اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از ویژه برنامه روز خبرنگار در ارومیه

غربت خبرنگاران در مراسمی به نام تجلیل از خبرنگار

خبرگزاری فارس: مراسم بزرگداشت مقام و منزلت خبرنگاران ارومیه امسال نیز در حالی برگزار شد که باز نشان از غربت خبرنگاران این دیار داشت.

غربت خبرنگاران در مراسمی به نام تجلیل از خبرنگار

به گزارش خبرنگار فارس از ارومیه شامگاه دوشنبه 16 مردادماه مراسمی با عنوان بزرگداشت مقام خبرنگار در ارومیه برگزار شد که در آن جمعی از اصحاب رسانه استان و همچنین مسئولان دست‌اندکار امور مربوط به رسانه حضور داشتند.

در این مراسم که در محل ساختمان شماره سه استانداری ترتیب یافت، پس از قرائت قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران به دلیل حضور نداشتن مجری برنامه، حجت‌الاسلام کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی بر روی سن رفت تا آغازگر اجتماع خبرنگاران و مدیران رسانه و مطبوعات استان باشد.

سخنان کریمی طبق معمول مسئولان با خیرمقدم به میهمانان ویژه جمع آغاز شد. در لابلای این سخنان می‌شد شنید خیرمقدم مدیرکل به مجری برنامه را که در اتفاقی نادر از قافله جا مانده و برای رسیدن به محل برگزاری مراسم تاخیر کرده بود!

این تاخیر شاید برای مجری و میهمانان این جمع یعنی خبرنگاران به عنوان پای ثابت برنامه‌ها و جلسات مدیران کمی نادر و کمیاب باشد، اما آن چه برای مسئولان عادی است و کسی هم نیست که از این قشر ایراد بگیرد این است که چرا جلسات و برنامه‌های مختلف باید با تاخیر چشمگیر برگزار شود؟ دیگر خبرنگار و مجری طوری عادت کرده که در ذهن خود این نکته را پرورش می‌دهد که هر جلسه‌ای با شرکت مسئولان و مدیران استانی و شهرستانی به طور معمول با تاخیر حداقل نیم ساعته برگزار می‌شود.

ارائه گزارش کار و آمار نسبی مدیرکل ارشاد اسلامی از وضع مطبوعات استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سخنان خود تنها به بیان گزارش کاری از اقدامات این نهاد در مورد مطبوعات بسنده کرد و گفت که در سال گذشته مجوز 32 نشریه صادر شده و برنامه‌هایی همانند برگزاری نمایشگاه مطبوعات، شرکت در نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات، جلسه با اساتید رسانه استانی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای خبرنگاران داشتیم.

کریمی در سخنان خود شاید فراموش کرد بگوید اصحاب رسانه هنوز جایگاه واقعی خود را در میان مدیران ندارند و اقدامی برای شناساندن جایگاه واقعی این قشر انجام نگرفته است و شاید هم اصلا این امر جزو اقدامات اداره کل ارشاد به عنوان متولی اصلی مبحث رسانه نیست.

در هر حال سخنان کریمی به اینجا ختم می‌شد که رسانه باید زیان گویای مردم باشد و وظیفه اصلی آن مقابله با هرگونه خطر برای کشور و نظام است اما گویا این نکته را مدنظر نداشت که هر کس خواهان طرفداری از حقوق مردم باشد نیاز به انتقاد از عملکرد مدیران و اعلام ناکارآمدی مدیر و کم کاری وی دارد ولی این مسئله هنوز در استان و جامعه ما جا نیفتاده که عملکرد مدیران باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد و هر کس از مدیری انتقاد هر چند کوچک و ناچیز می‌کند باید در آینده منتظر عواقب سوء این اقدام خود باشد!

به هر عنوان، سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دارای شیرینی همیشگی برای قشر خبرنگار نبود چراکه نه قولی برای آنان داشت و نه خبری از آینده خبری استان داد تا اصحاب رسانه فیض چندانی از مباحث مطرح شده توسط وی نبرده و منتظر برنامه‌های بعدی باشند، شاید خبری خوش برای خود و جامعه خبری استان دریافت کنند.

پس از این سخنان، مجری برنامه که یکی از اهالی هنر در استان شناخته شده و کلامی پرمحتوا و نغز دارد، گفتاری در مورد اهمیت خبرنگاری و اطلاع‌رسانی در جامعه و ارتباط آن با سیره ائمه(ع) بیان داشت تا به این ترتیب استاندار آذربایجان‌غربی را به عنوان سخنران اصلی برنامه برای ایراد سخنان خود دعوت کند.

شرح وظایف مدیران در قبال خبرنگاران؛ قطعه گمشده سخنان استاندار

وحید جلال‌زاده مباحث خود را با این امید و آرزو آغاز کرد که روزی توجه به خبرنگار و حوزه اطلاع‌رسانی افزایش یافته و شاهد بهبود وضعیت این قشر باشیم اما این نکته را نگفت که مدیران چه وظیفه‌ای در قبال این امر داشته و باید چه رفتاری با جامعه خبری استان داشته باشند.

وی وجود خبرنگار در جامعه را فرصت مغتنمی برای مدیران دانست تا از این ظرفیت نهایت استفاده را بکنند، شاید سخنی که با گفتار حجت‌الاسلام کریمی مبنی بر همدلی خبرنگاران با مردم اندکی فاصله داشت و آن هم به این دلیل بود که همراهی با مردم موجب نگاه نقادانه به مدیریت می‌شود و استفاده مدیران از ظرفیت رسانه شاید همراهی اصحاب مطبوعات با مدیریت را مدنظر قرار دهد.

وی شرط اصلی خبرنگاری را برخورداری روحیه نقادی و دردمندی دانست و ابراز داشت: موضوع خبرنگاری جزو مباحثی است که باید در جامعه ما بسط داده شود تا این قشر هم جایگاه واقعی خود را پیدا کنند.

جلال‌زاده این را هم گفت که طی دوره‌های آموزشی و برگزاری جلسات سیاسی و متنوع با شرکت خبرنگاران، راه ارتقای سطح دانایی این قشر است و خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم با شرکت خبرنگاران برای تجلیل از زحمات این افراد کافی نیست و باید برنامه‌هایی بزرگ‌تر و با شرکت مدیران و مردم ترتیب داده شود.

سخنان استاندار آذربایجان‌غربی در حوزه خبری به همین جا ختم شد و وی در ادامه مطالب خود اشاره‌ای به وضعیت سیاسی موجود در جهان و منطقه داشت و این اوضاع را برگرفته از نظام اسلامی در ایران دانست و البته خبرنگاران را دعوت کرد تا تحلیل جامع و کاملی از این وضعیت در نشریات و منابع مختلف خبری ارائه دهند.

لطفا مزاحم نشوید، تجلیل زمان دیگر و در مکانی دیگر!!!

با اتمام سخنان مقام ارشد استان، نوبت به بخش اصلی برنامه یعنی تجلیل از زحمات یک سال گذشته خبرنگاران رسید تا در تنها برنامه مختص خود با دریافت لوح و هدیه از دستان مسئولان استانی اندکی از خستگیشان رفع شود اما مجری برنامه با سخنان خود نوید داد که تجلیل از خبرنگاران تنها به چند فرد محدود شده و سایر افراد را به واحد مطبوعات اداره‌کل ارشاد استان ارجاع داد تا در این مراسم نیز شاهد بی‌میلی مسئولان برای شنیدن سخنان هرچند کوتاه جامعه خبری باشیم.

تجلیل از هشت خبرنگار شهرستانی تنها برنامه سالانه تجلیل از قشر زحمت‌کش و ناشناس جامعه بود که شاید اندکی به مذاق خبرنگاران و مدیران رسانه خوش نیاید و در آینده موجبات رنجش خاطر این افراد از مدیران شود.

با پایان تجلیل از معدود خبرنگاران حاضر در برنامه، نوبت به اجرای حامد صفاری مداح اهل بیت و طهارت رسید اما نکته جالب این بود که به دلیل تقارن برنامه وی با زمان پخش اذان مغرب به وقت ارومیه، این مداح مجبور به قطع کردن اشعار خود و اجرای اذان شد تا آخرین ناکامی این مراسم نیز نصیب وی شود.

تکرار غربت خبرنگاران نکته اصلی برنامه ویژه این قشر

غریب‌ترین افراد در برنامه تجلیل از زحمات خبرنگاران خود آنان بودند که با گمنامی تمام در تمام صحنه‌ها حضور یافته و راه استقلال و آبادانی کشور را هموار می‌کنند تا مدیران با الهام از مطالب این قشر زحمتکش تلاش بیشتری برای برخورداری از مدیریت قوی داشته باشند.

شاید اگر آن شهیدی که روز خبرنگار به مناسبت شهادت وی نامگذاری شده می‌دانست در آینده چنین وضعیتی برای خبرنگار پیش خواهد آمد هیچ گاه زحمت اطلاع‌رسانی را به خود نداده و هم اکنون نیز همانند بسیاری از افراد جامعه در آرامش و رفاه به سر می‌برد.

به امید روزی که مرا هم همانند سایر اقشار دریابند تا دچار توهم در زمینه جایگاه و ارزش واقعی خود در میان افراد جامعه نشوم!!!

--------------------------

گزارش از سجاد کردلر

--------------------------

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول