 88، 150 میلیارد تومان اعتبار برای اجرا مصوب شد که 94 میلیارد تومان آن به جهاد کشاورزی برای اجرا تخصیص یافت.

وی افزود: در سال 89 از 126 میلیارد تومان اعتبار مصوب 84 میلیارد تومان تخصیص یافته و در سال 90 نیز از 207 میلیارد تومان اعتبار مصوب 190 میلیارد تومان برای اجرا تخصیص پیدا کرد.

علاقه بند اظهار کرد: برای سال 91 نیز 310 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

وی افزود: اعتبار موردنیاز برای کل طرح 4 هزار و 200 میلیارد تومان (بر اساس هزینه‌های سال 88) و برای احیای 200 هزار هکتار سطح در حال اجرا، یک هزار و 150 میلیارد تومان برآورد شده است.

به گفته وی، مدت اجرای طرح پنج ساله پیش بینی شده اما به احتمال زیاد بیش از این زمان برای اجرا نیاز است که انتظار داریم با برنامه ریزی و اختصاص اعتبار مصوب طرح با سرعت بیشتری اجرا شود.

وی افزود: 89 میلیارد تومان از محل فاینانس داخلی نیز برای کمک به این طرح پیش بینی شده که هنوز نهایی نشده است.

* اولویت با بومی ها

این مقام مسئول وسعت این طرح را در سطح کشور بی‌نظیر دانست و افزود: موسسه جهاد نصر مدعی است که این طرح بزرگ‌ترین پروژه کشاورزی در کشور است که در خوزستان اجرا می‌شود.

وی از ویژگی‌های پروژه‌های بزرگ را زمان اجرای طولانی دانست و گفت: به همین دلیل طرح به صورت مرحله به مرحله اجرا و به بهره‌برداران تحویل داده می‌شود.

علاقه بند با بیان اینکه مطالعات اجتماعی این طرح پایان پذیرفته اظهار کرد: ایجاد تشکل‌های بهره برداری در محدوده طرح نیز با وجودی که در حیطه وظایف موسسه جهاد نصر نیست، پیش بینی شده و در این راستا تفاهمنامه‌ای با سازمان تعاون روستایی منعقد شده است.

وی استفاده از نیروهای بومی و منطقه‌ای را از برنامه‌های راهبردی این طرح دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت پیمانکاران واجد شرایط و بومی در این طرح، به پیمانکاران تاکید شده که در پروژه‌ها نیروهای بومی شهرستان را به کار گیرند به طوری که در حال حاضر 95 درصد از نیروهای شاغل در این طرح بومی هستند.

* جابه جایی اراضی

قائم مقام مجری طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام در پاسخ به اینکه چه تغییری در مالکیت اراضی تحت پوشش طرح بوجود می‌آید، گفت: با توجه به مشاع بودن اسناد زمین‌های کشاورزی، ممکن است در مالکیت اراضی کشاورزی هم جوار مشکلاتی به وجود آید که سعی می‌شود با تعامل و همکاری بهره‌برداران و جابه‌جا کردن اراضی، حل می‌شود.

وی تصریح کرد: در این طرح مالکیت فرد مخدوش نمی‌شود و مالکیت بخش خصوصی از نظر ما محترم است، البته در برنامه کاری بنا نداریم به مالکیت‌ها ورود کنیم و ملاک ما اسناد اداره کل منابع طبیعی است.

علاقه بند اظهار کرد: اراضی که در قالب طرح توسعه به زمین‌های کشاورزی اضافه می‌شوند یا از منابع ملی و یا اراضی دیم هستند که بر اساس روال واگذاری زمین به افراد محلی و یا درخواست کنندگان واگذار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار فارس، موسسه جهاد نصر که از سال 89 به عنوان مجری طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام جایگزین جهاد کشاورزی استان شده، در گذشته با نام ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی فعالیت می‌کرد که از سال 72 جزو موسسات عمومی غیردولتی جهاد سازندگی قرار گرفته است.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول