اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بنیاد نخبگان مازندران:

40 طرح از مازندران به جشنواره "علم تا عمل" ارسال می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران گفت: 40 طرح از مازندران به جشنواره کشوری علم تا عمل ارسال می‌شود.

40 طرح از مازندران به جشنواره "علم تا عمل" ارسال می‌شود

داوود دومیری‌گنجی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری، با بیان اینکه سومین جشنواره ملی علم تا عمل در شهریور ماه سال جاری در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود، اظهار داشت: طرح‌های برگزیده مورد حمایت مستقیم دولت قرار گرفته و به مرحله تجاری سازی می‌رسد.

رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران هدف از برگزاری این جشنواره را تعاملات بین دستگاهی دانست و ادامه داد: به طوری که دستگاه‌های اجرایی بتوانند در فعالیت‌های علمی و فناوری با هم مبادله داشته باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه توجه زیادی به زیر ساخت‌ها و ساختار اصلی فناوری افراد مبتکر و مخترع شده، تصریح کرد: هدف از برپایی جشنواره علم تا عمل بهره‌برداری، تولید انبوه از ایده‌های نو و فناورانه است.

دومیری‌گنجی حل مشکلات و موانع برای تجاری سازی دستاوردهای علمی و فناوری را از اهداف مهم بنیاد نخبگان در علم و فناوری دانست و گفت: ایجاد نشاط علمی و فناوری از برنامه‌های ما در برپایی جشنواره علم تا عمل است.

وی سهم مازندران را در معرفی طرح‌های علمی و فناوری 40 طرح عنوان کرد و یادآور شد: تاکنون 70 طرح استانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پنج طرح به خاطر تکراری بودن حذف و از بین این تعداد بعد از داوری 40 طرح به جشنواره کشوری راه می‌یابد.‌

رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران اضافه کرد: طرح‌های برجسته از تسهیلات تجاری سازی از سوی معاونت علم فناوری ریاست جمهوری برخوردار می‌شوند.

وی شاخص‌های کلیدی طرح‌ها در حوزه دانش بنیان جشنواره را داشتن مشتری مشخص و از پیش تعیین شده در قالب  تعهد خرید یا پیش خرید مطرح کرد و گفت: طرح‌ها باید چشم‌اندازی روشن برای صادرات و تولیدات دانش بنیان برخوردار باشد.

این مسئول ادامه داد: طرح‌ها باید در رفع نیاز فناورانه کشور به ویژه در موارد تحریم برای کشور موثر باشند.

دومیری‌گنجی با بیان اینکه طرح‌ها باید در راستای هدفمندی یارانه‌ها و بهینه سازی مصرف انرژی باشد، خاطرنشان کرد: طرح‌های علمی و فناوری باید دارای اثر بخشی مناسب در ارتقا کیفیت و سطح زندگی مردم و اثرات مثبت زیست محیطی باشد.

رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران مخاطبان جشنواره را افرادی که دارای شرکت دانش بنیان غیردولتی به خصوص شرکت‌هایی که از حمایت‌های مادی و معنوی معاونت ریاست جمهوری برخوردار می‌شوند دانست و افزود: پارک علم و فناوری، مراکز رشد و مراکز تحقیقاتی، مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و پردیس‌های وابسته به مراکز دانشگاهی در امر تحقیق، ستادهای فناوری راهبردی، انجمن‌های علمی و سازمان‌های مردم نهاد از مخاطبان اصلی جشنواره علم تا عمل محسوب می‌شوند.

این مسئول طرح‌های ارسالی به جشنواره علم تا عمل را شامل فناوری و رایانه، انرژی، الکترونیک، فناوری زیستی، پزشکی، شیمی نانو، امداد و نجات، صنایع خودرو، کشاورزی و شیلاتی و سایر موارد برشمرد و گفت: تمام فرهیختگان باید مسیری را که معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری تعیین کنند بگذرانند تا مورد حمایت دولت قرار گیرند.

وی ادامه داد: شرکت در تمامی جشنواره‌های ملی، منطقه‌ای و استانی از سری مسیرهایی است که طرح نخبگان باید در آن معرفی شود.

دومیری‌گنجی بنیاد نخبگان را تنها مرجع برای حمایت و رسیدگی به امور این اقشار دانست و یادآور شد: بنیاد نخبگان مازندران که به طور مستقیم زیر نظر ریاست جمهوری قرار دارد به درستی برای جامعه معرفی نشد.

رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران مشکلات بنیاد نخبگان مازندران را بعد از یک سال شکل‌گیری وجود متولیان زیاد عنوان کرد و ابراز داشت: هر مرکز و موسسه‌ای نخبگان زیادی را برای خود معرفی می‌کند که این نام مقدس را لوس کرده است.

این مسئول با اشاره به اینکه طرح‌های دانش بنیان باید در بنیاد نخبگان ثبت شود، تصریح کرد: مراکز مختلفی غیر از بنیاد نخبگان طرح‌های دانش بنیان را به ثبت می‌رساند که وجه قانونی ندارد.

وی اضافه کرد: اخبار جدید درباره نخبگان، تشویق و جهت دادن به روند کار این اقشار، تاسیس مدارس و مراکز دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌های نخبه پرور باید از سوی بنیاد نخبگان انجام شود.

دومیری‌گنجی به اهم برنامه‌های سال جاری پرداخت و گفت: نخستین نشست مسئولان و نخبگان کشور در شهریور و آبان سال جاری در مازندران برگزار می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران ادامه داد: بعد از گذشت یک سال از تشکیل بنیاد نخبگان مازندران توانستیم مسئولیت نخبگان کشور را در این استان به دست بگیریم.

این مسئول به جشنواره منطقه‌ای دماوند اشاره کرد و گفت:  مسئولیت برگزاری جشنواره منطقه‌ای دماوند بر عهده بنیاد نخبگان مازندران است، این استان در سال‌های گذشته در این جشنواره رتبه برتر را کسب کرد.

وی با اشاره به اینکه  تلاش ما ایجاد بستر مناسب، هدایت و حمایت نخبگان و نوآوران برای تعامل صنعت و دانشگاه است، ادامه داد: برگزاری نمایشگاه ابتکارات و اختراعات در استان، برپایی نمایشگاه‌ها، دوره‌های تخصصی مرتبط با امور نخبگان و معرفی برای اخذ تسهیلات از سری فعالیت‌های حمایتی دولت به قشر نخبه جامعه است.

رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران به تسهیلات 80 و 50 میلیون تومانی وام مسکن به نخبگان استانی اشاره کرد و گفت: وام مسکن با سود بانکی 9 درصد است که تاکنون 21 نخبه مازندرانی از آن بهره‌مند شدند.

وی اعتبارات بلاعوض 5 میلیون تومانی برای پژوهش نخبگان را از دیگر حمایت‌های دولت عنوان کرد و یادآور شد: تسهیلات بلاعوض به نخبگان سطح سه داده می‌شود که امسال 10 نخبه مازندرانی از این اعتبارات بهر‌ه‌مند شدند.

این مسئول با بیان اینکه تفاهمنامه‌ای بین بنیاد نخبگان با مراکز دانشگاهی برای استفاده از کارگاه و آزمایشگاه‌ها منعقد شد، یادآور شد: شناسایی افراد نخبه در شورای علمی نخبگان و تعامل سازنده با اداره کل آموزش و پرورش برای عملیاتی کردن طرح شهاب از برنامه‌های در دست اجرای بنیاد نخبگان مازندران است.

وی با اشاره به اینکه متولیان نخبگان در مازندران زیاد هستند و موجب شد تا تمرکز در انجام کار وجود نداشته باشد، خاطرنشان کرد: کارها براساس حرکت کف روی آب است و عمق کارهای تخصصی مشخص نیست.

دومیری‌گنجی برترین‌های کنکور سراسری را عضو بنیاد نخبگان دانست و اذعان داشت: 150 نفر اول کنکور سراسری ریاضی فیزیک، 100 نفر اول کنکور تجربی و علوم انسانی و 30 نفر اول رشته هنر مورد حمایت بنیاد نخبگان قرار می‌گیرند.

به گزارش فارس، مازندران حدود 300 نخبه دارد که زیر نظر بنیاد نخبگان قرار دارند.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول