اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه روز خبرنگار

«ن و القلم مایسطرون» نخستین تیتری که نگارنده هستی برای خبرنگاران زد

خبرگزاری فارس: امروز را بهانه کردند برای پاسداشت خبرنگار شاید به حرمت قلمی که نخستین بار آفریننده هستی به آن قسم خورد که بنگارد برای بهتر شدن و جویا شدن حقیقت.

«ن و القلم مایسطرون» نخستین تیتری که نگارنده هستی برای خبرنگاران زد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نمی‌دانم در این روز، بیان تعدادی از مشکلات خبرنگاران می‌تواند دردی از دل پر درد آنها دوا کند و قلم خشک شده‌شان را دوباره رونقی بخشد یا نه، اما با توجه به اینکه نظر قریب به اتفاق بیشتر اصحاب رسانه و مسئولینی که با خبرنگاران سر و کار دارند بر متفاوت بودن فضای رسانه‌ای استان اصفهان با سایر شهرها است، لازم دیدیم در این روز هم که همانند روز‌های دیگر نه خبر تعطیل می‌شود و دغدغه‌های همیشگی ما خبرنگاران که پیش پا افتاده‌ترینشان دغدغه زمان، دغدغه نوشتن، دغدغه ارسال و انتشار است هنوز پا برجا است، تنها به گوشه بسیار کوچکی از این مشکلات اشاره‌ای داشته باشیم.

دسترسی آسان به منابع شفاف خبر نیست

عضو هیئت منصفه مطبوعات استان اصفهان در مورد یکی از مشکلاتی که در عرصه خبر وجود دارد، گفت: خبرنگار حرفه‌ای در استان اصفهان به صورت جدی دسترسی آسان به منابع شفاف خبر را ندارد.

شاهین حدادی‌پور نبود چنین فضایی را بسیار سخت دانست و تصریح کرد: هر چند در چند سال اخیر به دلیل پیگیری‌های خود خبرنگاران وضعیت دسترسی به منابع شفاف خبر کمی بهبود پیدا کرده است، اما هنوز برای رسیدن به فضای ایده‌آل فاصله بسیاری را در پیش‌رو داریم.

وی با اشاره به مسائل پیچیده‌تری که در حال شکل‌گیری در لایه‌های پنهان هر مسئله‌ای است، افزود: شاید با دسترسی خبرنگاران به این لایه‌ها و افشای حقایق در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و موارد دیگر وضعیت استان بهتر شود.

عضو هیئت منصفه مطبوعات استان اصفهان اظهار کرد: چنانچه مسئولان حس کنند که خبرنگاران در کنارشان هستند و خبرنگاران نیز با باز کردن فضا این نگرانی و دلهره را از خود دور کنند و در کنار آن سواد رسانه‌ای در میان مردم افزایش یابد، به قطع روزهای خوبی را پیشرو داریم.

حدادی‌پور که عضو هیئت منصفه مطبوعات استان اصفهان است، تاکید کرد: سرعت تحولات در حوزه دیجیتال با سرعت تغییرات در قانون تناسب ندارد و قوانین مربوط به حوزه رسانه‌های دیجیتال دارای ضعف‌های قانونی است که نیاز به اصلاح و تکمیل دارد.

وی با بیان این مطلب افزود: چنانچه یک خبر منفی منتشر شود و منبع خبر نسبت به انتشار آن معترض باشد، به صورت شفاف و قانونی عمل نمی‌کند و متاسفانه خود با روش‌های غیرشفاف و قانونی با این قضیه روبه‌رو می‌شود.

دبیر سرویس خبر هفته نامه جام اصفهان حرفه خبرنگاری را شغلی مقدس دانست چرا که قلم در دست کسانی است که می‌توانند با آن به کسی جایگاه و منزلت دهند و یا آن را از او بگیرند، تاکید کرد: حرفه خبرنگاری کار بسیار مهم و حساسی است که باید دقت بسیاری در ورودی آن داشته باشیم و شرایط و ویژگی‌های خاصی را برای خبرنگاران در نظر بگیریم.

مسئولان به خبرنگاران پاسخگو نیستند

عضو شورای سردبیری خبرگزاری ایمنا بزرگ‌ترین مشکل خبرنگاران را عدم تبیین جایگاه آنها در میان مردم و مسئولان دانست و تصریح کرد: در کلانشهری مانند اصفهان برخی از مسئولان به خبرنگاران پاسخگو نبوده و باید حتما از طریق کانال روابط عمومی با آنها ارتباط برقرار کرد.

علیرضا صلواتی افزایش ظرفیت در میان مسئولان را لازم دانست و اظهار کرد: اگر به قدری ظرفیت‌ها بالا رود که مسئولان ما همیشه خود را در اتاق شیشه‌ای احساس کنند و بدانند که خبرنگاران تمامی حرکات آنها را زیر ذره‌بین گذاشته و بهتر مراقب رفتارها و حرکات خود هستند.

وی که مدت 18 سال فعالیت رسمی رسانه‌ای دارد، حرفه خبرنگاری در کشور را تجربی دانست و ادامه داد: برخلاف خبرنگاران کشورهای توسعه یافته که از طریق آموزش‌های کلاسیک و آکادمیک به این شغل ورود پیدا می‌کنند، در ایران و به خصوص در استان اصفهان ابتدا وارد این حرفه شده، کار را تجربه می‌کنند و در صورت به دست آوردن فرصتی دوره‌های آموزشی را پشت سر می‌گذرانند.

عضو شورای سردبیری خبرگزاری ایمنا با بیان اینکه خبرنگاران پیام‌رسان عملکرد مثبت مسئولان هستند، تاکید کرد: اینکه خبرنگار علاوه بر خبرهای مثبت می‌تواند منتقد وضعیت موجود هم باشد به مسئولان آموزش داده شود.

مدیران رسانه‌ها مقصران نخست در فضای متفاوت رسانه‌ای اصفهان

سردبیر روزنامه زاینده‌رود اصفهان با بیان اینکه شاید مدیران رسانه‌ها مقصران نخست در متفاوت بودن فضا خبری در استان اصفهان نسبت به سایر استان‌ها باشند، اظهار کرد: کار خبرنگاران هم نشات گرفته از فضای مطبوعات استان است و خود آنها می‌توانند تعیین کننده باشند و این فضا را تغییر دهند.

هادی نعمت‌اللهی با بیان اینکه باید به نسل سومی‌ها که در هر حوزه‌ای از رسانه‌ها فعالیت دارند، اعتماد شود، تاکید کرد: از طرفی از همین بچه‌ها درخواست داریم با نگاهی به سبقه فرهنگی اصفهان و متناسب با فضای شهری کار رسانه‌ای خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: کار رسانه‌ای در اصفهان زمانی که میدان امام و سی‌وسه پل بنا شد به وجود آمده و همین واژه اصفهان نصف جهان به واسطه یک کار تبلیغاتی و رسانه‌ای برمی‌آید و با نگاهی به این سابقه در حوزه‌های خود فعالیت داشته باشیم.

سردبیر روزنامه زاینده‌رود با تاکید بر اینکه در کار رسانه‌ای اعتماد داشتن‌ها حرف اول را می‌زند، اضافه کرد: در فضای رسانه‌ای اصفهان ارتباط برقرار کردن بین فعالان در این عرصه ثقیل و سنگین است که به نوبه خود بی‌تاثیر در کار نیز نخواهد بود.

وی از اینکه نباید سلامت رسانه به خطر افتد و در بیان اتفاقات جامعه سیاه‌نمایی نشود، افزود: از طرفی دیگر هم مدیران باید صحه صدر داشته باشند و چنانچه مطلبی مخالف میلشان زده شد، ابتدا از حربه قطع آگهی استفاده نکنند.

نعمت‌الهی گفت: لازمه اینکه حقایق در رسانه‌ها نوشته شود این است که رسانه‌ها یکدست و هماهنگ با یکدیگر مطالب را بیان کنند نه اینکه یک رسانه تعریف و تمجید و دیگری تکذیب کند.

وی که کار خبر در تهران را نیز تجربه کرده است، به بهانه روز خبرنگار، اظهار کرد: باید در اصفهان اقدامات بسیار جدی در حوزه خبر ایجاد شود، چرا که حیف است که در اصفهان، وضعیت رسانه‌های آن به این‌گونه باشد چرا که اصفهانی‌ها در کار رسانه‌ای پیش قدم و به جرات ابداع کننده بسیاری از جریانات بوده‌اند.

سردبیر روزنامه زاینده‌رود ادامه داد: جنس رسانه در هر زمانی متفاوت است زمانی کلام دهان به دهان مردم و گاهی یک رسانه می‌تواند یک کار خیر، یک عمارت و یک روحانی روی منبر باشد.

وی با ابراز امیدواری از نسل سومی‌هایی که در عرصه رسانه فعالیت دارند، گفت: ما رسانه‌ای‌ها ماموریم که انجام دهیم آنچه را که فکر می‌کنیم خوب است و تا حدودی کم و کسری‌های نسل گذشته را به شرط اعتماد آنها جبران کنیم.

به وضعیت خبرنگاران نمره یک می‌دهم

خبرنگار علمی پزشکی خبرگزاری فارس اصفهان بیان کرد: خبرنگار به دلیل جایگاهی که اشغال کرده است باید حق مردم را ادعا کند و عدم حمایت‌ها و ترس از جامعه و کمبود مالی و بسیاری از موارد دیگر دلیلی برای بیان حقایق نیست.

عاطفه قلع‌ریز ادامه داد: تنها صرف یک شبه نقش، خبرنگار همانند یک رهبر است که با قدرت قلمش می‌تواند یک جامعه را هدایت کند و یا یک قاضی که نه با درس خواندن بلکه با قلمش می‌تواند حکم صادر کند.

وی با بیان اینکه بی‌اعتمادی در جامعه خبر بیداد می‌کند، اظهار کرد: این بی‌اعتمادی نه تنها از طرف مردم و مسئولان به خبرنگاران است بلکه بین خود اهالی قلم نیز وجود دارد.

این خبرنگار فعال ادامه داد: پیش آمدن این مسائل به دلیل اینکه خبرنگار نه جایگاه خود را شناخته و نه قدرت قلمش خبر دارد و به طور دقیق میرزا بنویس یا روی دیگری از روابط عمومی‌ها شده است.

وی تاکید کرد: چرا باید عده‌ای بازاریاب به نام خبرنگار به این حرفه رخنه کنند و خبرنگار چه نمره‌ای را به وجدان کاری خود می‌دهند.

قلع‌ریز اضافه کرد: ضربه‌ای که در حال حاضر خبرنگاران می‌بینند ابتدا به خاطر خود خبرنگاران و پس از آن مسئولان است و همین امر منجر به دلمردگی خبرنگاران می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت نابسامانی که خبرنگاران دارند، گفت: به دلیل وضعیت نامناسب خبرنگاران من به آنها نمره یک می‌دهم و همیشه باید از خودمان آغاز کنیم تا موفق باشیم.

با تمام صحبت‌های شده باید گفت که خبرنگاری شغل نیست، حرفه هم نیست، بلکه یک ذوق است، یک استعداد و یک توان که هر کجا باشد به دنبال سوژه است تا بنویسد از آنچه باید گفت، او نمی‌تواند به قلمش مثل ابزار یک حرفه نگاه کند، بلکه همین قلم واسطه استعداد درونی او با مردم است، مردمی که دیگر به او اعتماد ندارند و گاهی گریزان از او، اما خبرنگار هیچ زمانی بی‌انگیزه نمی‌شود اگر خونش جوش خبر آفرینی و سوژه‌یابی داشته باشد؛ هیچ چیز نمی‌تواند روز خبرنگار را زنده نگه دارد، چرا که او زنده است به حرمت قلمش.

-------------------------

گزارش از مریم ایروانی

-------------------------

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول