اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سپاد:

اقتصاد تشکل‌محور فرار از واقعیت است/در حوزه اقتصاد نباید به مردم بی‌اعتنا بود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سپاد با بیان اینکه مردم باید در حوزه‌های اقتصادی مشارکت داشته باشند، گفت: طرح مباحثی مانند اقتصاد تشکل محور، فرار از واقعیت است.

اقتصاد تشکل‌محور فرار از واقعیت است/در حوزه اقتصاد نباید به مردم بی‌اعتنا بود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سیدمهدی درهمی امروز در سالن جلسات دفتر خبرگزاری فارس خراسان‌رضوی اظهار کرد: بسیاری از تجارب جهانی در حوزه اقتصادی، به دلایل عقلانی در کشور ما قابلیت پیاده‌سازی و تکرار دارند و نیازی نیست همواره به دنبال اختراع و ابداع شیوه‌های جدید و تجربه نشده باشیم.

مدیرعامل سپاد بیان کرد: طرح مباحثی مانند اقتصاد تشکل‌محور که اخیراً از سوی برخی از گروه‌ها در دستور کار قرار گرفته است، به‌نوعی فرار از واقعیت است و گروه‌هایی که این گفتمان را در جامعه ترویج می‌کنند، نگران قدرت گرفتن بخش خصوصی هستند.

درهمی عنوان کرد: آنچه در اقتصاد دارای اولویت است، اتکا به رفتارهای دانش‌بنیان و دانش‌محور است و نباید سلیقه‌های شخصی را در این امر دخیل کنیم.

وی تاکید کرد: حرکت به سمت مباحثی مانند اقتصاد تشکل محور، در حالی‌که ما سیاست‌های کلی اصل 44 را داریم و مقام معظم رهبری نیز تاکید زیادی برای پیاده‌سازی آن دارند، یک اشتباه است.

مدیرعامل سپاد ادامه داد: در مطرح شدن اقتصاد تشکل‌محور، نوعی دیدگاه دولتی نیز وجود دارد، زیرا برخی از مسئولان دولتی هراس دارند که با قدرت گرفتن بخش خصوصی، حاکمیت آنها در بخش اقتصادی برهم بخورد و بنابراین تلاش می‌کنند تا گفتمان‌های جدیدی مانند اقتصاد تشکل‌محور را مطرح کنند.

درهمی گفت: در حوزه اقتصاد نباید نسبت به مردم بی‌اعتنا بود؛ در حالیکه بسیاری از ارگان‌های دولتی، از قدرت گرفتن سازمان‌های مردم‌نهاد اظهار نگرانی می‌کنند و باید این رویکرد تغییر پیدا کند.

وی بیان کرد: اعتماد به مردم، منجربه پیشرفت کشور می‌شود و بخش دولتی در همین راستا نباید بخش خصوصی را که به قدرت مردم متکی است، از حضور در عرصه‌های اقتصادی محروم کند.

مدیرعامل سپاد در بخش دیگری از این نشست با اشاره به مشکلات بخش خصوصی در عرصه اقتصاد کشور یادآور شد: بسیاری بر این امر ایراد می‌گیرند، که بخش خصوصی تعدیل نیروی بسیار زیادی دارد، در حالیکه اگر همین رویه در بخش‌های دولتی و کارخانه‌های دولتی انجام شود، عمده آنها با ورشکستگی روبرو می‌شوند و از این امر غافل هستند که اگر بخش خصوصی دست به تعدیل نیرو می‌زند، در حقیقت برای بقای خود است و باید به این تصمیم احترام گذاشت.

درهمی تصریح کرد: سپاد الگوی بسیار موفقی از حضور بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف اقتصادی است و آمار اشتغال و همچنین حضور موفق ما در حوزه‌هایی مانند انرژی کاملا موید این مطلب است و اخیراً شهرداری مشهد نیز از ما درخواست کرده که روی دو نقطه جغرافیایی در شهر مشهد برنامه‌ریزی اقتصادی انجام دهیم و این اعتماد، خود نشان‌ دهنده موفقیت بزرگ سپاد در سال‌های اخیر در زمینه‌های اقتصادی است.

وی با اشاره به سایر مشکلات حوزه اقتصادی اضافه کرد: یکی از مسائل دیگری که مورد غفلت قرار گرفته، بخش گردشگری و توریسم است، در حالیکه براساس آمار، اگر کشور ما سالانه 25 میلیون گردشگر خارجی داشته باشد، نرخ بیکاری به صفر می‌رسد و شرکت سپاد نیز تاکنون در زمینه گردشگری اقدامات فوق‌العاده‌ای را انجام داده و حتی براساس اعلام سازمان میراث فرهنگی کشور، سپاد دروازه گردشگری خارجی شناخته شده، اما هنوز متاسفانه از ما درخواست نشده که تجربیات خود را در این زمینه دراختیار متولیان امر قرار دهیم.

مدیرعامل سپاد عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌های اصلی در حوزه گردشگری باید برای جذب گردشگر و توریسم خارجی باشد، زیرا توریست داخلی، در حقیقت ارز و پول را از شهری به شهر دیگر، انتقال می‌دهد و این امر منفعت زیادی برای اقتصاد ما ندارد.

درهمی گفت: کشورهایی مانند یونان، فرانسه، ترکیه و مالزی که در صنعت توریسم دارای جایگاه ویژه‌ای هستند، بیشتر انرژی خود را معطوف به گردشگر خارجی و برنامه‌ریزی برای جذب آن کرده‌اند.

وی ادامه داد: برای مثال، اگر نگاهی به شهر مشهد بیندازیم، متوجه می‌شویم که آمار ماندگاری زائر بسیار کاهش پیدا کرده و عمده آمارهایی نیز که در این زمینه ارائه می‌شود، بدون پشتوانه بوده و از سوی نهادهای غیرمرتبط است.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول