اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سلسله نشست‌های تحریم اقتصادی و اقتصاد مقاومتی-11

نداف: نفت ما نسبت به گذشته بیشتر خریدار دارد/ نگاه بسته به اقتصاد آفت است

خبرگزاری فارس: بخش پایانی دومین جلسه از سلسله نشست‌های تحریم اقتصادی و اقتصاد مقاومتی با بررسی موضوعاتی چون نگاه بسته مدیران اقتصادی و عدم تاثیرگذاری تحریم‌ها بر صنعت نفت همراه بود.

نداف: نفت ما نسبت به گذشته بیشتر خریدار دارد/ نگاه بسته به اقتصاد آفت است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک در ادامه نشست دوم از سلسله نشست‌های تحریم اقتصادی و اقتصاد مقاومتی در سرپرستی خبرگزاری فارس در خراسان جنوبی با اشاره به افزایش تحریم‌ها علیه کشورمان اظهار کرد: به موازات افزایش فشارهای تحریمی ما روز‌به‌‌روز موفقیت‌های بیشتری به دست می‌آوریم و هر روز در جراید و اخبار می‌بینیم که دانشمندان ما به یک دستاورد جدید می‌رسند، مثلا در حوزه‌های دفاعی، پزشکی و الکترونیک و مواردی از این قبیل این پیشرفت حاصل ‌شده است.

محمدعلی قاسم‌زاده نداف ادامه داد: اکنون اقتصاد کشور با توجه به تحریم‌هایی که غرب علیه ایران وضع کرده در شرایطی قرار گرفته که نیازمند توجه بیشتر به خود است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در مرحله اول نیازمند سیاست‌گذاری‌های دقیق است، یادآور شد: مرحله بعد این است که در چنین اقتصادی توجه به تولید داخلی و اتکاء به توانمندی‌های داخلی باید یکی از شاخصه‌های اصلی آن قرار بگیرد.

اجتناب از تصمیمات خلق‌الساعه از مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک گفت: مردمی کردن اقتصاد به معنای فراهم کردن فضای لازم برای حضور جوانان مومن و خلاق ایران اسلامی در عرصه اقتصادی، توجه به مدیریت مصرف، کاهش وابستگی به نفت و اجتناب از تصمیمات خلق‌الساعه از مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است.

قاسم‌زاده نداف تاکید کرد: در این بین باید دقت کنیم که مخالفان ما با چه ابزارهایی حمله به اقتصاد ما و اخلاق در آن را شکل می‌دهند چرا که تا آفند دشمن شناخته نشود، مقاومت متناسب با آن نیز طراحی و اجرا نخواهد شد.

وی با بیان اینکه دشمن سعی می‌کند به موازات تلاشی که ما داریم انجام می‌دهیم، با جنگ روانی اینطور تلقی کند که در واقع نظام با چالش‌های جدی مواجه است، اضافه کرد: دیدید چند وقت قبل یکی از مقامات ارشد اسرائیل گفت تا دوماه دیگر کمر اقتصاد ایران اسلامی خواهد شکست و این حرف‌ها فقط مصرف داخلی برای خودشان دارد و آنها به خوبی می‌دانند که مردمی که هشت سال جنگ را تحمل کردند و پشت سرگذاشته‌اند را نمی‌توان به سادگی به زانو در آورد و به فرمایش امام راحل(ره) اینها باید بدانند مردم ما فرزندان رمضانند.

دولت باید سیاست‌های تشویقی برای مصرف کالاهای داخلی وضع کند

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک گفت: مردم ما این آمادگی را دارند که برای دفاع، سربلندی و پیشرفت کشورشان تن بدهند به یک ریاضت اقتصادی، تن بدهند به یک صرفه‌جویی دراز مدت و حتما با اصلاح مصرف خودشان در زمینه‌های مختلف، زمینه توفیق سیاست‌های دشمن را کور کنند و از بین ببرند.

قاسم‌زاده نداف تاکید کرد: معتقدم باید دولت در واقع اهرم‌های تشویقی و سیاست‌های انگیزشی را در راستای مصرف کالاهای داخلی و جایگزین کردن آنها با کالاهای خارجی حتما در دستور کار قرار بدهند.

وی با بیان اینکه باید تولید حمایت بشود، سرمایه‌گذار حمایت بشود، اضافه کرد: اگر این اتفاق بیفتد ما بدون شک توانسته‌ایم، این تهدید اقتصادی دشمن را به یک فرصت ناب و طلایی برای دست یافتن به آنچه که دیروز یک رویا فرض می‌شد تبدیل کنیم.

در اقتصاد مقاومتی از سفید و سیاه کردن سرمایه‌گذاران باید بپرهیزیم

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که اقتصاد مقاومتی بر پایه مدل بومی منطقه یعنی خراسان جنوبی باید به چه شکلی اجرا و برنامه‌ریزی شود، گفت: ما در استان اگر بخواهیم یک مدل اقتصادی طراحی بکنیم باید بطور دقیق از تمام ظرفیت‌های لازم برای توسعه اقتصادی استان استفاده بکنیم، این ظرفیت‌ها هم ظرفیت‌های مکانی، جغرافیایی و محیطی است و هم در ظرفیت‌های انسانی جامعه است.

قاسم‌زاده نداف تاکید کرد: بدیهی است هدف از اقتصاد مقاومتی چیزی نیست جز آنکه این اقتصاد مقوم نظام سیاسی باشد لیکن باید این واقعیت را بپذیریم که نظام سیاسی هم باید الزامات سرمایه‌گذاری و تولید را آن هم در شرایط بحرانی درک کند و از سفید و سیاه کردن سرمایه‌گذاران بپرهیزد که اگر غیر از این شد مطمئن باشید ما از ظرفیت اقتصادی و  پتانسیل‌های اقتصادی موجودمان نمی‌توانیم حداکثر استفاده را ببریم .

وی افزود: الان زمان این حرف‌ها نیست، ضمن اینکه امروز باید از ظرفیت‌های موجود در استان مثل همجواری با کشور افغانستان که بیش از 450 کیلومتر مرز مشترک دارد، حداکثر استفاده را داشته باشیم در حالی که ما الان حداقل استفاده را داریم.

تهاتر کالا با کشورهای همسایه باید در برنامه باشد

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک گفت: ما می‌توانیم با رونق بازارچه‌های مرزی و تهاتر کالا با کشورهای همسایه هم بخشی از بیکاری در استان را مرتفع بکنیم و هم بخشی از مایحتاج مردم را از این طریق وارد کنیم.

قاسم‌زاده نداف اضافه کرد: حتی در زمینه سوخت بازارهای کشورهای همسایه می‌توانند در شرق کشور از طرق استان ما تغذیه بشوند، یعنی سوخت و فرآورده‌های نفتی از این استان صادر بشوند.

وی تصریح کرد: در این زمینه خیلی از مواردی که در داخل کشور و استان داریم بطور مثال در بخش تولید، ما تولیدات مرغ را داریم، این استان قطب تولید مرغ کشور است و می‌توانیم قطب تولید گوشت قرمز و فرآوری آن هم بشویم.

نوع نگاه مدیران اقتصادی استان بسته است

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک گفت: اگر سیاست‌های درست مثل سیاست‌های بازرگانی، در زمینه تامین مواد اولیه مورد نیاز استان که آن هم می‌تواند از طریق مرزهای شرقی انجام شود؛ ما می‌توانیم علاوه بر تامین نیاز داخل استان بخشی از نیاز کشور را هم تامین کنیم.

قاسم‌زاده نداف با اشاره به ورود خیلی از جوان‌های ما به شرکت‌های خدماتی، تولیدی و سهامی و همینطور زراعی اضافه کرد: با توجه به اقبالی که دولت در سال جاری کرده است، در زمینه رونق بخش کشاورزی و زیرساخت‌هایی که در مورد این قضیه در استان فراهم شده است فکر می‌کنم اگر بخواهیم اقتصاد رقابتی را یک جایی محقق کنیم یکی از نکات مهم این است که ما استان را به لحاظ تولیدات کشاورزی به درجه‌ای برسانیم که درصد قابل توجهی از مایحتاج اقتصادی یا سبد غذایی را در استان تامین کنیم.

وی افزود: مهم‌تر از همه اینکه نوع نگاه باید به فعالیت‌های اقتصادی در مدیران ما اصلاح بشود، نوع نگاه مدیران اقتصادی استان نگاه بسته است، می‌توانند با یک دید وسیع‌تر و گسترده‌تر و با افق دورتر به قضایا نگاه بکنند و زمینه برخی از فعالیت‌های اقتصادی که تا الان شروع نشده را در استان فراهم کنند.

تحریم صنایع کاشی خراسان جنوبی بی‌معناست

فرماندار بیرجند در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس در زمینه اینکه برای بسته حمایتی از کارخانجات و محصولات استراتژیک استان با توجه به شعار امسال به تدبیری صورت گرفته است، گفت: در زمینه کارخانجات عرض کنم یک بخشی از آن طبیعی است شما در دورانی هستید که مواد اولیه به شما نمی‌دهند، ماشین‌آلات به شما نمی‌دهند مثلا الان فاز دوم یکی از کارخانه‌ها می‌خواهد راه‌اندازی شود بدلیل همین اعمال فشارها و تحریم‌های اعمال شده دستگاه مربوطه تحویل داده نمی‌شود.

قاسم‌زاده نداف یادآور شد: ما می‌گوییم با این مشکلاتی که عارض می‌شود در کنارش با برخی از اقدامات می‌توان تبعاتش را به حداقل رساند ولی منکر ایجاد اختلال نیستیم و تلاش ما این است تا آنجایی که می‌شود حمایت کنیم.

وی افزود: در خراسان جنوبی صنعت کاشی از وضعیت قابل قبولی برخوردار است و کارخانجات این صنعت با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و مصرف بازار این‌ها تضمین شده است و با توجه به نیاز بازارهای همسایه تحریم برای فروش کالاهایمان تقریبا بی‌معناست.

نفت ما امروز نسبت به گذشته بیشتر خریدار دارد

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک گفت: نفت ما امروز نسبت به گذشته بیشتر خریدار دارد و همچنین سایر تولیدات؛ امروز دوره‌ای نیست که کشورها بخواهند با شیوه‌های گذشته مانع فروش بشوند، امروز نفت ما توسط کشورهای بی‌طرف به فروش می‌رسد و ما هیچ مشکلی نداریم.

قاسم‌زاده نداف تاکید کرد: الان پایانه خارک ما بالاترین ترافیک مشتری‌های نفتی ما را دارد و هیچ مشکلی وجود ندارد و همینطور فرآورده‌های نفتی هم از طریق آب و هم از طریق خاک و بازار آزاد به گونه‌ای است که جنس‌شان را تامین می‌کنند و دنبال حداکثر سود هستند، بنابراین ما اصلا در زمینه فروش کالاهای خودمان هیچ مشکلی نداریم و نمونه آن اگر تراز مبادلات بازرگانی ما گرفته شود نسبت به مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی در پایان یادآور شد: تحریم نتوانسته است تاثیر خودش را بگذارد و اثرگذاری تحریم‌ها بر روی فروش نیست بلکه بر تولید محصولات است، که بخاطر برخی از مواد اولیه با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

انتهای پیام/ع10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول