اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر برجسته قرآنی کشور:

اصل خودشناسی در نظام آموزشی کشور مغفول مانده است

خبرگزاری فارس: محقق و پژوهشگر برجسته قرآنی کشور گفت: در نظام آموزشی ما شناخت همه چیز مجاز است، اما در مورد مهم‌ترین اصل که خودشناسی است، شدیداً غفلت شده است.

اصل خودشناسی در نظام آموزشی کشور مغفول مانده است

به گزارش خبرگزاری فارس از گناباد، محمد جواد غفرانی ظهر امروز در جمع برخی از دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گناباد، اظهار داشت: در نظام آموزشی ما شناخت همه چیز مجاز است، اما در مورد مهم‌ترین اصل که خودشناسی است، شدیداً غفلت می‌شود و تا وقتی که افراد خودشان را نشناسند مفاهیم حقیقی قرآن را نیز نمی‌شناسند و در نتیجه آن ارتباط  کاربردی که باید با قرآن ایجاد شود ممکن نیست.

محقق و پژوهشگر برجسته قرآنی کشور، افزود: نوع رفتار و برخورد خواص جامعه، مسئولان و مفسرین قرآنی، دلیل این است که مردم به طرز کاربردی از قرآن کریم استفاده نمی‌کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از خواص ما قرآن را دور از دسترس مردم قرار داده‌اند که این نوع رفتار به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

غفرانی افزود: همان‌طور که امام خمینی(ره) نیز بارها تأکید کردند که هر تدبری در قرآن و استفاده‌های اخلاقی، ایمانی و عرفانی از این کتاب آسمانی، شامل تفسیر به رأی نمی‌شود و معتقد بودند که تفسیر به رأی فقط در مورد آیات الاحکام صدق می‌کند اما این باعث شرمندگی است که امروزه جوری با مردم و جوانان رفتار شده و می‌شود که انگار نباید به قرآن نزدیک شد.

غفرانی تصریح کرد: امروز مردم و به ویژه جوانان بسیار تشنه قرآن و معنویت هستند و در راه ایجاد ارتباط صحیح با آن نیز بسیار تلاش می‌کنند.

وی افزود: مهم‌ترین دعوت‌های قرآن دعوت به تفکر، تعقل و تدبر است و در بین توصیه‌های بسیاری که خداوند در این کتاب آسمانی برای ما ذکر کرده، تنها در مورد همین امور ما را مورد بازخواست قرار می‌دهد، همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز همواره به این نکات تأکید می‌کنند.

وی با تأکید بسیار بر خودشناسی و اهمیت آن برای رسیدن به سایر شناخت‌ها در زندگی، ادامه داد: همواره مقام معظم رهبری توصیه‌های لازم را ارائه می‌کنند، اما اجرا کنندگان به هیچ‌وجه توجیه نیستند مانند طرح بصیرت که با هزینه‌هایی بسیار بالا در سطح کشور برگزار شد اما، چون در آن خودشناسی نبود، به هیچ بصیرتی منتهی نشد.

غفرانی تصریح کرد: بدون خودشناسی داستان آن افرادی پیش می‌آید که رفتند تا بهائیان را ارشاد کنند، اما خودشان نیز جذب آن فرقه شدند و اکنون نیز بسیاری از محافلی که با هدف شناساندن عرفان‌های کاذب به مردم برپا می‌شوند خود تبدیل به مکانی برای تبلیغ آنها می‌شوند.

وی ایجاد احساس مسئولیت در تک تک مردم و از تمام جایگاه‌ها و مقام‌ها را یکی از راه‌حل‌های مشکلات موجود دانست و گفت: قرآن می فرماید که همه پلیدی‌ها را بر کسانی قرار می‌دهد که به عقلشان رجوع نمی‌کنند اما، این رجوع کردن به عقل، امری است که در دنیای امروزی و در جامعه ما بسیار کم رنگ شده است، فقط صورت کار را به ما یاد می‌دهند اما، اندیشیدن را هرگز کسی به ما نمی‌آموزد.

غفرانی قرآن را کتاب زندگی و سرچشمه تمام جزئیات و ملزومات یک زندگی خوب دانست و تصریح کرد: در حالی که قرآن حداکثر هر دو سال یکبار نیاز به تفسیری نو دارد، نگاه حاکم بر جامعه به گونه‌ای است که کسی حتی حق گفتن این را به خودش نمی‌دهد.

وی گفت: اسلام تلاش می‌کند تا انسان به سن بلوغ برسد و عقلانیت کافی را پیدا کند و خدا حدود تکالیف و وظایف را برای ما معین کرده است، اما انسان تا زمانی که عاقل نشود، نمی‌تواند آنها را به درستی تشخیص دهد.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول